طرح دوباره گفتمان حکومت موقت ؛ نکات عمده همایش بلخ را چه مسائلی تشکیل می داد؟

توسطعلی شیر شهیر

فروردین ۵, ۱۳۹۸ به روز رسانی : بهمن ۲۸, ۱۴۰۲ , ,

محمد حنیف اتمر یکی از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری امروز در بلخ اعلام داشت که پس از اول ماه جوزای سال جاری خورشیدی حکومت وحدت ملی مشروعیت ندارد و باید حکومت موقت در این کشور ایجاد شود.

او گفت که بر اساس قانون اساسی باید حکومت موقت پس از این تاریخ شکل گیرد. آقای اتمر که در گردهمایی در بلخ سخنرانی می کرد گفت که مردم افغانستان آهسته آهسته به این اجماع می‌رسند که بعد از اول ماه جوزا ادامه‌ی کار حکومت هیچ نوع مشروعیت ندارد.

او افزود: «آوردن حکومت سرپرست و یا موقت براساس احکام قانون اساسی ما از اولویت‌های ما است تا برای ملت اطمینان بدهیم که صلح و انتخابات آمدنی است و تیم صلح و اعتدال به‌خاطر این آرمان‌های ملت با تمام قوت مبارزه می‌کند.»

محمد حنیف اتمر علاوه کرد ادامه کار حکومت را پس از جوزا نمی‌خواهد و در پی خلاء قدرت هم نیست.

از سوی هم عطامحمد نور، والی پیشین ولایت بلخ و یکی از اعضای ارشد تیم انتخاباتی صلح و اعتدال به رهبری حنیف اتمر نیز در این برنامه تاکید کرد که دوره کار حکومت وحدت ملی پس از اول ماه جوزا به پایان می رسد و نامزدان باید برای جلوگیری از خلاء قدرت تصمیم بگیرند.

آقای نوری تاکید کرد: «ما برای آوردن صلح جنگیدیم و از پروسه‌ای که به نام صلح روان است با تمام قوت حمایت می‌کنیم و در برابر لجاجت سردمداران حکومت، اذهان مردم را روشن کرده و مبارزه می‌کنیم.»

محمد حنیف اتمر یکی از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری امروز در بلخ اعلام داشت که پس از اول ماه جوزای سال جاری خورشیدی حکومت وحدت ملی مشروعیت ندارد و باید حکومت موقت در این کشور ایجاد شود
محمد حنیف اتمر یکی از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری امروز در بلخ اعلام داشت که پس از اول ماه جوزای سال جاری خورشیدی حکومت وحدت ملی مشروعیت ندارد و باید حکومت موقت در این کشور ایجاد شود

متهم کردن حکومت برای مخالفت با صلح

دسته تیم انتخاباتی صلح و اعدال حکومت وحدت ملی را متهم می‌کند که به خاطر اهداف سیاسی و گروهی خود در مخالفت با روند صلح قرار گرفته‌اند.

محمد حنیف اتمر تصریح کردکه «این وضعیت دیوانگی و این جنگ تحمیلی باید متوقف شود، مهم ترین راهش اتکا به فرمایشات خداوند است که در آن بر صلح تأکید شده و صلح که در آن خیر است. اما کدام صلح، صلحی که در آن عدالت باشد، صلحی که عزت و وقار ما را حفظ کند و جمهوری بودن و اسلامی بودن نظام ما در آن حفظ شود. نظامی که متکی به حقوق زنان و حقوق تمام مردم افغانستان باشد.»

اتمر اضافه کرد که حکومت افغانستان مصروف تخریب روند صلح است. او گفت که مردم افغانستان صلح می خواهند و تاکید کرد که این تلاش های حکومت افغانستان مخالف اراده ملت می باشد.

از سوی هم عطامحمد نور، والی پیشین بلخ نیز تاکید دارد که «اگر آوردن صلح نیاز به یک حکومت موقت هم داشته باشد، آنها فداکاری کرده و زمینه صلح و گذاشتن سلاح مخالفین و داخل شدن طالبان به شکل عزت‌مندانه در قدرت را قبول می‌کنند.»

او تأکید کرد، کسانی که امروز در افغانستان حاکمیت را به دست دارند که نه تکلیف جنگ را دیده‌اند و نه مزه صلح را چشیده‌اند، این‌ها در کنار اقیانوس آرام لمیده بودند و حالا آمده‌اند و بر ما تحمیل شده‌اند. والی پیشین بلخ با اشاره سران کنونی حکومت گفت، “این ها صلح را نمی‌دانند، این ها که ۴۵ هزار سرباز را به کام مرگ فرستادند و در دوران حکومت شان ۹۰ هزار و یک لگ شهید شده، حد اقل اشک تمساح هم ریخته نمی‌توانند که مردم فریب بخورند.”

با این حال شاه‌حسین مرتضوی، معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که این حرف‌های برای کمپاین‌های انتخاباتی بیش نیست.

شاه‌حسین مرتضوی، معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
شاه‌حسین مرتضوی، معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

آقای مرتضوی در صفحه رسمی فیسبوک خود نوشته است: « شش ماه قبل از انتخابات در مزار{شریف} کمپاین را شروع کرده اند!!!. مراسم شهید وحدت ملی را ١٠ روز قبل از روز رسمی برگزار می کنند، مراسم مارشال مرحوم را ١٧ روز بعد از روز رسمی،معلوم نیست که اگر اداره کشور را به دست گیرند چگونه نظم را در کشور خلق خواهند کرد!!؟؟»

«سلاح‌کشی‌ها عواقب بدی دارد»

عطامحمد نور، رییس اجرایی حزب جمعیت افغانستان و یکی از اعضای ارشد تیم صلح و اعتدال، جنگ اخیر در ولایت بلخ را شرم‌آور خواند و گفت که منتظر فیصله نهایی است و در غیر آن گزینه‌های زیادی روی میز دارد.

 آقای نور تاکید کرد: «این حرکتی که در بلخ صورت گرفت شرم نیست؟ سلاحی که به روی بلخیان کشیده شد شرم نیست؟ هر روز ما را طعنه می‌دهند که چرا نجنگیدید و کشته نشدید؟ ما نمی‌خواستیم در برابر سربازان خود که جان خود را برای وطن فدا می‌کنند، ایستاد شویم، اما این تعرض فراموش ما نخواهد شد. انتظار فیصله نهایی که با ما شده را داریم، در غیر آن گزینه های زیادی روی میز وجود دارد».

آقای نور تاکید کرد که این سلاح‌کشی ها عواقب بسیار بدی به دنبال خواهد داشت. او تصریح کرد که نگران این است که روزی خشم مردم همچون زمان رژیم کمونستی در برابر نیروهای افغان و قوای بیگانه قرار بگیرد.

او افزود: « من تمام توطیه و تبلیغات زهرآگین را نوشیدم و حوصله کردم، اما نخواستم نوروز مردم را خراب کنم. توطیه همین بود که شهر آتش بگیرد و صدها نفر کشته شوند و من در سطح ملی و بین المللی بدنام شوم. می‌خواستند با دستان خودم شهری را خراب کنم که خودم درستش کرده بودم.»

این در حالی است که چند روز قبل، فرمانده جدید پولیس بلخ با تدابیر شدید امنیتی، با حمایت نیروهای ویژه پولیس و با زور به این سمت شروع به کار کرد.

عطامحمد نور، رییس اجرایی حزب جمعیت افغانستان و یکی از اعضای ارشد تیم صلح و اعتدال، جنگ اخیر در ولایت بلخ را شرم‌آور خواند
عطامحمد نور، رییس اجرایی حزب جمعیت افغانستان و یکی از اعضای ارشد تیم صلح و اعتدال، جنگ اخیر در ولایت بلخ را شرم‌آور خواند

تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی به نشر رسید نشان می داد که سربازان ویژه پولیس در داخل دفتر فرماندهی پولیس حضور داشتند. در جریان معرفی آقای مبارز، درگیری یک و نیم ساعته میان افراد مربوط به عطا محمد نور و نیروهای پولیس اتفاق افتاد.

عطا محمد نور، والی پیشین این ولایت با معرفی عبدالرقیب مبارز به عنوان فرمانده جدید بلخ، مخالفت کرده و گفته بود که حکومت به توافق نامه سیاسی که میان او و ارگ ریاست جمهوری امضا شده بود، پشت پا زده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط علی شیر شهیر

علی شیر لیسانس‌اش را از دانشکده‌ی ژورنالیزم دانشگاه کابل گرفته است. او در چندین رسانه‌ی دیداری- شنیداری و چاپی به‌ حیث خبرنگار، گزارشگر و ویراستار کار کرده است. شهیر اکنون خبرنگار بخش اجتماعی و اقتصادی در خبرنامه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *