چراغ سبز غیرمستقیم حکومت افغانستان به اجلاس بین الافغانی قطر؛ فضای تیره گفتگوهای صلح به کجا می انجامد؟

توسطعلی شیر شهیر

فروردین ۴, ۱۳۹۸ به روز رسانی : بهمن ۲۸, ۱۴۰۲ , ,

شورای عالی صلح افغانستان می‌گوید، در صورتی‌که دعوت‌نامه رسمی برای اشتراک در نشست قطر دریافت کنند، در این گفت‌وگوها شرکت می‌کند.

این شورا، نشست بعدی قطر در مورد صلح افغانستان را زمینه‌ساز برای آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی می‌داند که در ادامه‌ی نشست‌های قبلی در مورد صلح افغانستان برگزار می‌شود. به‌گفته‌ی مقام‌های شورای عالی صلح قرار است این نشست به تاریخ 15 ماه اپریل در دوحه‌ی قطر برگزار شود، اما تا کنون این تاریخ نهایی نشده است.

 اسدالله زایری، معاون سخنگوی شورای عالی صلح افغانستان می‌گوید: «این نشست در ادامه نشست‌های قبلی است که قرار است این دور از گفت‌و‌گوهای صلح، زمینه برای گفت‌و‌گوهای بین‌الافغانی صورت گیرد. رایزنی‌ها و مشوره‌ها در این مورد آغاز شده است. تاریخ برگزاری این نشست 15 اپریل تعیین شده، اما به هماهنگی بیشتر نیاز است و ممکن این تاریخ جابجا شود.»

پیش از این طلوع‌نیوز به نقل از برخی منابع گزارش داده بود که نشست بعدی در قطر، دومین دور گفت‌وگو میان رهبران سیاسی افغانستان و طالبان خواهد بود.

منابع به این شبکه تلویزیونی گفته اند که ۸۰ تن به‌شمول ۴۰ شرکت کننده‌ی نشست مسکو و بیش از ۲۰چهره‌ی غیرسیاسی در این نشست شرکت کرده و با طالبان در باره‌ی گفت‌وگوهای صلح رأیزنی می‌کنند.

طلوع نیوز به نقل از این منابع گفته که چگونگی حکومت آینده، سهم احزاب سیاسی در آن حکومت و هم‌چنان آتش‌بس، از مسایلی خواهند بود که در این نشست مطرح خواهد شد.

اما شورای عالی صلح افغانستان می‌گوید که هنوز تصمیم گرفته نشده که در نشست بعدی چه‌کسانی شرکت خواهد کرد.

اسدالله زایری، معاون سخنگوی شورای عالی صلح افغانستان
اسدالله زایری، معاون سخنگوی شورای عالی صلح افغانستان

معاون سخنگوی این شورا تاکید دارد: «این‌که چه‌کسانی در این نشست شرکت خواهد کرد بر می‌گردد به میزبان نشست که با چه میکانیزمی و به چه اجندای این دور از گفت‌وگوها را آغاز می‌کند. طرف‌های که قرار است در این نشست دعوت شوند، دعوت‌نامه دریافت خواهد کرد و آنان مطابق به اجندا، تصمیم خود را در مورد شرکت کردن یا نکردن، خواهند گرفت، اما تاکنون معلوم نیست که چه‌کسانی در این نشست دعوت خواهند شد.»

حکومت: گفت‌وگو با سیاسیون بی‌نتیجه است

شماری از سیاسیون بیرون از حکومت افغانستان و نامزدان انتخابات ریاست جمهوری تاکید دارند که در نشست پیشرو در قطر میان چهره‌های سیاسی افغانستان و طالبان روی حکومت موقت صحبت خواهد شد.

قادرشاه، سخنگوی تیم انتخاباتی محمد حنیف اتمر می‌گوید: «در دومین دور از گفت‌وگوهای سیاسیون و طالبان روی حکومت جدید صحبت خواهد شد که دراین باره اجماع ملی و سیاسی به میان آید تا این‌که یک اداره‌ی سرپرست ایجاد شود که بتواند هم صلح و هم انتخابات را مدیریت کند.»

اما حکومت افغانستان تاکید دارد که نشست سیاسیون افغانستان با طالبان گفت‌وگوی صلح نه، بل یک بحث در مورد صلح خواهد بود. آنان تاکید دارند که مذاکرات صلح بدون اشتراک حکومت افغانستان نتیجه‌ای نخواهد داشت.

هارون چخانسوری، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید: «این مذاکرات صلح نخواهد بود بل که در مورد صلح یک بحث است. نتایج زمانی قابل لمس خواهد بود که مذاکرات رو در روی حکومت افغانستان با طالبان صورت گیرد. اما هر کسی می‌تواند در مورد صلح در هرجا بحث کند، این کدام حرف جدیدی نیست.»

از سوی‌هم شورای عالی صلح افغانستان تاکید دارد که رفتارهای غیرمسوولانه، اتخاذ رویکردهای نامناسب نه‌تنها افغانستان را به صلح نزدیک نمی‌کند، بل این کشور را به بیراهه می‌برد.

اسدالله زایری، معاون سخنگوی این شورا تاکید دارد: « اگر جناح های سیاسی یک مسیر متفاوتی را انتخاب بکند، و حکومت مسیر دیگری را، ما به نتیجه‌ای نخواهیم رسید. اما حرف ما این بوده است که رایزنی‌ها و گفت‌و‌گوها در مورد صلح در یک شرایط خوبی قرار دارد، باید از فرصت استفاده شود.»

هارون چخانسوری، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
هارون چخانسوری، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

به‌گفته‌ی آقای زایری، مذاکرات صلح زمانی معنا پیدا می‌کند که حکومت افغانستان و طالبان پیشت میز مذاکره بنشینند و اختلافات‌شان را فهرست کرده و روی آن‌ها بحث کنند.

از سویی‌هم عمر داوودزی، رییس دبیرخانه شورای عالی صلح افغانستان امروز در یک نشست خبری در کابل گفت که این شورا روی دولت‌محور شدن گفت‌وگوهای صلح تاکید دارد.

زمینه توافقات نهایی فراهم شده است

پس از ختم دور پنجم گفت‌وگوهای صلح افغانستان میان مقام‌های امریکایی و نمایندگان طالبان در دوحه قطر، دو روز پیش نشست چهار جانبه میان نمایندگان ویژه امریکا، روسیه، چین و اتحادیه اروپا در مورد دستاوردهای این نشست‌ها در مورد صلح افغانستان برگزار شده بود.

ضمیرکابلوف، نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان اعلام کرده که کشورش از مذاکرات امریکا با طالبان که برای چندین دور در قطر ادامه یافته حمایت می‌کند؛ او از پایان جنگ چهل ساله افغانستان نیز ابراز امیدواری کرده است.

زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان با ختم این گفت‌وگوهای چهارجانبه در صفحه رسمی تویترش نوشته است که «ما همه‌ به حاکمیت افغانستان احترام می‌گذاریم. ما خواهان صلح برای همه‌ی افغان‌ها هستیم و به دنبال افغانستانی هستیم که هرگز تهدیدی برای هیچ یک از ما نباشد.»

هم‌زمان با این آگاهان سیاسی افغانستان نیز نشست چهارجانبه نمایندگان خاص چهار قدرت برتر جهان در پیوند به صلح افغانستان را زمینه‌ساز توافقات نهایی صلح در افغانستان می‌دانند.

احمد سعیدی، آگاه مسایل سیاسی تاکید دارد که گفت‌وگوهای چهارجانبه نمایندگان ویژه چهار قدرت جهانی نشان می‌دهد که در مقیاس جهانی روی روند صلح افغانستان توافق شکل گرفته است.

آقای سعیدی می‌گوید: «هرچند به دلیل غیبت افغانستان در روند گفت‌وگوهای صلح، این نگرانی هنوز موجود است که ممکن، با منافع و دستاوردهای مردم افغانستان در این روند معامله شود، اما پس از توافق قدرت‌های جهانی، زمینه توافقات نهایی صلح بیشتر ازهر وقت دیگر مساعد شده است.»

ضمیرکابلوف، نماینده ویژه روسیه
ضمیرکابلوف، نماینده ویژه روسیه

به باور این آگاهان مسایل سیاسی، به بحث گرفتن مساله صلح افغانستان در یک سطح بلند جهانی می‌تواند قدرت‌های منطقه‌ای مانند پاکستان را که تلاش می‌کنند در روند صلح افغانستان نقش اصلی را بازی کنند، به حاشیه براند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط علی شیر شهیر

علی شیر لیسانس‌اش را از دانشکده‌ی ژورنالیزم دانشگاه کابل گرفته است. او در چندین رسانه‌ی دیداری- شنیداری و چاپی به‌ حیث خبرنگار، گزارشگر و ویراستار کار کرده است. شهیر اکنون خبرنگار بخش اجتماعی و اقتصادی در خبرنامه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *