صادرات افغانستان در سال جدید، به یک میلیارد دالر افزایش می‌یابد

توسطروایت زنده

اسفند ۲۹, ۱۳۹۷ به روز رسانی : اسفند ۱۳, ۱۴۰۲

وزارت صنعت و تجارت افغانستان از افزایش میزان صادرات این کشور به یک میلیارد دالر در سال 1398 خبر داده است.

سمیر رسا، مشاور ارشد روابط عامه و سخنگوی وزارت صنعت و تجارت امروز چهارشنبه (19حوت) در یک کنفرانس خبری در مرکز اطلاعات و رسانه‌های حکومت، درباره اولویت‌های این وزارت گفت، میزان صادرات افغانستان در سال ۱۳۹۸ به یک میلیارد دالر خواهد رسید.

رسا افزود، رشد صادرات، بالابردن فضای کسب کار و افزایش سطح سرمایه‌گذاری‌ها در افغانستان، سه اولویت کاری وزارت صنعت و تجارت برای سال ۱۳۹۸ می باشد.

به گفته وی، توسعه دهلیزهای هوایی، دهلیزهای زمینی، انتقال محموله‌های تجارتی افغانستان از طریق بندر چابهار به هند و رشد ‌‌همکاری‌های منطقه‌ای، از عوامل اصلی افزایش میزان صادرات برای سال ۱۳۹۸ و سال‌های پس از آن است.

سخنگوی وزارت صنعت و تجارت دلیل کاهش ۲.۷ درصدی صادرات را وجود خشکسالی دانسته، افزود که افغانستان در بخش صنعت رشد چشمگیر داشته است.

samir rasa

رسا اضافه کرد که از ایجاد و فعالیت دهلیزهای هوایی تا اکنون ۶۲۰۰ تن کالای تجارتی به کشورهای اروپایی و آسیایی انتقال یافته است و همچنان از طریق راه لاجورد، در نخستین محموله تجارتی ۷۵ تن کالای تجارتی به ترکیه صادر گردید و به تازگی نیز، نخستین محموله تجارتی از مسیر ولایت نیمروز به بندر چابهار و از آنجا به هند انتقال یافته است.

وی با تأکید بر اهمیت اداره ثبت مرکزی صدور جواز این وزارت، بیان داشت که کاستی‌ها در این اداره برطرف گردیده و اصلاحات لازم در آن به وجود آمده است. در حال حاضر خدمات در اداره ثبت مرکزی صدور جواز، با شفافیت و سرعت لازم عرضه می‌گردد و تاجران در کمترین زمان، جواز تجارتی‌شان را به دست می‌آورند.

سمیر رسا تصریح کرد، تدوین قانون جدید شهرداری‌ها و تعدیلات در اصول محاکمات تجارتی از دست‌آوردهای دیگر در وزارت صنعت وتجارت است که این اقدامات زمینه را برای ساخت‌وساز بیشتر و ایجاد فضای بازتر تجارتی، فراهم خواهد کرد.

بر اساس گزارش احصاییه مرکزی، میزان رشد اقتصادی افغانستان در سال ۱۳۹۷ به ۲.۷ درصد و رشد صنعت، به ۸ درصد افزایش یافته است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *