دادستانی کل افغانستان: ۱۸۷ قضیه انتخابات پارلمانی بررسی شده/ تحقیقات جدی از اعضای پیشین کمیسیون‌های انتخاباتی جریان دارد

توسطروایت زنده

اسفند ۲۱, ۱۳۹۷ به روز رسانی : اسفند ۱۳, ۱۴۰۲

دادستانی کل افغانستان می‌گوید از آغاز روند برگزاری انتخابات پارلمانی سال ۱۳۹۷ خورشیدی در این کشور تا حالا، ۱۸۷ قضیه را در ۲۴ ولایت با مظنونیت ۳۸۶ تن، مورد بررسی قرار داده است.

دادستانی کل امروز سه‌شنبه(21 حوت) در یک خبرنامه گفته است، این اداره از آغاز روند انتخابات پارلمانی سال ۱۳۹۷ خورشیدی تا حالا، ۱۸۷ قضیه را در ۲۴ ولایت با مظنونیت ۳۸۶ تن، مورد بررسی قرار داده است. تحقیقات اکثر این قضایا تکمیل و فیصله‌های محاکم را نیز در بر گرفته است.

در ادامه این خبرنامه آمده است، از مجموع این قضایا، ۵۲ مورد آن تحت کار این اداره قرار دارد، ۱۹ قضیه که مشمول ۳۸ تن می‌شوند، تحت جلب می‌باشد، ۳ مورد آن حفظ شده و 5 قضیه دیگر به خاطر رفع خلا و نواقص دوسیه‌ها، به مراجع مربوط فرستاده شده است.

photo_2019-03-12_12-26-09

دادستانی کل تصریح کرده که سوءاستفاده از صلاحیت‌های وظیفه‌ای، فروش استیکرهای انتخاباتی، جعل و تزویر تذکره و استیکرهای انتخاباتی، سرقت مواد حساس انتخاباتی، پنهان کردن اوراق رأی‌دهی، خرید و فروش تذکره‌های تابعیت، انتقال تذکره‌های جعلی استیکردار، تهدید و اعمال زور به نفع کاندیدای مشخص، اخلال و برهم زدن پروسه انتخابات، لت‌وکوب، استعمال رأی تقلبی و ثبت غیرقانونی تذکره، از جرایمی است که در انتخابات پارلمانی امسال رخ داده است.

به گفته این اداره، این قضایا مشمول کارکنان کمیسیون مستقل انتخابات، کارکنان دولتی، مسؤولان امنیتی، فرماندهان محلی، متنفذان قومی، کاندیداهای انتخابات پارلمانی، محصلان و افراد عادی می‌شود.

بر اساس این خبرنامه، این قضایا در ولایت‌های قندز، بغلان، سمنگان، بلخ، جوزجان، سرپل، فاریاب، کاپیسا، پروان، لوگر، پکتیا، پکتیکا، قندهار، بدخشان، پنجشیر، هرات، خوست، نیمروز، زابل، بامیان، ننگرهار، فراه و کابل رخ داده و دادستانی کل به منظور بررسی دقیق و به موقع این قضایا، بخش ویژه‌ای را در مرکز و ولایات ایجاد کرده است.

دادستانی کل افغانستان در عین حال از بررسی اتهام‌های کمیشنران پیشین کمیسیون‌های مستقل انتخابات و شکایات انتخاباتی، به‌شمول رؤسای این کمیسیون‌ها که از سوی نهادهای امنیتی و کشفی به این اداره رسیده نیز خبر داده و تاکید کرده که تحقیقات در این زمینه به گونه جدی و همه‌جانبه جریان دارد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *