روز ملی نیروهای امنیتی افغانستان؛ از 45 هزار قربانی امنیتی تا سیاست‌های جدید امنیتی حکومت وحدت ملی

توسطعلی شیر شهیر

اسفند ۹, ۱۳۹۷ به روز رسانی : بهمن ۲۹, ۱۴۰۲ ,

نهم حوت در تقویم رسمی افغانستان، به خاطر حمایت از نیروهای امنیتی این کشور، به نام «روز ملی نیروهای امنیتی» نام‌گذاری شده است. از این روز، امروز پنج‌شنبه در نقاط مختلف افغانستان تجلیل شد.

محمد اشرف‌غنی، رییس جمهوری افغانستان که امروز در برنامه گرامی‌داشت از روز ملی نیروهای امنیتی در کابل صحبت می‌کرد، تأکید کرد که «زعیم‌ترین لحظات زندگی او به ‌عنوان رییس‌جمهور، زمانی بوده که با نیروهای دلیر امنیتی افغانستان همکار بوده‌ام، و بدترین لحظات، زمانی بوده که خبر شهید شدن آنان را شنیده‌ام.»

آقای غنی خطاب به نیروهای امنیتی افغانستان گفت که برای حملات احتمالی “دشمن” آمادگی خاص داشته باشند. او تاکید کرد: «برای فصل بهار که جنگ‌ها شدت می‌یابد، باید آمادگی جدی امنیتی توسط نیروهای امنیتی گرفته شود.»

از سویی هم آقای غنی پیش از ظهر امروز پنج‌شنبه در برنامه اجماع ملی زنان در روند صلح افغانستان در کابل، از توانایی‌های نیروهای امنیتی یاد کرده و تاکید نمود، با آن‌که شماری زیاد از نیروهای خارجی از افغانستان بیرون شدند، اما این نیروها توانستند وضعیت افغانستان را در کنترل داشته باشند.

غنی تاکید کرد: «با وجود آن‌که ۱۳۰ هزار نیروهای بین‌المللی از کشور بیرون شدند، اما قوای امنیتی و دفاعی ما به خوبی توانستند از وقوع وضعیت دشوار جلوگیری کنند و باید در این زمینه مبصرین قضاوت عادلانه داشته باشند.»

حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان نیزبه مناسبت روز ملی حمایت از نیروهای امنیتی و دفاعی تاکید کرده است که قربانی این نیروها در میدان‌های نبرد، زمینه‌ساز روندهای ملی به ویژه گفت‌وگوهای صلح شده است.

آقای محب تصریح کرده که حکومت و مردم افغانستان مدیون قربانی‌های نیروهای امنیتی و دفاعی هستند.

حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان نیزبه مناسبت روز ملی حمایت از نیروهای امنیتی و دفاعی تاکید کرده است که قربانی این نیروها در میدان‌های نبرد، زمینه‌ساز روندهای ملی به ویژه گفت‌وگوهای صلح شده است
حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان نیزبه مناسبت روز ملی حمایت از نیروهای امنیتی و دفاعی تاکید کرده است که قربانی این نیروها در میدان‌های نبرد، زمینه‌ساز روندهای ملی به ویژه گفت‌وگوهای صلح شده است

مشاور امنیت ملی افغانستان به نیروهای امنیتی این کشور اطمینان داده که توجه حکومت به این نیروها و خانواده‌های قربانیان بیشتر خواهد شد.

او تاکید کرد: «می‌خواهم به هر سرباز و منسوب شجاع ما اطمینان بدهم که توجه ما نسبت به شما هر روز بیشتر می‌شود و برای رسیدگی به خانواده‌های شهدا و مجروحین قوای مسلح و هم‌چنان تقویت این نیروها از هیچ تلاش دریغ نمی‌شود.»

اسدالله خالد، وزیر دفاع ملی افغانستان نیز به مناسبت «روز ملی نیروهای امنیتی»، تاکید کرد که نیروهای امنیتی در مقابل کسانی که به روند صلح لبیک نمی‌گویند، قاطعانه مبارزه می‌کنند.

آقای خالد در پیامی تصریح کرد، نیروهای امنیتی افغانستان اخیرا دست‌آورهای قابل لمسی در بخش امنیتی داشته‌اند. او در عین حال تاکید کرده که برای اجرا و حمایت از برنامه‌های عملیات جنگی در سال ۱۳۹۸ نیز آمادگی دارند.

45 هزار قربانی در چهار سال اخیر

رییس‌جمهور اشرف غنی به تازگی اعلام کرده که در چهار سال گذشته بیش از ۴۵ هزار نیروی امنیتی افغانستان در جنگ با مخالفان مسلح دولت کشته شده‌اند.

آقای غنی در ماه دلو سال جاری در حاشیه‌ی نشست مجمع جهانی اقتصاد در شهر داووس سویس در مصاحبه با خبرنگار سی‌ان‌ان گفته است که از ماه دسامبر ۲۰۱۴ میلادی که او به‌حیث رییس‌جمهور افغانستان تعیین شده، تاکنون بیش از ۴۵ هزار نیروی امنیتی افغانستان در جریان جنگ و درگیری‌ها کشته شده‌اند.

او همچنان گفته است که در این مدت کمتر از ۷۲ سرباز خارجی نیز در افغانستان کشته شده‌اند. به گفته‌ی او، مقایسه‌ی این دو آمار متفاوت نشان می‌دهد که نیروهای افغان بیشتر در جنگ سهم داشته و تلفات سنگین را نیز همین نیروها متقبل شده‌اند.

رییس‌جمهور اشرف غنی به تازگی اعلام کرده که در چهار سال گذشته بیش از ۴۵ هزار نیروی امنیتی افغانستان در جنگ با مخالفان مسلح دولت کشته شده‌اند
رییس‌جمهور اشرف غنی به تازگی اعلام کرده که در چهار سال گذشته بیش از ۴۵ هزار نیروی امنیتی افغانستان در جنگ با مخالفان مسلح دولت کشته شده‌اند

رییس‌جمهور غنی در این مصاحبه‌اش همچنان گفته که در چهار سال گذشته حدود صد هزار تن از نیروهای امنیتی وظایف‌شان را ترک کرده‌اند.

این در حالی است که او در ماه عقرب سال جاری از طریق ویدیو کنفرانس در یک گردهمایی در دانشگاه جانز هاپکینز در واشنگتن گفته بود که در چهار سال گذشته بیش از ۲۸ هزار نیروی امنیتی افغان در جنگ با مخالفان مسلح دولت کشته شده‌اند.

آقای غنی در واکنش به احتمال خروج نیروهای امریکایی از افغانستان گفته است که امریکا صرف به‌خاطر افغانستان در این کشور حضور ندارد، بلکه آن‌ها به‌خاطر تأمین امنیت کشور خود نیز در افغانستان حضور دارند.

او افزوده است که خروج سربازان امریکایی از افغانستان حق این کشور است، اما این خروج باید به درستی انجام شود.

تغییر تازه در سیاست امنیتی

هم‌زمان با افزاش تلفات نیروهای امنیتی، حکومت افغانستان سیاست جدید امنیتی را در پیش گرفته است. در ماه‌های اخیرا به ویژه بعد از تقرری حمدالله محب به‌عنوان مشاور امنیت ملی افغانستان، ما شاهد تغییرات عمده‌ای در سیاست امنیتی حکومت افغانستان هستیم. تغییرات در سطح رهبری امنیتی، افزایش عملیات هوایی و زمینی و تعقیب مجرمان جنایی از جمله تغییراتی است که اخیر در بخش امنیتی افغانستان رخ داده است.

آقای محب بعد از قرار گرفتن در پست مشاور امنیت ملی افغانستان، دو منتقد حکومت از جمله امرالله صالح و اسدالله خالد که تجربه‌ی خوبی در بخش امنیتی دارند را شامل حکومت کرده و در رأس نهادهای کلیدی امنیتی قرار داد.

مشاور امنیت ملی افغانستان در برنامه معرفی اسدالله خالد به‌عنوان سرپرست وزارت دفاع افغانستان در ماه جدی سال جاری خورشیدی تأکید کرد که «از این به‌بعد دشمن خوب و بد نمی‌شناسیم».

به باور آقای محب، بزرگ‌ترین تهدید برای امنیت ملی، طالبان نیست، بل‌ فقدان همبستگی اجتماعی است. او اخیرا در یک مصاحبه خود گفته است: «افغانستان به مدت طولانی از رقابت‌های قومی و جناحی آسیب دیده است. تمرکز ما در حال حاضر این است که چگونه این هم‌بستگی را دوباره به ارمغان بیاوریم.»

مشاور امنیت ملی افغانستان تأکید کرده، این کافی نیست که بر توقف جنگ تمرکز کنیم. به باور او برای دستیابی به صلح و ثبات در آینده، باید همه خود را در روند صلح ببینند.

مشاور امنیت ملی افغانستان در برنامه معرفی اسدالله خالد به‌عنوان سرپرست وزارت دفاع افغانستان در ماه جدی سال جاری خورشیدی تأکید کرد که «از این به‌بعد دشمن خوب و بد نمی‌شناسیم»
مشاور امنیت ملی افغانستان در برنامه معرفی اسدالله خالد به‌عنوان سرپرست وزارت دفاع افغانستان در ماه جدی سال جاری خورشیدی تأکید کرد که «از این به‌بعد دشمن خوب و بد نمی‌شناسیم»

با قرار گرفتن دو فرد با تجربه و حرفه‌ای در بخش امنیتی در راس دو نهاد کلیدی امنیتی، سیاست‌های جدید امنیتی در این کشور رقم خورد. با آن‌که امرالله صالح به دلیل نامزد شدن در پست معاونیت نخست رییس‌جمهوری برای انتخابات آینده، از مقام رهبری وزارت امورداخله کنار رفت، اما در حال حاضر این برنامه‌ها در این وزارت ادامه دارد.

وزارت امورداخله افغانستان در ماه‌های اخیر فهرست‌هایی از مجرمان و ناقضان قانون را منتشر کرده و توانسته شماری زیادی از آنان را دستگیر کند.

علاوه بر آن، وزارت دفاع ملی افغانستان حملات هوایی و زمینی بر فرماندهان و گروه‌های شورشی در مناطق مختلف افغانستان را افزایش داده است.

یک گزارش خبرنامه نشان می‌دهد که حکومت افغانستان تنها در ماه عقرب و قوس سال جاری خورشیدی بیش از ۱۵عضو ارشد طالبان را در ولایت‌های مختلف افغانستان مورد هدف قرار داده است.

این اعضای طالبان شامل والی خودخوانده، فرمانده نظامی، ولسوال خودخوانده و سایر اعضای ارشد طالبان می‌شود که در نتیجه عملیات‌های هدف‌مند برای حذف آنان، کشته شدند.

با این حال اسدالله خالد، سرپرست وزارت دفاع ملی افغانستان امروز پنج‌شنبه تاکید کرده که نیروهای امنیتی این کشور دیگر از حالت دفاعی خارج شده‌اند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط علی شیر شهیر

علی شیر لیسانس‌اش را از دانشکده‌ی ژورنالیزم دانشگاه کابل گرفته است. او در چندین رسانه‌ی دیداری- شنیداری و چاپی به‌ حیث خبرنگار، گزارشگر و ویراستار کار کرده است. شهیر اکنون خبرنگار بخش اجتماعی و اقتصادی در خبرنامه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *