دانش: دست‌آوردهای 18 سال گذشته افغانستان به هیچ صورت در پروسه صلح قابل معامله نیست

توسطروایت زنده

اسفند ۴, ۱۳۹۷ به روز رسانی : اسفند ۱۳, ۱۴۰۲

معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان در کنفرانسی تحت عنوان چالش‌ها و راه‌کارهای صلح در افغانستان، گفته است که دست‌آوردهای 18 سال گذشته افغانستان به هیچ صورت در پروسه صلح قابل معامله نیست.

دفتر معاونت دوم ریاست جمهوری افغانستان گفته است که سرور دانش روز گذشته(جمعه، 3حوت) در این کنفرانس تاکید کرده که هر نوع طرح صلحی که منجر به کنار گذاشتن نظام سیاسی فعلی و الغای قانون اساسی شود، بار دیگر افغانستان را به جنگ‌ها و خشونت‌های دیگر سوق خواهد داد.

دانش افزوده است، تعدیل قانون اساسی باید از مجرای قانونی صورت بگیرد؛ نه به عنوان یک پیش‌شرط برای صلح و نه به عنوان این‌که این قانون با دیدگاه‌ها و افکار طالبان مطابقت ندارد.

photo_2019-02-23_10-02-12

وی با اشاره به جایگاه و اهمیت آزادی بیان، جامعه مدنی، حقوق بشر و حقوق زنان گفته است که دست‌آوردهای 18 سال گذشته افغانستان به هیچ صورت در پروسه صلح قابل معامله نیست.

معاون دوم رئیس‌جمهور با بیان این‌که حاکمیت ملی در افغانستان به ملت تعلق دارد، گفته است: “در کنار اسلامیت نظام، جمهوریت نظام نیز خط سرخ مردم افغانستان است”.

وی از طالبان خواست که بدون پیش‌شرط آتش‌بس را بپذیرد و در جریان یک گفتگوی منطقی، خواسته‌های خود را مطرح کند.

دانش تصریح کرده است که حکومت باید بدون پیش شرط در گفتگوهای صلح اشتراک کند و می‌تواند به عنوان حسن نیت، تعدادی از زندانی‌های آنان را رها و نام برخی از آنان را از لیست تحریم‌ها خارج کند.

وی در ادامه بیان داشته که هر نوع گفتگو بدون حضور دولت افغانستان عقیم و بی‌نتیجه است و تمام تلاش‌های صلح باید به طور منسجم و با محوریت حکومت افغانستان انجام شود؛ وگرنه مخالفین و حامیان خارجی آنان از پراکندگی داخل افغانستان به نفع خود استفاده خواهند کرد.

معاون رییس‌جمهور در ادامه افزوده است که اداره موقت و یا تن دادن به تعویق یا تعلیق انتخابات، با منافع ملی افغانستان هم‌سازی ندارد و نمی‌تواند یک صلح پایدار و مطمئن را تضمین کند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *