اجازه نامه محیط زیستی برای ساخت، بهره برداری و حفظ و مراقبت پروژه تاپی امضا شد

توسطروایت زنده

بهمن ۲۵, ۱۳۹۷ به روز رسانی : اسفند ۱۳, ۱۴۰۲

اداره ملی حفاظت محیط زیست افغانستان از امضای مجوز محیط زیستی پروژه تاپی در حضور نمایندگان وزارت های صنعت و تجارت و معدن و پترولیم، با مدیرعامل کمپنی پایپ لاین تاپی لیمتد، خبر داده است.

 اجمل احمدی، مشاور ارشد رییس جمهور در امور مالی و بانکداری و سرپرست وزارت صنعت و تجارت امروز(پنج شنبه، ۲۵ دلو) در یک نشست خبری در این مورد گفت، سروی های تخنیکی مهمات منفجر نشده، ارزیابی اثرات اجتماعی و محیط زیستی، پلان گذاری استملاک زمین، جیوتخنیکی و سروی لیدر (بتیمتریک، توپوگرافی)، مربوط به پروژه تاپی در افغانستان انجام شده است.

در همین حال، محمد میرات امانوف، مدیر عامل کمپنی پایپ لاین تاپی لیمتد و رئیس هیات مدیره در این نشست گفت که پروژه پایپ لاین تاپی، شامل دو مرحله است.

TAPI

وی در ادامه افزود، نخست یک پایپ لاین با جریان آزاد که ظرفیت انتقال حدود ۱۱ بیلیون کیوبیک متر گاز در یک سال را دارا می‌ باشد، نصب می گردد و نیز در مرحله دوم قرار است ۶ عدد کمپرسر که ظرفیت پایپ لاین را افزایش می دهد، نصب شود.

امانوف در ادامه تصریح کرد که با تکمیل این دو مرحله، سالانه الی ۳۳ بیلیون کیوبیک متر گاز طبیعی از طریق این پایپ لاین برای دوره زمانی ۳۳ سال انتقال خواهد یافت.

سید محبوب الله ربانی، معین وزارت معدن و پترولیم در این نشست خبری افزود که فراهم ساختن گاز مورد نیاز برای تولید برق از پروژه تاپی که می تواند باعث تامین انرژی شود، جایگزین منابع انرژی چون زغال سنگ، دیزل و نفت است و باعث کاهش انتشار کاربن دای اکساید می گردد.

شاه زمان میوندی، رئیس عمومی اداره ملی حفاظت محیط زیست هم در سخنانی با اعطای اجازه نامه محیط زیستی پروژه تاپی گفت: پیش از این شرکت تاپی منحیث مالک پروژه تاپی گزارش ارزیابی اثرات محیط زیستی واجتماعی را تهیه و جهت اخذ اجازه نامه محیط زیستی به اداره ملی حفاظت محیط زیست ارایه نموده بود.

وی در ادامه تصریح کرد که این گزارش طبق قانون محیط زیست و مقرره مربوط توسط تیم متخصصین اداره ملی حفاظت محیط زیست به صورت دقیق کارشناسی گردیده و پس از بحث های تخنیکی، مورد تأیید قرار گرفته است.

این در حالی است که امیدواری هایی وجود دارد که پروژه تاپی توسعه اقتصادی فوق العاده ای را برای اقتصاد افغانستان و منطقه به ارمغان خواهد آورد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *