جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

تغییر در ادبیات و سیاست امنیتی افغانستان؛ آیا اراده حکومت برای آوردن ثبات قاطع‌تر شده است؟

خواندن 6 دقیقه
0
(0)

اسدالله خالد، سرپرست جدید وزارت دفاع افغانستان به تازگی گفته که تصمیم دارد ارتش این کشور را از حالت دفاعی بیرون کرده و به حالت تهاجمی ببرد.

آقای خالد که روز شنبه این هفته(8 جدی) در برنامه معرفی‌اش به عنوان سرپرست وزارت دفاع افغانستان صحبت می‌کرد، تأکید نمود که برای پیروزی در جنگ افغانستان، نیاز است تا “دشمنان” در مخفی‌گاه‌های‌شان هدف حمله قرار گیرند.

سرپرست وزارت دفاع افغانستان تعهد کرد که اصلاحات جدی را در صفوف ارتش افغانستان به‌وجود آورده و به مشکلاتی که سربازان با آن در جبهات روبرو هستند، رسیدگی خواهد کرد.

اخیرا اسدالله خالد و امرالله صالح، دو چهره‌ای که به ضدیت با طالبان و پاکستان معروف هستند، به عنوان مسئولین ارشد وزارت‌های دفاع و داخله افغانستان معرفی شدند.

این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که تلاش‌ها برای کشانیدن طالبان به پای میز مذاکره از جانب امریکا و برخی کشورهای منطقه شدت گرفته است.

پیش از این، انتقادهایی نسبت به آن‌چه که “موضع دفاعی” نیروهای افغان در برابر جنگجویان طالبان خوانده می‌شد، مطرح بوده است.

آقای خالد گفت که هماهنگی بین نیروهای افغان و خارجی نیز باید بهتر شود. او با اشاره به کوتاهی و غفلت برخی از منسوبان ارتش گفت: «برای پوشاندن غفلت و نارسایی‌مان، تمام اتکا به خارجی‌ها و مخصوصا امریکایی‌ها است». خالد خطاب به آنان اضافه کرد: «نیروهای حمایت قاطع ناتو، امریکایی‌ها و خارجی‌ها برای کمک، آموزش، مشوره دادن و تجهیز شما در عملیات ها در کنار شما اینجا هستند. اما مالک این وطن تو هستی، تصمیم گیرنده نهایی تو هستی. اگر با تو همکاری نکردند، بیا نزد من. من با جنرال میلر مسئله را حل می‌کنم».

اخیرا اسدالله خالد و امرالله صالح، دو چهره‌ای که به ضدیت با طالبان و پاکستان معروف هستند، به عنوان مسئولین ارشد وزارت‌های دفاع و داخله افغانستان معرفی شدند
اخیرا اسدالله خالد و امرالله صالح، دو چهره‌ای که به ضدیت با طالبان و پاکستان معروف هستند، به عنوان مسئولین ارشد وزارت‌های دفاع و داخله افغانستان معرفی شدند

تغییر در ادبیات امنیتی

در ماه‌های اخیر به ویژه بعد از تقرری حمدالله محب به‌عنوان مشاور امنیت ملی افغانستان تغییر عمده‌ای در ادبیات و ساختار امنیتی افغانستان رونما شده است.

در ماه سپتامبر سال جاری خورشیدی، زمانی‌که یک باشگاه ورزشی در غرب کابل مورد حمله قرار گرفت و ده‌ها جوان ورزشکار در این باشگاه کشته شدند، حمدالله محب، مشاور تازه مقرر شده‌ی امنیت ملی افغانستان در توییتی نوشت: «از این‌که به‌صورت مشخص قوم هزاره مورد هدف قرار می‌گیرد، قابل تحمل نیست».

او در این توییت گفت: «مردم ما رنج گسترده‌ای را متحمل شده‌اند و به‌صورت خاص هدف قرار دادن هزاره‌ها، قابل تحمل نیست. با وجودی‌که من با قربانیان و خانواده شهدا هم‌دردی و غم‌شریکی کردم، اما می‌دانم چیزی که آنان می‌خواهد، “اقدام” است که چرخه‌ی این حملات وحشیانه را متوقف کند.»

https://twitter.com/hmohib/status/1037627369341820929

این ادبیات آقای محب به عنوان مشاور امنیت ملی افغانستان، کاملا متفاوت و  از آدرس چنین پست حکومتی بی‌سابقه بود.

از سویی هم مشاور امنیت ملی افغانستان روز شنبه این هفته(8 جدی) در برنامه معرفی اسدالله خالد به‌عنوان سرپرست وزارت دفاع افغانستان تأکید کرد که «از این به‌بعد دشمن خوب و بد نمی‌شناسیم».
او با اشاره به حمله مرگبار اخیر بر وزارت فواید عامه افغانستان در کابل گفت: «به این وضع باید جدا توجه شود». او افزود پیش از حل مشکلات و تعاملات سیاسی، باید به مدیریت جنگ توجه شود. او تاکید کرد: «آقای اسدالله خالد مأموریتی مهم دارد که باید جنگ مدیریت شود و دشمن باید به صلح وادار شود. در نهادهای امنیتی باید اصلاحات به معنی واقعی عملی شود».

محب افزود: «صلح اولویت است و باید جلو افغان‌کشی گرفته شود؛ اما صلح با کسانی می‌کنیم که قلبا برای آن آماده باشند».

حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان
حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان

مشاور امنیت ملی افغانستان اضافه کرد؛ کسانی که جنگ می‌خواهند، افغان‌ها را می‌کشند و افغانستان را ویران می‌کنند، با جدیت با آنان برخورد می‌کنیم. او گفت: «همان‌طور که تروریست خوب و بد نمی‌شناسیم، از این به بعد دشمن خوب و بد هم نمی‌شناسیم». او اضافه کرد که استفاده از قوت نظامی در برابر دشمنان حق مشروع حکومت افغانستان است و با درنظرداشت موازین بین‌المللی از آن استفاده می‌کند.

اسدالله خالد نیز در برنامه معرفی‌اش به عنوان سرپرست وزارت دفاع گفت که شعار معمول “سر می‌دهیم، سنگر نه” در ارتش را به “سر می‌زنیم و سنگر می‌گیریم” تبدیل می‌کند. او گفت دشمن را باید وادار کنند که به پای میز مذاکره بیاید.

پیش از این، چنین ادبیات جدی و تندی از آدرس نهادهای امنیتی افغانستان به ویژه مشاوریت امنیت ملی و رهبری وزارت‌های دفاع و داخله این کشور، کم‌سابقه بوده است.

آگاهان بخش امنیتی تاکید دارند که چنین ادبیات امنیتی و پیاده کردن آن در عمل بر روحیه سربازان و نیروهای امنیتی تأثیر مثبت دارد.

اسدالله خالد نیز در برنامه معرفی‌اش به عنوان سرپرست وزارت دفاع گفت که شعار معمول "سر می‌دهیم، سنگر نه" در ارتش را به "سر می‌زنیم و سنگر می‌گیریم" تبدیل می‌کند
اسدالله خالد نیز در برنامه معرفی‌اش به عنوان سرپرست وزارت دفاع گفت که شعار معمول “سر می‌دهیم، سنگر نه” در ارتش را به “سر می‌زنیم و سنگر می‌گیریم” تبدیل می‌کند

عتیق‌الله امرخیل، آگاه مسایل نظامی به خبرنامه گفت: «به کارگیری چنین ادبیات و پیاده کردن آن در عمل، روی اراده و مورال نیروهای امنیتی تاثیر فوق‌العاده دارد و نیروهای امنیتی بیشتر از پیش در برابر کسانی که خواهان بی‌ثباتی در این کشور اند، مبارزه کرده و نابودشان می‌کنند.»

تغییر ساختاری

رییس‌جمهور افغانستان‌ اخیرا با صدور دو فرمان جداگانه، امرالله صالح و اسدالله خالد را به عنوان سرپرستان وزارت‌خانه‌های داخله و دفاع معرفی کرده است.

آقایان صالح و خالد هر دو مطالعاتِ نظامی و پیشینه‌ی کار نظامی دارند. از این دو به عنوان چهره‌های ضد طالبان و مخالف با سیاست‌های پاکستان در مقابل افغانستان نیز یاد می‌شود. این دو چهره‌ی نظامی همیشه موضعی ضد طالبان و کارکرد این گروه در مقابل دولت و مردم داشته‌اند. آن‌ها حتی هنگامی که بیرون از حکومت بوده‌اند، موضع ضد سیاست‌های پاکستان در قبال افغانستان اتخاذ کرده‌اند.

با این حال شماری از آگاهان مسایل سیاسی ـ نظامی تأکید دارند که با در نظرداشت شرایط کنونی افغانستان، نهادهای امنیتی نیاز به رهبران “فهمیده” نظامی دارد.

به باور این آگاهان مسایل نظامی، گماشته شدن امرالله صالح و اسدالله خالد در نهادهای مهم امنیتی، تغییرات عمده‌ای را در سطح رهبری امنیتی به وجود خواهد آورد.

محمد شفیق امین، آگاه مسایل سیاسی به این باور است که گماشتن این دو شخص در رأس وزارت‌های دفاع و داخله، در واقعیت یک پیام جدی به طالبان می‌رساند.

او تأکید می‌کند: «چهره‌های جدید به نحوی فکر ضد طالبانی دارند، چون حکومت افغانستان در مذاکرات اخیر صلح به حاشیه رفت و طالبان حاضر نشدند به گونه مستقیم با حکومت افغانستان مذاکره کنند، به این دلیل آقای رئیس‌جمهور می‌خواهد از طریق تغییر این وزیران، به طالبان پیام دهد که نیت فشار دارد، و چهره‌های ضد طالبانی را در این سمت‌ها مقرر کرد.»

این تغییرات ادبیاتی و ساختاری در سکتور امنیتی افغانستان در شبکه‌های اجتماعی نیز مورد استقبال شهروندان این کشور قرار گرفته است.

روح‌الله باران، یکی از کاربران توییتر در صفحه توییتر خود نوشته است که با گزینش‌ها اخیر، گراف “بدامنی” پایین آمده است.

https://twitter.com/rohullahbaran1/status/1079058135183171584

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان