جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
3 بازدید

وزارت تحصیلات عالی افغانستان: طرح جدید به معنی سهمیه‌بندی نیست/ تنها روی 25 درصد سیت‌های کانکور در سطح زون‌ها رقابت می‌شود

خواندن 2 دقیقه
0
(0)

فیصل امین، سخنگوی وزارت تحصیلات عالی افغانستان امروز شنبه ( 17 قوس) در یک نشست خبری در کابل گفت که امتحان سراسری کانکور امسال نیز مانند گذشته به صورت عمومی برگزار می شود، اما برای ۲۵ درصد سیت‌های کانکور در رشته‌های طب، انجنیری، حقوق اقتصاد، زراعت وکمپیوتر ساینس، تنها در سطح هرزون رقابت صورت می‌گیرد.

براساس این برنامه، تمام ولایت‌های افغانستان به شمول پایتخت، بر اساس رشته‌های مورد نیاز، در هشت زون تقسیم بندی شده وسهمیه رشته‌های مورد نیاز با توجه به دریافت بالاترین نمره کانکور در نظر گرفته شده است.

امین در ادامه گفت که برای راه‌یافتگان از طریق این تقسیم‌بندی، سمستر صفری در پوهنتون‌ها برگزار خواهد شد تا آنان برای شروع تحصیل در رشته‌های یادشده، آماده شوند.

فیصل امین سخن‌گوی وزارت تحصیلات عالی افغانستان
فیصل امین سخن‌گوی وزارت تحصیلات عالی افغانستان

سخنگوی وزارت تحصیلات عالی تاکید کرد که این طرح با توجه به وضعیت کنونی کشور تصویب شده تا از طریق آن، بتوانیم کادرهای محلی و بومی را برای مناطق خودشان تربیه کنیم؛ زیرا به گفته او، هم‌اکنون در برخی ولایات حتی یک داکتر وجود ندارد.

او افزود: ما نیاز به متخصصانی داریم که در محلات شان کار کنند. متاسفانه اکثر کسانی که تحصیل می‌کنند دوباره به محلات شان نمی‌روند، ما هم اکنون در ولایت پکتیکا یک داکتر نداریم؛ لذا این طرح برای کسانی است که ظرفیت دارند اما زمینه برای شان وجود ندارد.

وزارت تحصیلات عالی می‌گوید که امتحان کانکور یک پروسه رقابتی و ملی است و بحث سهمیه بندی کانکور به اساس نفوس ولایت‌ها در طرح جدید این وزارت، منتفی است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان