جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

عجله امریکا بر صلح و تمرکز حکومت برای انتخابات؛ ارگ می‌گوید کلید نجات کشور برگزاری انتخابات است

خواندن 8 دقیقه
0
(0)

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان روز چهارشنبه(7 قوس) گزینه تأخیر در برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را رد کرد و تاکید نمود که این انتخابات در ۳۱ حمل ۱۳۹۸ برگزار می‌شود. انتخابات پارلمانی در ولایت غزنی نیز یک‌جا با انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌گردد.

این کمیسیون با اعلام جدول زمان‌بندی این انتخابات تاکید کرد که احزاب سیاسی، نهادهای ناظر انتخاباتی و نهادهای جامعه مدنی نیز با این تصمیم کمیسیون مستقل انتخابات توافق کرده‌اند که انتخابات به تاریخ ۳۱ حمل سال آینده خورشیدی برگزار شود.

بر اساس تقویمی که از سوی کمیسیون مستقل انتخابات برای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در نظر گرفته شده است، ثبت نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری از اول جدی سال جاری خورشیدی آغاز شده و  ۱۲ روز ادامه خواهد داشت.

کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید فهرست ابتدایی نامزدها در ۱۸ جدی و فهرست نهایی پس از رسیدگی به شکایات، به تاریخ ۵ حوت منتشر خواهد شد. این نامزدان برای دو ماه از تاریخ ۲۸ دلو تا ۲۸ حمل برای مبارزات انتخاباتی فرصت دارند.

بر اساس این جدول زمانی، قرار است انتخابات ریاست جمهوری در ۳۱ حمل سال ۱۳۹۸ برگزار شود و نتایج نهایی آن در ۲۵ جوزا اعلام خواهد گردید.

کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید فهرست ابتدایی نامزدها در ۱۸ جدی و فهرست نهایی پس از رسیدگی به شکایات، به تاریخ ۵ حوت منتشر خواهد شد
کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید فهرست ابتدایی نامزدها در ۱۸ جدی و فهرست نهایی پس از رسیدگی به شکایات، به تاریخ ۵ حوت منتشر خواهد شد

مصالحه و انتخابات

تلاش‌ها برای صلح با طالبان احتمال تعویق انتخابات ریاست جمهوری را افزایش داده بود. گزارش شده بود که ایالات متحده امریکا در نظر دارد برای موفقیت گفت‌وگوهای صلح با طالبان، انتخابات ریاست جمهوری افغانستان با تأخیر برگزار شود.

اما رئیس‌جمهور غنی آشکارا اعلام کرد که انتخابات ریاست جمهوری در وقت معین آن برگزار می‌شود و تشکیل حکومت موقت برای افغانستان راه‌حل نیست.

از سویی هم به تازگی زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه ایالات متحده امریکا برای صلح گفته است که کشورش برای رسیدن به صلح افغانستان عجله دارد و تلاش‌های نهایی خود را می‌کند تا بتواند این مذاکرات پیش از انتخابات ریاست جمهوری برگزار گردد.

آقای خلیلزاد در گفت‌وگو با «پی‌بی‌اس» گفته است، امریکا به این باور است که طرف‌های درگیر در جنگ افغانستان به‌شمول طالبان از راه جنگ به پیروزی نمی‌رسند و راه‌حل برای پایان بخشیدن به جنگ، گفت‌وگو است.

او تاکید کرده که با رسیدن به صلح پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، طالبان نیز می‌تواند در این انتخابات سهم بگیرد. او گفته که امریکا در پی صلحی است که ارزش قربانی‌هایی که در هفده سال گذشته داده را داشته باشد و افغانستان بار دیگر سکویی برای تروریزم بین‌المللی در برابر امریکا نشود.

ه تازگی زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه ایالات متحده امریکا برای صلح گفته است که کشورش برای رسیدن به صلح افغانستان عجله دارد و تلاش‌های نهایی خود را می‌کند
به تازگی زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه ایالات متحده امریکا برای صلح گفته است که کشورش برای رسیدن به صلح افغانستان عجله دارد و تلاش‌های نهایی خود را می‌کند

ارگ: کلید نجات کشور انتخابات است

برخی از آگاهان امور سیاسی تأکید دارند که به دلیل مذاکرات صلح با طالبان و سهم دادن آنان در انتخابات ریاست جمهوری، این انتخابات به‌تعویق خواهد افتاد.

اما حکومت افغانستان تأکید دارد که برای برگزاری انتخابات به موقع ریاست جمهوری متعهد است. محمد اشرف غنی، رییس جمهوری افغانستان در نشست ژنو برای افغانستان نیز تأکید کرد که حکومت برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در بهار سال آینده خورشیدی متعهد است. او تاکید کرد: «مردم افغانستان باور دارند که برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، آینده این کشور را تضمین می‌کند.»

رییس جمهوری افغانستان هفته‌ی گذشته نیز در دیدار با شماری از نامزدان انتخابات شوراهای ولسوالی تأکید کرد که «کلید نجات کشور انتخابات است.»

از سویی هم شماری از نهاد‌های ناظر انتخابات با استقبال از اعلام تقویم انتخابات ریاست جمهوری، اما تاکید دارند که کمیسیون به دلیل برخی مشکلات فنی، توانایی برگزاری انتخابات به‌موقع را ندارد.

یوسف رشید، رییس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان(فیفا) می‌گوید که با توجه به ظرفیت و مشکلات تخنیکی مطمین نیستند که این انتخابات در زمان اعلام شده برگزار شود.

آقای رشید تاکید می‌کند: «در کنار این که ما از اعلام این تقویم استقبال می‌کنیم، اما نگرانی هم وجود دارد که برخی موضوعات بر روند انتخابات تاثیر گذاشته و این انتخابات را یک بار دیگر به تعویق بیاندازد. با توجه به حالات گفته می‌توانیم که بعدا بر اساس خواست برخی‌ها انتخابات به تعویق می‌افتد.»

یوسف رشید، رییس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان(فیفا)
یوسف رشید، رییس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان(فیفا)

ثبتنام مجدد برای انتخابات ریاست جمهوری

کمیسیون انتخابات هم‌چنان در نشست روز چهارشنبه(7 قوس) فیصله کرد که برای محروم نشدن کسانی که سن ۱۸ سال را تکمیل کرده‌اند، مهاجرانی که دوباره برگشته و هم‌چنان مناطقی که دوباره امن شده است، ثبت نام تقویتی نیز صورت خواهد گرفت که ثبت‌نام ولایت غزنی نیز شامل آن می‌باشد.

برای اشتراک در انتخابات پارلمانی افغانستان که در ماه میزان سال جاری خورشیدی برگزار شد، بیش از هشت میلیون رأی‌دهنده ثبت نام کرده بودند که بیش از پنج میلیون آن‌ها رأی دادند.

گلاجان عبدالبدیع صیاد، رئیس کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید که در انتخابات پیش رو، مانند انتخابات پارلمانی افغانستان رأی‌دهندگان می‌توانند با استفاده از شناس‌نامه ثبت‌شده خود رأی بدهند.

در انتخابات پارلمانی مشکلاتی در فهرست رأی‌دهندگان چون نبود فهرست در مراکز رأی‌دهی و نبود شماری از اسامی در فهرست، مشکلات زیادی را برای رأی‌دهندگان ایجاد کرد. اما کمیسیون انتخابات این بار گفته به تاریخ ۹ حوت فهرست نهایی رأی‌دهندگان در هر مرکز اعلام خواهد شد.

ناامنی و چالش مالی

قرار بود کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، انتخابات ریاست جمهوری، انتخابات پارلمانی ولایت غزنی، انتخابات شوراهای ولسوالی و انتخابات شوراهای ولایتی این کشور را هم‌زمان برگزار کند.

اما این کمیسیون سرانجام اعلام کرد که انتخابات پارلمانی در غزنی، هم‌زمان با انتخابات ریاست جمهوری در ۳۱ حمل و انتخابات شوراهای ولسوالی‌ها و شوراهای ولایتی در ۳۰ سنبله سال ۱۳۹۸ برگزار خواهد شد.

انتخابات پارلمانی در غزنی، هم‌زمان با انتخابات ریاست جمهوری در ۳۱ حمل و انتخابات شوراهای ولسوالی‌ها و شوراهای ولایتی در ۳۰ سنبله سال ۱۳۹۸ برگزار خواهد شد
انتخابات پارلمانی در غزنی، هم‌زمان با انتخابات ریاست جمهوری در ۳۱ حمل و انتخابات شوراهای ولسوالی‌ها و شوراهای ولایتی در ۳۰ سنبله سال ۱۳۹۸ برگزار خواهد شد

نبود بودجه و ناامنی دو نگرانی دیگر در مورد برگزاری به موقع انتخابات ریاست جمهوری است. شماری از نهادهای ناظر انتخاباتی تاکید دارند که کمیسیون انتخابات هیچ آمادگی از نگاه فنی، مالی و سیاسی برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ندارد.

نعیم ایوب‌زاده، رییس بنیاد انتخابات آزاد و شفاف افغانستان(تیفا) به خبرنامه گفت: «کمیسیون آمادگی‌های لازم تخنیکی، بودجوی و سیاسی را برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ندارد. من فکر می‌کنم کمیسیون تقویمی را که اعلام کرده است، آن را عملی نمی‌تواند.»

اما مسوولان کمیسیون انتخابات اخیرا نشستی را با نهادهای امنیتی و مالی حکومت برگزار کردند و از این نهادها خواستند تا کمیسیون را در برگزاری به موقع انتخابات ریاست جمهوری یاری کنند.

عبدالعزیز ابراهیمی، یکی از سخنگویان کمیسیون انتخابات می‌گوید: «جامعه بین‌المللی در مورد بودجه انتخابات ریاست جمهوری تعهد کرده و فعلا روی امنیت انتخابات نیز کار جریان دارد.»

کمیسیون انتخابات همچنین گفته که در حال حاضر، آماد‌گی ۶۰ تا ۷۰ درصدی در زمینه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات پارلمانی در ولایت غزنی دارد.

چالش انتخابات شورای ولسوالی هنوز باقی است

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان روز چهارشنبه این هفته هم‌چنان فیصله کرد که انتخابات شورای ولسوالی هم‌زمان با شورای ولایتی به تاریخ ۳۰ سنبله سال آینده برگزار گردد.

هرچند گلاجان عبدالبدیع صیاد، رئیس کمیسیون انتخابات گفت که چهار انتخابات در سال آینده خورشیدی برگزار خواهد شد، اما تاکید کرد که مشکلات انتخابات شورای ولسوالی هنوز هم پابرجاست.

نعیم ایوب‌زاده، رییس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان(تیفا)
نعیم ایوب‌زاده، رییس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان(تیفا)

او گفت: «انتخابات شورای ولسوالی برای بار اول برگزار می‌شود،  قانون این شورا نیز معلوم نیست. بارها به حکومت این مسئله را ارائه کردیم، اما با آن‌که حکومت هر بار گفته که مقرره‌ای در مورد شورای ولسوالی تعیین می‌شود، اما تا هنوز هیچ تصمیم نگرفته است.»

از سویی هم شماری از نامزدان شورای ولسوالی در دیدار با رییس جمهوری غنی گفته‌اند که شرط داشتن سند تحصیلی برای این نامزدان یک معضل را به وجود آورده بود که در بعضی ولسوالی‌ها نامزد نداشته باشند.

آنان از حکومت خواستند که حیطه‌ی صلاحیت و امتیازات کاندیدان شوراهای ولسوالی مشخص گردد و انتخابات شوراهای ولسوالی برگزار گردد، زیرا هیچ بدیل دیگری در این زمینه وجود ندارد.

با این حال رئیس‌جمهورغنی تاکید کرده که حکومت متعهد به برگزاری انتخابات است و او شخصا طرفدار برگزاری هم‌زمان انتخابات شوراهای ولسوالی و ریاست‌جمهوری است، اما در این مورد کمیسیون انتخابات باید تصمیم بگیرد.

رئیس‌جمهوری افغانستان در مورد امتیازات نمایندگان شورای ولسوالی گفته است که «خواسته‌های شما ضرورت به تعدیل قانون نیاز دارد و روی این تعدیل کار می‌شود و در صورت تعدیل، امتیاز مادی نیز برای شوراهای ولسوالی‌ها در نظر گرفته خواهد شد.»

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان