جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
2 بازدید

پیچیدگی جنگ در فراه؛ نیروهای امنیتی و مردم از حکومت مرکزی ناامید شده‌اند

خواندن 10 دقیقه
0
(0)

در دو هفته‌ی اخیر حملات طالبان بر شهر فراه و شماری از شهرستان‌های این ولایت شدت گرفته و درگیری‌های سنگینی میان نیروهای دولتی و گروه طالبان ادامه دارد. مقام‌های محلی نگران سقوط این ولایت برای سومین بار اند.

شماری از اعضای شورای ولایتی فراه تأکید دارند که هر شب یک تا دو پاسگاه پولیس در این ولایت سقوط کرده و شمار زیادی از نیروهای امنیتی نیز کشته و زخمی‌ می‌شوند. به باور آنان، اگر حکومت مرکزی توجه جدی به وضعیت این ولایت نکند، فراه برای سومین‌بار به دست طالبان سقوط خواهد کرد.

آنان تاکید دارند که شهرستان‌های گلستان، بالابلوک و خاک سفید در حال سقوط قرار دارد و هم‌چنان تهدیدهای بلند امنیتی در ده شهرستان دیگر این ولایت نیز وجود دارد. آمارهای این اعضای شورای ولایتی نشان می‌دهد که در یک هفته‌ی گذشته بیش از 100 سرباز پولیس در درگیری با طالبان در ولایت فراه جان باخته‌اند.

شهلا ابوبکر، عضو شورای ولایتی فراه تاکید می‌کند: «ولایت فراه دوبار به دست طالبان سقوط کرده است، اگر این‌بار هم توجه نشود، این ولایت برای بار سوم به دست طالبان سقوط خواهد کرد.»

به گفته‏ی این عضو شورای ولایتی فراه، در دو شب گذشته بیش از ۹۰ تن از نیروی امنیتی در این ولایت کشته شده‌اند. او تاکید دارد که حتی برخی روزها شمار تلفات نیروهای امنیتی در این ولایت به ۱۰۰ تا ۱۵۰ تن می‌رسد.

خانم ابوبکر تصریح می‌کند: «مردم فراه از دولت مرکزی ناامید شده‌اند؛ زیرا چند سال است که شهروندان فراه از حکومت می‌خواهند که در رابطه به وضعیت امنیتی فراه توجه کند، اما دولت مرکزی خواست مردم را در نظر نگرفته و نیروهای امنیتی این ولایت از امکانات ابتدایی برخوردار نیستند.»

شهلا ابوبکر، عضو شورای ولایتی فراه
شهلا ابوبکر، عضو شورای ولایتی فراه

آغاز حملات تهاجمی

حملات تهاجمی گسترده‌ی طالبان در ولایت فراه از هفته‌ی گذشته آغاز شد. روز یک‌شنبه هفته‌ی گذشته (20 عقرب) طالبان حمله‌ی خونینی را در شهرستان خاک سفید این ولایت انجام دادند.
به گفته‌ی جمعه خان، سرپرست این شهرستان، طالبان در روستای خوست خاک سفید، دست‌کم 30 پولیس محلی و 6 غیرنظامی به شمول دو کودک و یک زن را کشتند.

گروه طالبان پس از حمله خونین در شهرستان خاک سفید، حملات‌شان را به طرف مرکز این ولایت ادامه دادند. جنگجویان طالبان روز دوشنبه هفته‌ی گذشته(21 عقرب) به مناطق “باغ نو” و “باغ پول” که در حومه شهر فراه واقع هستند و دروازه‌های شهر فراه خوانده می‌شوند نیز حمله کردند.

این مناطق شاهد چندین ساعت درگیری سنگین جنگجویان طالبان و نیروهای امنیتی بودند. به گفته‌ی مقام‌های محلی، این درگیری‌ها در حومه شهر نیز بدون تلفات نبود. در این حملات 2 سرباز پولس کشته شده و 3 تن دیگر اسیر شدند.

روز چهارشنبه هفته‌ی گذشته (۲۳ عقرب)، نیروهای طالبان بار دیگر وارد مرکز ولایت فراه شدند. با رخنه طالبان به داخل شهر فراه،‌ دومین شهر بزرگ در غرب افغانستان، صدها نفر از این شهر هم‌مرز با ایران فرار کرده‌اند. سخنگوی والی فراه با تایید این رویداد می‌گوید که مشکل اصلی نیروهای دولتی در این ولایت، کمبود نیرو و تجهیزات نظامی است.

جنگ ولایت فراه روز پنچ‌شنبه هفته‌ی گذشته بیشتر در شهرستان‌های بالابلوک و پشت‌کوه این ولایت متمرکز بود. مقام‌های امنیتی ولایت فراه اعلام کردند که در درگیری میان نیروهای امنیتی و طالبان در این دو شهرستان، دست‌کم ۳۴ سرباز پولیس افغان به‌شمول فرمانده پولیس شهرستان خاک سفید ولایت فراه کشته شده‌اند. در این درگیری‌ها همچنان ۹ سرباز زخمی و ۱۲ پولیس نیز ناپدید شده‌اند.

گروه طالبان پس از حمله خونین در شهرستان خاک سفید، حملات‌شان را به طرف مرکز این ولایت ادامه دادند
گروه طالبان پس از حمله خونین در شهرستان خاک سفید، حملات‌شان را به طرف مرکز این ولایت ادامه دادند

عاملان نفوذی؛ از دلایل افزایش تلفات

با این حال شماری از اعضای شورای ولایتی فراه تأکید دارند که عاملان نفوذی در میان سربازان پولیس یکی از دلایل اصلی افزایش تلفات نیروهای امنیتی است.

گل احمد فقیری، عضو شورای ولایتی فراه به خبرنامه می‌گوید که حادثه‌ی روز پنج‌شنبه که ده‌ها سرباز ما در این ولایت به‌شمول فرمانده پولیس شهرستان خاک‌سفید “شهید” شد، دلیلش موجودیت عاملان نفوذی در بین این نیروهای امنیتی بود.

آقای فقیری تصریح کرد: «این واقعه زمانی صورت گرفت که شماری از افراد پولیس ملی که با طالبان در ارتباط بودند، شب هنگام شرایط کشتار هم‌قطاران‌شان را برای طالبان آماده ساختند و سپس با مهمات و اسلحه فرار کردند.»

او تاکید می‌کند: «تعدادی از سربازان او (فرمانده پولیس ولسوالی خاک سفید) با دشمن ساخت و باخت داشتند و شب در دیگ آن‌ها دوا انداخته و مسموم‌شان کردند. بعد از آن دشمن هم آمده و حمله کردند که بیش از ۳۰ نفر را شهید کردند.»

اما با این حال، مقام‌های پولیس فراه تاکید دارند که به زودی نیروهای حمایت قاطع ناتو با هماهنگی قطعات کوماندو، وارد عملیات نظامی در این ولایت خواهند شد.

محب‌الله محب، سخنگوی پولیس فراه تأکید دارد که روز پنج‌شنبه هفته‌ی گذشته هم‌زمان با حمله‌ی طالبان بر شماری از شهرستان‌ها، در شهرستان‌های قلعه کاه و پشت‌رود این ولایت نزدیک به ۴۰ جنگجوی طالب در جریان درگیری با نیروهای امنیتی افغان کشته شدند.

مقام‌های پولیس فراه تاکید دارند که به زودی نیروهای حمایت قاطع ناتو با هماهنگی قطعات کوماندو، وارد عملیات نظامی در این ولایت خواهند شد
مقام‌های پولیس فراه تاکید دارند که به زودی نیروهای حمایت قاطع ناتو با هماهنگی قطعات کوماندو، وارد عملیات نظامی در این ولایت خواهند شد

او تاکید دارد که نیروهای افغان روز جمعه و امروز شنبه(26 عقرب) نیز دست‌آوردهای جدی را در شماری از شهرستان‌ها داشته و به تعداد ده‌ها تن از “دشمن” را در این شهرستان کشته و زخمی کرده‌اند.

آقای محب خطر سقوط ولایت فراه به دست طالبان را رد کرده و تاکید می‌کند که شرایط به زودی در این ولایت تغییر کرده و امنیت تأمین خواهد شد.

اسارت ۹۰ تن از نیروهای امنیتی

منابع محلی ولایت فراه تأکید می‌کنند که بیش از 90 تن از نیروهای امنیتی در شهرستان خاک سفید این ولایت به شمول دو فرمانده پولیس محلی در چند روز گذشته در محاصره طالبان به‌سر می‌بردند و به‌دلیل نرسیدن کمک به‌آنان، به‌دست گروه طالبان اسیر شده‌اند.

خیرمحمد نورزی، عضو شورای ولایتی فراه می‌گوید که این نیروهای پولیس محلی در منطقه “خوست” شهرستان خاک سفید به دلیل نبود امکانات جنگی و نرسیدن کمک پس از دو روز محاصره، به‌دست طالبان اسیر شده‌اند. به گفته‌ی وی، دو فرمانده پولیس محلی نیز در جمع اسیران اند.

شب گذشته نیز شهرستان‌های بالابلوک، پشت‌رود و پشت‌کوه ولایت فراه نیز آماج حملات طالبان قرار گرفتند. به گفته‌ی این عضو شورای ولایتی فراه، در جریان این درگیری‌ها بیش از ۴۰ تن از نیروهای امنیتی جان باخته‌اند.

آقای نورزی تأکید کرد: «کسی به کمک نیروهای امنیتی نیامد، کسی به جنازه و کشته‌های آنان احترام نکرد. شماری از این نیروها که در کوه‌ها می‌جنگیدند، مجبور شدند به طالبان تسلیم شوند.»

اما مقام‌های امنیتی در فراه، این رقم تلفات نیروهای دولتی و اسیر شدن آنان به‌دست گروه طالبان را نمی‌پذیرند.
محب‌الله محب، سخنگوی پولیس فراه می‌گوید که بیش از ۴۰ طالب مسلح، شب گذشته در این ولایت کشته شده‌اند. وی تأکید کرد: «شب گذشته تنها در ولسوالی پشت‌کوه، بیش از 30 تن از مخالفان مسلح کشته شده است.»

شب گذشته نیز شهرستان‌های بالابلوک، پشت‌رود و پشت‌کوه ولایت فراه نیز آماج حملات طالبان قرار گرفتند
شب گذشته نیز شهرستان‌های بالابلوک، پشت‌رود و پشت‌کوه ولایت فراه نیز آماج حملات طالبان قرار گرفتند

تغییر فرمانده پولیس ولایت فراه

به دنبال حمله‌های اخیر مخالفان مسلح دولت در ولایت فراه، حکومت افغانستان تغییراتی را در رهبری پولیس این ولایت انجام داده است.

حکومت افغانستان جنرال فضل احمد شیرزاد، فرمانده پولیس این ولایت از مقامش برکنار شده و رحمت‌الله صدیقی، به عنوان فرمانده جدید این ولایت تعیین شده است.

این تغییرات در رهبری پولیس ولایت فراه روز شنبه هفته‌ی گذشته(19 عقرب) از سوی وزارت امورداخله افغانستان انجام شد و آقای صدیقی امروز شنبه(26 عقرب) به ‌صورت رسمی کارش را در این مقام آغاز کرد.

بیجا شدن بیش از 7هزار خانواده

ریاست مهاجرین و عودت‌کنندگان ولایت فراه می‌گویند که از ماه جنوری سال جاری میلادی تاکنون 7هزار و 437 خانواده در این ولایت مجبور به ترک خانه‌های‌شان شده‌اند که بیشتر آنان، بیجاشدگان جنگ‌اند. به گفته‌ی این مسوولان این ریاست، تنها در ماه جاری خورشیدی(ماه عقرب) حدود 313 فامیل در ولایت فراه مجبور به ترک‌خانه‌های‌شان شده‌اند.

رحیم‌الله ریگوال، رییس ریاست مهاجرین و عودت‌کنندگان فراه به خبرنامه گفت: «از ماه جنوری تاکنون، 7 هزار و 437 فامیل، عریضه‌های‌شان را به دفتر ما آورده‌اند. دفتر ما بعد از ثبت و راجستر و “ثبت دیتابیس”، آنان را سروی کرده است. بعد از سروی ما توانسته‌ایم که حدود 2 هزار و 21 فامیل را کمک کنیم.»

آقای ریگوال تأکید می‌کند که بیشتر بی‌جاشدگان را بی‌جاشدگان جنگی تشکیل می‌دهد که از مجموع 313 فامیل بیجاشده در ماه جاری خورشیدی، آنان توانسته‌اند به 229 فامیل کمک‌های غذایی و غیرغذایی از جمله پول نقد بدهند.

به گفته‌ی مسوولان ریاست مهاجرین و عودت‌کنندگان ولایت فراه، شهرستان‌های بالابلوک، پشت‌رود، خاک سفید و گلستان از جمله مناطقی اند که بیشترین بی‌جاشده را دارند.

رییس امورمهاجرین فراه تأکید می‌کند که علاوه بر شهرستان‌های این ولایت، شماری زیادی از شهروندان از حومه شهر فراه؛ قریه‌هایی که در چند کیلومتری مرکز این ولایت قرار دارد نیز بی‌جا شده‌اند.

ریاست مهاجرین و عودت‌کنندگان ولایت فراه می‌گویند که از ماه جنوری سال جاری میلادی تاکنون 7هزار و 437 خانواده در این ولایت مجبور به ترک خانه‌های‌شان شده‌اند که بیشتر آنان، بیجاشدگان جنگ‌اند(آرشیف)
ریاست مهاجرین و عودت‌کنندگان ولایت فراه می‌گویند که از ماه جنوری سال جاری میلادی تاکنون 7هزار و 437 خانواده در این ولایت مجبور به ترک خانه‌های‌شان شده‌اند که بیشتر آنان، بیجاشدگان جنگ‌اند(آرشیف)

آقای ریگوال تأکید کرد: «قریه‌های حومه فراه به شمول ده‌یک، شمال‌گاه، سور، نوبهار، روکین، رج، زنیکان و ختیوان از جمله قریه‌هایی است که ساکنان زیاد آن‌ها مجبور به ترک خانه‌های‌شان شده‌اند.»

آمارهای ریاست مهاجرین و عودت‌کنندگان ولایت فراه نشان می‌دهد که میزان بی‌جاشدگان امسال در ولایت فراه نسبت به سال گذشته، حدود 2 هزار خانواده افزایش یافته است. سال گذشته در این ولایت، حدود 5 هزار و 317 فامیل بی‌جاشده بود.

جنگ آب و پول

به دنبال شدت گرفتن درگیری طالبان و نیروهای امنیتی افغانستان در ولایت فراه، والی این ولایت، جنگ در فراه را «جنگی بر سر آب» عنوان می‌کند. محمد شعیب ثابت، والی فراه ادعا دارد که ایران، در افزایش ناامنی‌ها در غرب افغانستان دست دارد.

والی این ولایت تأکید دارد: «موضوع، موضوع اعمار بند بخش‌آباد است که برای ایران مشکل‌ساز می‌شود. آنان نمی‌خواهند بند بخش‌آباد ساخته شود و ما هر زمانی‌ که برای اعمار این بند اقدام کرده‌ایم، جنگ را شدت داده‌اند».

آقای ثابت هم‌چنین تاکید دارد که ایران، تجهیزات و عینک‌های دید شب را در اختیار افراد طالبان قرار داده است.

سفارت تهران در کابل، نسبت به این اظهارات واکنشی نشان نداده است، ولی مقامات ایرانی در گذشته در واکنش به ادعاهای مشابه گفته‌اند که هیچ نقشی در تجهیز جنگجویان گروه طالبان در افغانستان ندارند.

پیش از این محمد عارف شاه‌جهان، والی سابق ولایت فراه تاکید کرده بود که طالبان می‌خواهد ولایت فراه را به پایگاه غربی خود تبدیل کنند.

محمد عارف شاه‌جهان، والی سابق ولایت فراه
محمد عارف شاه‌جهان، والی سابق ولایت فراه

آقای شاه‌جهان تاکید کرده بود: «طالبان تلاش می‌کردند که فراه را به‌عنوان یک مرکز خود استفاده کنند و به همین خاطر در این‌جا ناامنی ایجاد می‌کنند که در تمام حوزه جنوب‌غرب یک دهلیز اکمالاتی بسازند، آنان تمام پلان‌های خود را دارند که از این طریق تمام ولایت‌های غربی را زیر پوشش داشته باشند و این دلیل سبب شده که توجه طالبان و حامیان آن‌ها به این ولایت جلب شود.»

در عین حال شماری از اعضای شورای ولایتی فراه جنگ این ولایت را مافیایی و اقتصادی می‌خوانند و تاکید دارند که بودن گمرک پر درآَمد در این ولایت، یکی از دلیل‌های جنگ در فراه است.

دادالله قانع، عضو شورای ولایتی فراه می‌گوید که گروه طالبان روزانه از طریق گمرک این ولایت، ۷ الی ۸ میلیون افغانی عواید به دست می‌آورند.

به گفته‌ی او، طالبان از موترهای باربری که اموال تجارتی را از ایران وارد می‌کند، در مربوطات شهرستان پشت‌کوه این ولایت، پول جمع‌آوری کرده و برای رانندگان برگه رسید پول با نشان امارت اسلامی را می‌دهد.

از سویی‌هم شهلا ابوبکر، یک عضو دیگر شورای ولایتی فراه تأکید دارد که «گمرک ولایت فراه نیز به یک چالش دیگر برای این ولایت تبدیل شده‌ است، مسوولان ولایت فراه همه درگیر دست‌درازی در امور گمرک هستند و هیچ‌ کسی در تلاش تأمین امنیت این ولایت نیست.»

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان