رایزنی‌های ریاست جمهوری افغانستان برای ایجاد بورد مشورتی صلح و مخالفت حزب جمعیت اسلامی

توسطروایت زنده

آبان ۲۶, ۱۳۹۷ به روز رسانی : اسفند ۱۲, ۱۴۰۲

ارگ ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که تا یک هفته دیگر، «بورد مشورتی صلح افغانستان» ایجاد خواهد شد و این بورد، یک تشکل همه‌شمول خواهد بود، اما حزب جمعیت اسلامی افغانستان با تشکیل بورد مشورتی صلح در موازی با شورای عالی صلح، مخالفت کرده است.

به گفته معاون سخنگوی رییس‌جمهور افغانستان، در این بورد مشورتی نماینده‌های احزاب سیاسی، جامعه مدنی، زنان و نماینده‌های سی و چهار ولایت این کشور شامل خواهند بود.

این در حالی است که برای ایجاد این بورد مشورتی صلح، محمد اشرف اغنی با برخی از چهره‌های سیاسی و رهبران احزاب در ارگ ریاست جمهوری دیدار کرده است.

در تصاویر که ارگ ریاست جمهوری پخش کرده، آقای غنی در دو روز گذشته با برخی چهره‌های سیاسی چون گلبدین حکمتیار، عبدرب الرسول سیاف، محمد یونس قانونی، اسماعیل خان، صلاح‌الدین ربانی، عطامحمد نور، فضل هادی مسلم‌یار، حاجی دین محمد، عبدالهادی ارغندیوال و… در مورد بورد مشورتی صلح گفتگو کرده است.

arg

رییس‌جمهور غنی این دیدارها را یک نیاز دانسته و گفته که برای رسیدن به صلح، به اجماع اقشار مختلف مردم نیاز است.

اما صلاح‌الدین ربانی، رئیس حزب جمعیت اسلامی افغانستان پس از دیدار با رییس‌جمهور، با انتشار بیانیه‌ای گفته است: با آن‌که این حزب به اصل مشورت متعهد است، اما در شرایط حساس کنونی، با ایجاد ساختار موازی با شورای عالی صلح نیز موافق نیست.

بر اساس این بیانه، هیئت رهبری حزب جمعیت اسلامی افغانستان در دیدار با اشرف غنی، مخالفت خود را نسبت به تلاش دولت برای ایجاد کمیته‌ای مشورتی درباره صلح اعلام کرده است.

هیئت رهبری این حزب ادامه داده: این حزب خواستار تداوم روند گفت‌وگوهای صلح از طریق این شورا و با کسب نظرات و دیدگاه‌های احزاب و جریان‌های سیاسی در روند مذاکرات صلح است.

این در حالی است که زلمی خلیل‌زاد، فرستاده ویژه امریکا برای صلح افغانستان در دیدار با مقام‌های حکومت افغانستان و رهبران سیاسی، خواستار ایجاد یک تیم یا کمیته فراگیر سیاسی برای مذاکره با طالبان شده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *