حامدکرزی برای گفتگو با طالبان به روسیه دعوت شد

توسطروایت زنده

آبان ۱۲, ۱۳۹۷ به روز رسانی : اسفند ۱۲, ۱۴۰۲

به گفته خبرگزاری رویترز، روسیه به صورت سری برخی از سیاست مداران افغان از جمله حامد کرزی رییس جمهوری پیشین افغانستان را برای گفتگو با طالبان دعوت کرده است.

بر اساس گزارش رویترز در گروه دعوت شدگان همکاران رهبران افغان و سیاستمداران شناخته شده شامل اند که با حکومت افغانستان ارتباط دارند.

این خبرگزاری افزوده است، که در دو ماه گذشته دعوت برای این کنفرانس مکرراً تمدید شده‌است.

اما سفارت روسیه در کابل، در این مورد چیزی نگفته است و از اظهار نظر خود داری کرده‌است.

این درحالی است، که روسیه در ماه اگست، از نشست چند جانبه برای صلح افغانستان خبرداده بود و در آن نمایندگان ۱۲ کشور و طالبان فراخوانده شده بودند. این اجلاس قرار بود در ماه سپتمبر برگزار شود، اما بعد از آن به تأخیر افتاد که رئیس جمهور اشرف غنی گفت هر نوع مذاکره با طالبان باید به رهبری حکومت افغانستان صورت بگیرد.

پس از آن محمد اشرف غنی، جمهوری افغانستان، در پنجم ماه سنبله با سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه تیلیفونی صحبت کردند و در مورد تعویق این اجلاس به توافق رسیدند.

از سوی نیز، ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز پنج‌شنبه گذشته گفته بود که امیدوار است جزئیات این کنفرانس در روزهای نزدیک روشن شود.

به گفته او تعیین تاریخ و لیست اشتراک کنندگان این اجلاس در حال نهایی شدن اند.

russa-2

مذاکرات سیاسی بین طالبان و ایالات متحده امریکا ماه گذشته بعد از آن داغ شد که زلمی خلیل‌زاد به حیث نماینده خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان تعیین شد.

آقای خلیل‌زاد و قبل از آن الیس ویلز دیپلومات بلند رتبه امریکایی در قطر با نمایندگان طالبان صحبت کردند.

محمد یوسف سها مسئول دفتر مطبوعاتی حامد کرزی رئیس جمهور سابق افغانستان گفته است که کرزی بخاطری در اجلاس مسکو سهم می‌گیرد که هیچ صحبت صلح با طالبان نباید از توجه دور بماند.

عطا محمد نور والی سابق بلخ و رئیس اجرایی حزب جمعیت اسلامی هم گفته‌است که در اجلاس مسکو سهم می‌گیرد.

خبرگزاری رویترز در ادامه گفته است، اعضای مهم طالبان در افغانستان گفته اند که آن‌ها هم یک هیئت را به مسکو می‌فرستند تا با کشورهای همسایه افغانستان، چین، ایران، پاکستان، تاجکستان، ازبکستان، ترکمنستان و دیگران صحبت کنند.

قبل از این عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان گفته بود که بدون اشتراک حکومت افغانستان اجلاس مسکو کدام نتیجه نخواهد داشت.

آقای عبدالله از تلاش‌های کشورهای دیگر برای صلح افغانستان ستایش کرده بود و تاکید دارد که ملکیت هر نوع مذاکرات صلح افغانستان باید در دست خود افغان‌ها باشد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *