دانش: برخورد غیر حرفه‌ای صاحبان رسانه بزرگترین چالش خبرنگاران در افغانستان است

توسطروایت زنده

آبان ۱۰, ۱۳۹۷ به روز رسانی : اسفند ۱۲, ۱۴۰۲

به گفته محمد سروردانش، معاون ریاست جمهوری در سال‌های 2017 و 2018 در افغانستان 34 خبرنگار کشته شده اند.

آقای دانش، که در برنامه تجلیل از روز جهانی ختم معافیت جرایم علیه خبرنگاران سخنرانی می‌کرد، گفت منبع عمده خشونت علیه خبرنگاران در افغانستان گروهای مخالف مسلح دولت است و این گروه‌ها میان دولت و رسانه های آزاد فرقی قایل نمی‌شوند.

معاون دوم ریاست جمهوری با انتقاد از دفتر سازمان ملل در کابل گفت، این نهاد برای آوردن فشار بر مخالفان مسلح و حامیان آن‌ها برای دست کشیدن خشونت علیه رسانه‌ها و خبرنگاران تلاش خاصی را انجام نداده است.

sarwar danish

آقای دانش علاوه کرد، فرهنگ معافیت جرایم علیه خبرنگاران در مغایرت با قانون اسلام و قانون اساسی افغانستان است و نباید هیچ معافیتی علیه هیچ جرمی در نظر گرفته شود. وی افزود، حکومت افغانستان این معافیت را نپذیرفته و نخواهد پذیرفت.

معاون ریاست جمهوری در این راستا علاوه کرد، ما تلاش داریم که دادستانی و نهادهای عدلی افغانستان در این مورد اقدامات جدی نمایند.

محمد سرورد دانش، معاون ریاست جمهوری گفت: “یک بخش عمده از چالش‌های خبرنگاران، برخورد غیر حرفه‌ای صاحبان رسانه‌ها با خبرنگاران است. قانون کار و طرزالعمل حقوق خبرنگاران و مسایل ایمنی در نهادهای رسانه‌ای در نظر گرفته نمی‌شود. ما امیدوار هستیم که صاحبان رسانه‌ها در این مورد توجه جدی نمایند.”

 در این برنامه، نجیب‌الله شریفی، رییس کمیته مصونیت خبرنگاران افغان نیز گفت: تنها در سال 2018، در افغانستان 14 خبرنگار کشته شده اند، که 12 تن آنها توسط طالبان و داعش به قتل رسیده اند.

رییس کمیته مصونیت خبرنگاران افغان علاوه کرد، که برای مصونیت بیشتر خبرنگاران یک رهنمود از جریان پوشش‌های خبری تهیه کرده شده است که به زودی به تمام خبرنگاران کابل و سایر ولایت‌ها توزیع خواهد شد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *