جای ناامیدی را به امید بدهید؛ 10 نکته خواندنی برای مقابله با ناامیدی

توسطفرشته فرهنگ

آبان ۸, ۱۳۹۷ به روز رسانی : اسفند ۷, ۱۴۰۲

وزارت صحت افغانستان اخیرا اعلام کرده که حدود نیمی از جمعیت این کشور دچار استرس می باشد و بخش عظیمی از آن ها نیز دچار افسردگی هستند. استرس در بسا موارد منجر به افسردگی می شود و افسردگی نیز ناامیدی را به دنبال دارد.

در همین حال، موسسه گالوپ نیز در مورد این موضوع در سال 2018 تحقیقی انجام داده که نشان می‌دهد احساسات منفی مردم در یک دهه گذشته به بالاترین حد خود رسیده است.

موسسه تحقیقاتی گالوپ در این مورد سوالاتی را از بیش از 154 هزار نفر در 140 کشور جهان پرسیده است و نتیجه آن نشان داده که مردم زیادی در جهان از زندگی خود متاثر بوده و به سوی افسردگی و ناامیدی قدم برمی‌‌دارد.

اما برای مبارزه با ناامیدی و افسردگی راهکارهای زیادی وجود دارد که ما 10 نکته آن را برگزیده‌ایم:

یک: تمرکز

شما قطعا قادر نخواهید بود همه آن چیزهایی را که می‌‌خواهید، تغییر دهید. همین حقیقت ساده باعث ناراحتی شما است. اما شما می‌توانید از خود بپرسید که چه کاری را می‌توانید انجام دهید.

زمانی که در برابر برخی مسائل منفی کاری از دستتان برنمی‌آید، پس نباید در مورد آن‌ها چندان نگران و غمگین باشید.

 زمانی که فکر می‌کنید هیچ کاری برای تغییر از دستتان برنمی‌آید، به دقت فکر کنید و مطمئنا یک راه پیدا می‌کنید که به شما کمک کند

زمانی که فکر می‌کنید هیچ کاری برای تغییر از دستتان برنمی‌آید، به دقت فکر کنید و مطمئنا یک راه پیدا می‌کنید که به شما کمک کند

دو: بپرسید “چه کاری می‌توانم انجام دهم؟”

زمانی که فکر می‌کنید هیچ کاری برای تغییر از دستتان برنمی‌آید، به دقت فکر کنید و مطمئنا یک راه پیدا می‌کنید که به شما کمک کند. و این راه زمانی پیدا شده است که از خود پرسیده‌اید؛ “چه کاری می‌توانم انجام دهم؟” با پاسخ به این سوال خودتان را از دایره منفی‌گرایی‌هایی ‌مانند “واقعا ناامید کننده” است، نجات داده‌اید.

با جواب دادن به سوال، شما موفق به پیدا کردن راهی می‌شوید که نشان می‌دهد می‌توانید از ناامیدی‌ها نجات پیدا کنید.

سه: گریه کنید

طبق گفته دکتر ویلیام فری متخصص شیمی درمانی در مرکز پزشکی رامست در مینیاپلیس با گریه کردن احساست منفی را از خود دور کنید و مواد مضری را که در نتیجه استرس در بدن تولید می شوند را دور بریزید.

به خودتان  فرصتی برای خالی شدن و فریاد زدن بدهید.

چهار: رکورد موفقیت‌های خود را ثبت کنید

هر کاری را که با موفقیت انجام می‌دهید، یادداشت کنید. اگر این کار را به صورت ماهیانه انجام دهید آن وقت می‌توانید دریابید که در طول یک ماه تا چه حد پیشرفت کرده‌اید.

خودتان نیز از میزان موفقیت‌هایتان شگفت‌زده خواهید شد. با تهیه‌ی لیست همچنین می‌توانید به راحتی تشخیص دهید که در کدام زمینه‌ها موثرتر عمل کرده‌اید و در کدام قسمت‌ها کمی ضعیف بوده و نیاز به تلاش بیشتری دارید.

هر کاری را که با موفقیت انجام می‌دهید، یادداشت کنید
هر کاری را که با موفقیت انجام می‌دهید، یادداشت کنید

پنج: به آنچه در اطرافتان می‌گذرد، توجه نکنید و خوش باشید

اگر فکر می‌کنید ناامید و افسرده هستید نباید به اطراف توجه کنید بلکه باید خوش باشید! اگر بی‌حوصله هستید هیچ چیز دیگری به غیر از شادی نمی‌تواند شما را از این حالت خارج کند. پس به آنچه در اطرافتان می‌گذرد توجه نکنید و خوش باشید.

دکتر ویلیام نوس می‌گوید: “قبول کنید که کمی ناراحتی، واقعا اهمیتی ندارد.” دکتر فرد استراس بورگر در ادامه می‌گوید: “بپذیرید که احساس پریشانی زودگذر است و از این که ناراحت هستید خود را بیشتر نرنجانید.”

شش: ذخیره نگرانی خود را تخلیه کنید

دو لیست تهیه کنید، در یکی ریشه‌های نگرانی و استرس در شما و در دیگری راه مقابله با آن‌ها را بنویسید. همزمان که این کار را می‌کنید، خودتان را تصور کنید که این ” ذخیره نگرانی” درونی خود را تخلیه می‌کنید.

بعد از این کار افکار خود را جایگزین کنید، هوشیار باشید و وقتی شروع به تفکر در مورد چیزهای نگران کننده می‌کنید فرآیند اندیشه خود را به چیز دلپذیرتر تغییر جهت دهید.

به کارهای مورد علاقه‌تان فکر کنید؛ مثل مطالعه کتاب، خواندن شعر، شنا، فوتبال یا تماشای فیلم، گاهی هم شنیدن یک موسیقی… می‌‌تواند به شما کمک کند از ناامیدی و افسردگی نجات پیدا کنید.

هفت: مروارید بسازید

همچون صدفی که دانه شنی مزاحم در پوسته آن راه می‌یابد شما هم به ناامیدی خود اجازه دهید تا به مروارید تبدیل شود. اما مراقب باشید! پیش از آنکه شن وارد چشمانتان شود، مروارید را در چنگ خود بگیرید.

از هر فرصتی به نفع خود استفاده کنید، حتی در اوج ناامیدی و افسردگی شکافی برای تغییر و امید ایجاد کنید. بیشتر آن وقتی را که می خواهید صرف نگرانی و ترس و منفی بافی کنید، صرف مثبت اندیشی کنید. بزرگترین قهرمانان ورزشی جهان خودشان را در حالی تجسم می کنند که بدون هیچ گونه عیب و نقصی مسابقات مختلف را به نفع خود به پایان می رسانند. هیچ جایگاهی برای شکست در ذهن این افراد وجود ندارد.

در اوج ناامیدی و افسردگی شکافی برای تغییر و امید ایجاد کنید
در اوج ناامیدی و افسردگی شکافی برای تغییر و امید ایجاد کنید

هشت: یک حباب خیالی بسازید و از خودتان مراقبت کنید

از آشنایان فرهیخته‌ای که به شما می‌گویند “هر اتفاقی دلیلی دارد” دوری کنید یا اینکه افکار غلط ناامیدی را برای شما به همراه خواهد داشت. یک حباب خیالی بسازید و خود را درون آن مخفی کنید.

آن لاندرز– روزنامه نگار معروف امریکایی- نوشت: ” همیشه در انتظار سختی‌ها و مشکلات به عنوان بخشی از زندگی خود باشید. وقتی که آنها پدیدار شدند، سرتان را بالا نگه دارید. مستقیم به چشمهای آن نگاه کنید و بگویید: من قویتر از تو خواهم بود. تو نمی‌توانی مرا شکست بدهی”. حتی اگر یکبار هم در زندگیتان اتفاق بیفتد اما بدانید که هرچه قوی تر باشید، بهتر خواهید بود با این کار هم از خود و هم از افکار خود مراقب کرده‌اید.

نه: به آرزوهایتان بال پرواز دهید

هدف اصلی‌تان را در ذهن خود تجسم کنید. نتیجه‌ی مورد علاقه‌تان چیست؟ گاهی اوقات خودمان را سرگرم حل درگیری‌ها و مشکلات پیش پا افتاده می‌کنیم که یادمان می‌رود هدف اصلی زندگی‌مان چیست، سعی کنید تا آن جا که می‌توانید از رویاها و آرزوهایتان صحبت کنید و به آن‌ها تصویری واقعی ببخشید.

10 سال پیش رویتان را مجسم کنید. سپس 20 سال و بعد 30 سال، متوجه خواهید شد که خیلی چیزهایی که الان نگرانش هستید در یک بازه طولانی مدت واقعا اهمیت چندانی ندارند. و اما این موارد کوچک سبب می‌شود با از دست دادن تمرکز ذهنی‌تان از جاده هدف خارج شوید و رویاها، آرزوهای خود را فراموش کنید.

ده: بخندید

تحقیقات نشان می‌دهد که خنده ناامیدی و افسردگی را تسکین می‌دهد، سیستم دفاعی بدن را بهبود می‌بخشد و تحمل درد را آسانتر می‌کند. اگر برای مدت زیاد نمی‌توانید ذهنتان را آرام کنید، این کار را با ده دقیقه تماشای یک فیلم کمدی شروع کنید.

همیشه به خاطر بسپار ” تو نمی‌توانی منتظر بمانی تا توفان تمام شود. تو باید یاد بگیری که چطور می‌توانی در باران برقصی. یک چیز هست که هرگز و هیچوقت ناامید نمی‌شود و آن امید است. همواره امیدوار باشید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 1 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *