جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

6 نکته بعد از انتخابات پارلمانی؛ از جمع‌آوری پوسترهای انتخاباتی، بررسی شکایات و اعلام نتایج ابتدایی تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری

خواندن 5 دقیقه
0
(0)

انتخابات پارلمانی افغانستان بعد از سه سال تاخیر و مشکلات فراوان، در جریان 2 روز به پایان رسید؛ انتخاباتی که با سیستم جدید بایومتریک همراه بود، اما چالش‌هایی را نیز به همراه داشت. این انتخابات با 6 نکته همراه بود که در زیر به آن پرداخته شده است:

اول: 48 ساعت فرصت برای جمعآوری پوسترهای انتخاباتی

مبارزات انتخابات پارلمانی از 6 میزان آغاز گردیده بود و تا ساعت 7 صبح پنج‌شنبه 26 میزان ادامه داشت. بعد از این دوره، از 7 صبح روز پنج‌شنبه تا 7 صبح روز شنبه، روز برگزاری انتخابات، دوره سکوت کاندیدان شروع شد. در این مدت هیچ کاندیدی حق نداشت به مبارزات انتخاباتی ادامه دهد.

این در حالی است که هم‌زمان، شهرداری کابل با نشر اعلامیه‌ای از نامزدان انتخاباتی خواست که بعد از روز انتخابات، تا 48 ساعت تمام مواد تبلیغاتی خود را از سطح شهر جمع‌آوری کنند.

شهرداری کابل در اعلامیه خود ذکر کرده که در غیر این صورت، تمام وسایل و هم‌چنان پول تضمینی‌ کاندیدان را ضبط نموده و آن‌ها را من‌حیث اشخاص تخطی‌کننده، طبق قانون جریمه نقدی نموده و رسما به کمیسیون شکایات انتخاباتی معرفی می‌کند.

هم‌زمان با ختم دوران مبارزات انتخاباتی، شماری از نامزدان تصاویر و بلبوردهای تبلیغاتی‌شان را از سطح شهر جمع‌آوری کرده‌اند، اما تصاویر تعدادی از نامزدان هنوز در جاده‌ها و کوچه‌های شهر باقی مانده است.

شهرداری کابل با نشر اعلامیه‌ای از نامزدان انتخاباتی خواست که بعد از روز انتخابات، تا 48 ساعت تمام مواد تبلیغاتی خود را از سطح شهر جمع‌آوری کنند
شهرداری کابل با نشر اعلامیه‌ای از نامزدان انتخاباتی خواست که بعد از روز انتخابات، تا 48 ساعت تمام مواد تبلیغاتی خود را از سطح شهر جمع‌آوری کنند

دوم: انتخابات قندهار و غزنی

انتخابات پارلمانی افغانستان با برگزاری در 32 ولایت به پایان رسید، اما هنوز هم در دو ولایت این کشور؛ قندهار و غزنی انتخاباتی صورت نگرفته است.

سرور دانش، معاون رییس‌جمهور افغانستان امروز سه‌شنبه(1 عقرب) در یک نشست خبری از کمیسیون انتخابات خواست تا به زودی انتخابات در ولایات قندهار و غزنی را دایر نماید.

همچنین عبدالبدیع صیاد، رئیس کمیسیون انتخابات افغانستان روز دوشنبه(30 میزان) در یک نشست خبری در کابل گفت: روز شنبه هفته آینده انتخابات پارلمانی در قندهار برگزار خواهد شد و نتیجه انتخابات قندهار و سایر ولایات اعلام خواهد گردید.

اما هنوز هم زمان معینی برای برگزاری انتخابات ولایت غزنی تعیین و اعلام نشده است.

سوم: شمارش آرا بدون حضور ناظران

نهادهای ناظر بر انتخابات می‌گویند که در روند ابتدایی شمارش آرا حضور نداشته‌‌اند و این روند در نبود ناظران انتخاباتی صورت گرفته است. به باور آنان نبود ناظران در هنگام شمارش ابتدایی آرا در مرکزهای رأی‌دهی، شفافیت این روند را زیر سوال برده است.

نعیم ایوب‌زاده، رییس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان به خبرگزاری شفقنا گفته است که‌ در بسیاری از مراکز، نه تنها برای ناظران این نهاد، حتی برای ناظران نامزدان پارلمانی نیز به دلایل مبهم، اجازه حضور داده نشده است.

نعیم ایوب‌زاده، رییس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان(تیفا)
نعیم ایوب‌زاده، رییس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان(تیفا)

وی نبود ناظران در هنگام شمارش ابتدایی آرا را زمینه‌ساز تقلب عنوان کرد و گفت: «کارمندان کمیسیون مستقل انتخابات شفافیت مراکزی را که ناظران حضور نداشتند، زیر سوال برده است.»

نهادهای ناظر بر انتخابات امیدواراند کمیسیون شکایات انتخاباتی به اعتراضات و شکایت‌هایی مبنی بر نبود ناظران در هنگام شمارش ابتدایی آرا،‌ به گونه شفاف، بی‌طرفانه و عادلانه رسید‌گی کند.

چهارم: بررسی شکایات انتخاباتی

شکایات روز برگزاری انتخابات پارلمانی از سراسر افغانستان به 5 هزار و 500 شکایت در دو روز  می‌رسد. کیسیون شکایات انتخاباتی به رسانه‌ها گفته است که دست‌کم 5 هزار شکایت در این کمیسیون درج شده است.

علی‌رضا روحانی، منشی و سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی روز یک‌شنبه(29 میزان) در یک نشست خبری گفت: مراجعه شهروندان کشور به کمیسیون شکایات انتخاباتی جهت رسیدگی به شکایات‌شان، نشان‌دهنده اعتماد مردم نسبت به این کمیسیون می‌باشد.

او گفت که کار اصلی کمیسیون شکایات انتخاباتی پس از پایان روند رأی‌گیری آغاز می‌شود که شکایات و اعتراضات نسبت به تخطی‌ها، تخلفات و جرایم انتخاباتی را تا 48 ساعت در سراسر افغانستان دریافت کرده و کمیسیون‌های ولایتی تا دو هفته فرصت دارند درمورد آن تصمیم اتخاذ کنند که به جز از موارد استیناف‌خواهی‌شده، قابل تطبیق می‌باشد.

احمدضیا رفعت، استاد دانشگاه به خبرنامه گفت که رسیدگی به شکایات انتخاباتی می‌تواند در نتیجه انتخابات تأثیرگذار باشد.

پنجم: نتایج ابتدایی و نهایی انتخابات پارلمانی

انتخابات پارلمانی روز یک‎‌شنبه(29 میزان) در 32 ولایت به پایان رسید. به گفته عبدالبدیع صیاد، رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، اعلام نتایج ابتدایی این انتخابات بعد از رأی‌گیری در ولایت قندهار اعلام خواهد شد.

عبدالبدیع صیاد، رییس کمیسیون انتخابات
عبدالبدیع صیاد، رییس کمیسیون انتخابات

صیاد در نشست خبری روز دوشنبه(30 میزان) خود گفت، نتایج ابتدایی انتخابات پارلمانی با دریافت آخرین اطلاعات از ولایات، به زودی اعلام خواهد شد.

او افزود، هنوز گزارش‌های کامل از ولایات به کابل نرسیده است، اما کارمندان این کمیسیون تلاش می‌کنند این گزارش‌ها را دریافت نموده و به زودی نتایج ابتدایی انتخابات را به مردم تقدیم کنند.

قرار است نتایج ابتدایی این انتخابات تا 15 عقرب اعلام ‌شود و نتایج نهایی در 29 قوس اعلام خواهد شد.

ششم: انتخابات ریاست جمهوری

بعد از برگزاری انتخابات پارلمانی، در آینده نزدیک شاهد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان خواهیم بود.

عبدالبدیع صیاد در صحبت‌های خود از تلاش کمیسیون انتخابات برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در بهار سال آینده خبر داد و تاکید کرد: استفاده از سیستم بایومتریک در انتخابات پارلمانی تجربه شد و امیدواریم چالش‌های این سیستم در انتخابات ریاست جمهوری حل شود.

برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان برای 16 حمل سال آینده 1398 تعیین شده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان