جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
6 بازدید

انتخابات مصلحتی؛ ارجحیت مشورت و ریش‌سفیدی به جای قانون در برگزاری انتخابات غزنی!

خواندن 6 دقیقه
0
(0)

سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری از مردم و بزرگان ولایت غزنی خواسته که پس از رایزنی‌ها و مذاکرات، طرح مشترک خود برای انتخابات پارلمانی این ولایت را به حکومت ارایه کنند.

 دفتر مطبوعاتی معاونیت دوم ریاست جمهوری با نشر اعلامیه‌ای گفته است آقای دانش در نشستی با انجنیر محمد خان، معاون اول ریاست اجراییه، بزرگان ولایت غزنی، نمایندگان کمیسیون‌های انتخاباتی و نمایندگان حکومت، در مورد چگونگی برگزاری انتخابات پارلمانی در ولایت غزنی صحبت کرده است.

آقای دانش در این نشست گفته است که حکومت در مورد برگزاری انتخابات و حق دسترسی شهروندان در تعیین نمایندگان‌شان در شورای ملی مسئولیت دارد، اما چگونگی تفاهم برای حل موضوع انتخابات پارلمانی در ولایت غزنی را به خود باشندگان ولایت غزنی سپرده است.

او تأکید کرده که تأخیر در انتخابات پارلمانی ولایت غزنی به هیچ‌وجه پذیرفتنی نیست و مردم غزنی با انسجام و هم‌پذیری همیشگی باید طرح مشترک خود را در مورد برگزاری انتخابات غزنی به حکومت ارائه کنند.

این در حالی است که پیش از این رئیس‌جمهور غنی در دومین سفر خود به ولایت غزنی از مردم خواسته بود که پیشنهاد مشخص‌شان را در مورد برگزاری انتخابات مجلس نمایندگان به حکومت بسپارند.

قرار است یک هیات از بزرگان ولایت غزنی که هم اکنون در کابل هستند، به این ولایت بروند تا زمینه برای جلسات هماهنگی چگونگی برگزاری انتخابات مجلس نمایندگان را فراهم سازند.

کمیسیون: برگزاری انتخابات غزنی حالا ممکن نیست

مقام‌های کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان تأکید دارند که امکانات تخنیکی و مادی را برای برگزاری انتخابات در ولایت غزنی ندارند و نمی‌توانند انتخابات این ولایت را هم‌زمان با ولایت‌های دیگر برگزار کنند.

عزیز ابراهیمی، معاون سخنگوی این کمیسیون می‌گوید که در جنگ غزنی دفتر ولایتی این کمیسیون به آتش کشیده شده و در حال حاضر آنان هیچ آماد‌‌گی مادی و فنی برای برگزاری انتخابات در این ولایت ندارند.

مقام‌های کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گویند که این کمیسیون تمام تلاش خود را کرد که انتخابات غزنی نیز مانند دیگر ولایات به موقع برگزار شود، اما کوشش آن‌ها نتایج مثمری نداشت.

چالش‌های انتخاباتی در غزنی از آن‌جا شروع شد که نخست گروهی از معترضان به‌دلیل این‌که نماینده‌ای در پارلمان ندارند، دروازه‌ دفتر ولایتی کمیسیون انتخابات را از آغاز روند ثبت‌نام رأی‌دهندگان بستند. با این حال کمیسیون مستقل انتخابات و حکومت افغانستان، پس از یک تأخیر دو ماهه، پا در میانی کرده و به خاطر حضور نمایندگان همه‌ی اقوام غزنی در پارلمان، این ولایت را برخلاف قانون انتخابات، استثنا قرار داده و طرح حوزه‌ای شدن انتخابات را پیشنهاد کرد. با استثنا قرار گرفتن غزنی، شماری دیگری این تصمیم را خلاف قانون انتخابات دانستند و این بار، این گروه دروازه دفتر ولایتی کمیسیون انتخابات را بستند.

سرانجام کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان بر اساس ماده ۱۰۴ قانون انتخابات، تعویق انتخابات پارلمانی در ولایت غزنی را به کمیته ویژه انتخاباتی پیشنهاد کرد.

حالا مقام‌های کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گوید که این پرونده روی میز کمیته ویژه انتخاباتی که شورای امنیت نیز عضو آن می‌باشد، قرار دارد و هنوز تصمیم نهایی گرفته نشده است. از سویی هم رییس‌‌جمهور غنی در سفر اخیرش به غزنی تأکید کرد که هنوز تصمیم کمیسیون مستقل انتخابات را در مورد انتخابات غزنی نپذیرفته است.

مقام‌های کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گویند که این کمیسیون تمام تلاش خود را کرد که انتخابات غزنی نیز مانند دیگر ولایات به موقع برگزار شود، اما کوشش آن‌ها نتایج مثمری نداشت
مقام‌های کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گویند که این کمیسیون تمام تلاش خود را کرد که انتخابات غزنی نیز مانند دیگر ولایات به موقع برگزار شود، اما کوشش آن‌ها نتایج مثمری نداشت

بحران‌زایی انتخاباتی

با این حال شماری از نهادهای ناظر انتخاباتی تأکید دارند که حکومت به‌صورت غیرمستقیم در انتخابات غزنی دخالت دارد و در صدد بحران‌زایی انتخاباتی در این ولایت است.

نعیم ایوب‌زاده، رییس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان(تیفا) به‌خبرنامه می‌گوید: «انتخابات در ولایت غزنی می‌تواند خیلی ساده برگزار شود، اما متأسفانه جنجال‌های سیاسی به حدی زیاد است که فضا را برای رفتن به ‌طرف انتخابات بسته کرده، مشکل اصلی که سر راه انتخابات غزنی قرار دارد، سیاست‌ها و اراده حکومت است. تلاش‌ها به ‌صورت غیرمستقیم همین است که انتخابات در غزنی به بحران برود».

آقای ایوب‌زاده تأکید دارد که با نبود اراده‌ی حکومت و کمیسیون انتخابات برای برگزاری انتخابات در ولایت غزنی و هم‌چنان ایجاد بهانه‌های مختلف از سوی آنان، انتخابات در این ولایت به گزینه ناممکن بدل شده است.

از سویی ‌هم مسوولان بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه‌ی افغانستان(فیفا) تأکید دارند که در صورت برگزار نشدن انتخابات در ولایت غزنی، بحران بزرگ قومی ـ سیاسی در این ولایت اتفاق خواهد افتاد.

این در حالی است که در ماه سرطان سال جاری، خبرگزاری رصد اسنادی را منتشر کرد که نشان می‌دهد ریاست جمهوری افغانستان برای عقب‌نشینی کمیسیون انتخابات از مخالفت با حوزه‌ای شدن انتخابات غزنی، رشوه میلونی داده است.
این گزارش نشان می‌دهد، ریاست جمهوری افغانستان طی حکمی مبلغ ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار افغانی را برای تأمین مدد معاش، خرج دسترخوان، امتیازات و مصارف متفرقه‌ی رئیس و اعضای کمیسیون مستقل انتخابات منظور کرده است.

نعیم ایوب‌زاده، رییس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان(تیفا)
نعیم ایوب‌زاده، رییس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان(تیفا)

در این اسناد منتشر شده آمده که این مبلغ جدای از مبلغ ۳۷ میلیون و ۵۹۰ هزار افغانی دیگر است که پیش از این برای معاش و امتیازات اعضای کمیسیون مستقل انتخابات از سوی وزارت مالیه به بودجه این کمیسیون منظور شده بود.

با این حال، در مکتوب پیشنهادی کمیسیون مستقل انتخابات به ریاست جمهوری گفته شده که مجموع معاشات و امتیازات اعضای این کمیسیون مبلغ ۴۸ میلیون و ۹۹۰ هزار افغانی می‌شود که به طور متوسط برای هر عضو این کمیسیون، ماهانه ۵۰۰ هزار افغانی معاش و امتیازات و برای رئیس آن، نزدیک به ۶۰۰ هزار افغانی در نظر گرفته شده است.

برگزاری انتخابات مصلحتی

محمد اشرف غنی، رییس جمهوری افغانستان در سفر اخیر خود به ولایت غزنی به مردم این ولایت گفت که پارلمان بدون نمایندگان غزنی خالی است و حکومت تلاش می‌کند زمینه برگزاری انتخابات را در این ولایت مساعد کند.

آقای غنی از بزرگان قومی ولایت غزنی خواست که در رابطه به انتخابات این ولایت به اجماع برسند و طرح‌های خود را با سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری و انجنیر محمدخان، معاون اول ریاست اجراییه شریک کنند.

با این حال شماری از فعالان جامعه مدنی غزنی و مخالفان طرح حوزه‌ای شدن انتخابات این ولایت به خبرنامه تأکید می‌کنند که حکومت قانون را رها کرده و به خاطر نفاق‌افگنی، انتخاب نمایندگان پارلمان این ولایت را به اجماع بزرگان واگذار می‌کند.

بشیرعلی شفق، فعال جامعه مدنی و یکی از مخالفان طرح حوزه‌ای شدن انتخابات به خبرنامه گفت: «اگر مساله برگزاری انتخابات و انتخاب نمایندگان، مصلحتی شد و قانون در نظر گرفته نشود، بدون شک که در ولسوالی‌های پشتون‌نشین ولایت غزنی به‌دلیل ناامنی انتخابات برگزار نمی‌شود و آنان در این اجماع طرح انتصابات را پیش خواهند کرد.»

بشیرعلی شفق، فعال جامعه مدنی ولایت غزنی
بشیرعلی شفق، فعال جامعه مدنی ولایت غزنی

با این حال عبدالباری شلگری، یکی از طرفداران طرح حوزه‌بندی انتخاباتی غزنی به خبرنامه تاکید کرد: «خواست اصلی ما این است که در کنار ولسوالی‌های هزاره‌نشین، ۱۴ ولسوالی دیگر نیز باید نمایندگان خود را در پارلمان داشته باشند، حالا باید حکومت برایش راه‌حل بسازد که چگونه زمینه این را مساعد می‌کند که ما نمایندگان خود را در پارلمان کشور روان کنیم. پیشنهاد ما این است که انتخاب نمایندگان باید انتصابی شود.»

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان