جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
24 بازدید

نگاهی به زندگی 8 نخبه و جوان افغانستان در انتخابات پارلمانی 97 از حوزه کابل

خواندن 7 دقیقه
1
(2)

در کابل این روزها تنور کارزار تبلیغاتی نامزدان انتخابات پارلمانی داغ است. هر نامزد انتخاباتی تلاش دارد که دل رأی‌دهندگان بیش‌تری را به دست بیاورد. تقویم روز شمار کمیسیون انتخابات هم نشان می‌دهد که کمتر از 14 روز تا روز انتخابات باقی نمانده است.

“خبرنامه” در سلسه گزارش‌هایی که از نامزدان انتخاباتی تهیه می‌کند، در این گزارش می‌خواهد نخبگان جوان انتخابات پارلمانی سال 97 افغانستان از حوزه کابل را معرفی کند.

https://youtu.be/8041nBzQyIk

1ـ اجمل بلوچ زاده

اجمل بلوچ زاده، کاندیدای انتخابات پارلمانی افغانستان از حوزه کابل، با شعار “از حق دخترم دفاع می‌کنم”، وارد کارزار انتخاباتی شده است.

 بلوچ زاده که این روزها سرگرم دید و باز با هوادارانش است، گفته: اگر من بتوانم از حق دختر، مادر، همسر و خواهرم دفاع نمایم، مطمئنم انگیزه و ‌توانایی دفاع از حقوق تمام زنان کشورم را نیز خواهم داشت.

اجمل بلوچزاده
اجمل بلوچ زاده

اجمل بلوچ‌زاده در سال 1360 خورشیدی در کابل به دنیا آمده است. او لیسانس خود را در سال 1387 در رشته تعمیرات از دانشگاه پلی تخنیک کابل به دست آورده، اما در دانشگاه خصوصی، در مقطع ماستری جامعه‌شناسی خوانده است.

او در زمینه‌های حقوق‌بشر، عدالت انتقالی، حقوق زن و حقوق اقلیت‌ها داد‌خواهی کرده و چندین سال مسوولیت بخش حقوق‌بشر بنیاد آرمان‌شهر را برعهده ‌داشت.

2ـ آصف آشنا

آصف آشنا، با شعار “اصلاحات و تغییر” از حوزه کابل، به عنوان نامزد انتخابات پارلمانی وارد کارزارهای انتخاباتی شده است.

آقای آشنا در دانشگاه کابل حقوق و علوم سیاسی خوانده است. او فعالیت رسمی سیاسی را از حزب حق و عدالت آغاز کرده و در انتخابات ریاست جمهوری 2014، وقتی حزب حق و عدالت به تیم تحول و تداوم پیوست، از این حزب جدا شد.

پس از شکل‌گیری حکومت وحدت ملی، او معاون سخنگوی ریاست اجرایی حکومت شد، اما در جریان جنبش تبسم، به مردم پیوست و از مقامش در حکومت استعفا داد.

با شکل‌گیری جنبش روشنایی نیز آصف آشنا به عنوان یکی از اعضای فعال و رسانه‌ای این جنبش ظاهر شد و با آن‌که عضو شورای عالی مردمی جنبش روشنایی نبود، اما اسمش درج فهرست سیاه گارنیزیون شهر کابل شد.

تلاش برای تغییر نظام از ریاستی به صدارتی، حاکمیت قانون و نهادینه شدن ارزش‌های شهروندی، خطوط اساسی فعالیت و مبارزه سیاسی آشنا را شکل می‌دهد.

آصف آشنا
آصف آشنا

3ـ مسلم شیرزاد

ابومسلم شیرزاد، چهره مطرح رسانه‌ای در افغانستان، با جوان‌گرایی برای رسیدن به مجلس نمایندگان گام برداشته است.

 او متولد پنجم سنبله 1368 خورشیدی است. آقای شیرزاد مدرک کارشناسی خود را در رشته روابط بین‌الملل دارد و هم‌چنین هشت سال سابقه خبرنگاری و گویندگی برنامه‌های سیاسی را در یکی از تلویزیون‌های خصوصی افغانستان در کارنامه دارد. وی سابقه تدریس دانشگاهی نیز دارد و در حال حاضر هم رییس یک دانشگاه خصوصی در کابل است.

مسلم شیرزاد یک اثر مکتوب نیز با عنوان “طالبان در پشت نقاب” دارد.

آقای شیرزاد دل خیلی از جوانان را برای راه‌یابی به مجلس نمایندگان به دست آورده و برای انتخابات پارلمانی پیش رو، از حوزه کابل کاندیدا شده است.

مسلم شیرزاد
مسلم شیرزاد

4ـ زهره نوروزی

زهره نوروزی، خانم جوانی است که در دنیای رسانه، چهره‌ای شناخته شده است. او حالا قصد دارد وارد مجلس نمایندگان شود و دنیای سیاست را نیز تجربه کند.

خانم نوروزی کارزار انتخاباتی‎اش را با شعار “قدرت از آن مردم است” آغاز کرده است.

او 30 سال پیش در دنیای مهاجرت چشم به جان گشوده و در دانشگاه، فقه و حقوق خوانده است.

این بانوی جوان، نزدیک به یک دهه در شماری از رسانه‌های خصوصی در کابل، خبرنگار و گوینده خبر بوده است. معلمی را نیز در مکاتب خصوصی در کارنامه دارد. یک اثر ادبی را نیز در قالب رمان، با عنوان “شانه‌های کوچک صفورا” در دست چاپ دارد.

خانم نوروزی به این باور است که زنان توانایی آوردن تغییر را دارند، به شرط این‌که حمایت شوند.

زهره نوروزی
زهره نوروزی

5ـ سمیع مهدی

سمیع مهدی در سال 1363 در شهر پلخمری به دنیا آمده است. تحصیلات ابتدایی خود را در لیسه‌ی عالیِ نظامی گنجوی در شهر دوشنبه‌، تاجیکستان به پایان رسانده است.

او از آوانِ کودکی به دنیای رسانه علاقه داشت و برای برخی از روز‌نامه‌ها مطالب می‌نوشت.

آقای مهدی در دانشگاه کابل حقوق خوانده و سند ماستری خود را نیز از دانشگاه ماساچوست آمریکا در رشته روابط بین‌الملل به دست آورده است.

آقای مهدی در سال 1386 فعالیت‌های رسانه‌ای خود را در یکی از رسانه‌های خصوصی در کابل آغاز کرد. او توانست به عنوان گرداننده برنامه‌های سیاسی خوب بدرخشد، تا این‌که در سال 1392 از سوی مرکز بین‌المللی خبرنگاران، جایزه خبرنگار شجاع را دریافت کرد.

در حال حاضر نیز این جوان نخبه، رییس مرکز خبرنگاریِ تحقیقاتی پیک است.

آقای مهدی بر این باور است که رأی اعتماد و عدم اعتماد نمایندگان به اعضای کابینه باید علنی باشد، تا این‌که سرنوشت مردم به معامله گرفته نشود.

سمیع مهدی
سمیع مهدی

6ـ ذکیه وردک

خانم ذکیه وردک، تحصیلات عالی خود را در رشتۀ مهندسی تا مقطع ماستری در دانشگاه پلی‎تخنیک کابل به اتمام رسانیده است.

او ریاست یک بنیاد خیریه را که شوهرش تهداب‌گذاری کرده و مجتمع زنان انجنیر افغانستان را برعهده دارد.

خانم وردک در راستای فعالیت‌های خیریه‌اش، دو مکتب خصوصی و یک شفاخانه را برای شهروندان ولایت میدان وردک احداث نموده است. او هم‌چنین برای دفاع از حقوق زنان، فعالیت‌های مدنی زیادی را انجام داده است. این بانو، برای بالابردن سطح تحصیلی زنان، برای شماری از دختران زمینه بورسیه را در شماری از دانشگاه‌ها در داخل و خارج افغانستان فراهم کرده است.

خانم وردک به این باور است که باید از جوانان و بانووان افغان حمایت شود تا آن‌ها بتوانند در راستای حکومت‌داری، حقوق بشر و آموزش و پرورش، نقش مهم و ارزنده‌ای را بازی نمایند.

خانم ذکیه وردک، در یک خانواده روشن‌فکر و نظامی به دنیا آمده است. او پدر، شوهر و برادرش را در طول سه دهه گذشته در افغانستان از دست داده است. داستان سخت زندگی او را روزنامه‌های بین المللی حکایت کرده است.

ذکیه وردک
ذکیه وردک

7ـ ادریس استانکزی

ادریس استانکزی، در سال 1370 در ولایت میدان وردک متولد شده است، تحصیلات ابتدایی خود را در لیسه صوفی در ولایت قندهار به پایان رسانده و در یکی از دانشگاهای خصوصی کابل نیز علوم سیاسی خوانده است.

او در بخش روابط عمومی ادارت مختلف دولتی به عنوان مشاور انجام وظیفه نموده و در چند سال اخیر فعالیت‌های مدنی و سیاسی انجام داده است.

آقای استانکزی یک نهاد نیز برای جوانان تأسیس کرده که خدمات آموزشی ارایه می‌کند.

او می‌گوید: به جوان‌سالاری باور دارم نه تفنگ‌ساری. او با این دیدگاه، برای انتخابات پارلمانی سال 97 افغانستان از حوزه کابل کاندیدا نموده است.

ادریس استانکزی
ادریس استانکزی

8ـ مریم سما

مریم سما، به عنوان جوان‌ترین نامزد انتخابات پارلمانی پیش رو از حوزه کابل، کارزار انتخاباتی خود را با شعار “به سوی آینده‌ای نیک فراتر می‌رویم” آغاز کرده است.

خانم سما فعالیت رسانه‌ای را از سن 11 سالگی با همکاری در برخی از رسانه‌های چاپی و صوتی آغاز کرده است، تا این‌که در سالهای اخیر با گویندگی سرویس‌های خبری در یکی ار تلویزیون‌های خصوصی در کابل، به شهرت رسید.

لیسانس خود را در رشته اداره و مدیریت در دانشگاه دولتی هرات به پایان رسانده است. در حال حاضر نیز دانشجوی رشته روابط بین‌الملل برای مقطع لیسانس در یکی از دانشگاه‌های خصوصی در کابل است.

خانم سما می‌گوید، زنان باید آزادی را با جسارت و تجربه به دست آوردند.

مریم سما
مریم سما

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 1 / 5. تعداد آرا: 2

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان