انتخابات پارلمانی در زابل؛ وضعیت امنیتی، سهم کم‌تر از 70 هزار نفری رأی‌دهندگان و حضور کم‌رنگ زنان

توسطفرشته فرهنگ

مهر ۱۱, ۱۳۹۷ به روز رسانی : بهمن ۲۸, ۱۴۰۲ , ,

17 روز تا 28 میزان، روز برگزاری انتخابات مجلس نمایند‌گان افغانستان باقی مانده و نگرانی‌های امنیتی و هم‌چنین تقلب در انتخابات، هم‌چنان دو چالش عمده فرا راه این انتخابات است.

پس از بررسی وضعیت انتخابات پارلمانی در ولایت‌هایی چون دایکندی، بلخ، نیمروز، فراه، فاریاب، غور و بامیان، این‌بار شرایط زابل، یکی از ولایت‌های جنوبی افغانستان را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

فیض‌احمد احمدزی، فعال مدنی در ولایت زابل به خبرنامه می‌گوید: “طبق احصائیه‌ای که چند سال قبل صورت گرفته، زابل با جمعیتی 250 الی 280 هزار نفری تثبیت شده، اما با این‌که از سال‌های گذشته هیچ احصائیه‌ای صورت نگرفته، باید گفت که زابل در حال حاضر دارای 800 الی 850 هزار نفر جمعیت است”.

اما رحمت‌الله یارمل، والی ولایت زابل در رابطه به این موضوع به خبرنامه گفت که این ولایت در حال حاضر 350 هزار نفر جمعیت دارد.

در ولایت زابل، 24 نامزد برای انتخابات پارلمانی وجود دارد که 6 نفر آنان را زنان، و باقی این نامزدان را مردان تکشیل می‌دهد.

اما در این ولایت، از 99 مرکز تثبیت‌شده برای رای‌دهی و ثبت‌نام رأی‌دهندگان، تنها 43 مرکز باز، و باقی به دلایل تهدیدات امنیتی مسدود بوده است.

رحمت‌الله یارمل، والی ولایت
رحمت‌الله یارمل، والی ولایت زابل

روند ثبت‌نام رای‌دهندگان

احمد فیضان، سرپرست پیشین دفتر ولایتی کمیسیون انتخابات در زابل در مورد تعداد ثبت‌نام رأی‌دهندگان این ولایت می‌گوید: “65 هزار و 685 نفر در ولایت ثبت‌نام کردند.”

اما بر اساس گزارش کمیسیون مستقل انتخابات، از مجموع 350 هزار جمعیت این ولایت، ارقام تثبیت‌شده در این گزارش نشان می‌دهد که 3 هزار و 646 زن و 64363 هزار مرد در زابل در پروسه ثبت‌نام رأی‌دهندگان اشتراک داشته‌اند.

سرپرست کمیسیون انتخابات ولایت دلیل این حضور کمرنگ زنان را رسوم این شهر و ناامنی‌ها عنوان کرده است.

با این وجود، حاجی دُرمحمد قیام، عضو شورای ولایتی ولایت زابل به خبرنامه می‌گوید: “حضور مردم در روند انتخابات زابل خیلی خوب بوده است. مردم زیای از مناطق ناامن به مرکز آمده و در روند ثبت‌نام شرکت کرده‌اند.”

احمدزی، فعال جامعه مدنی زابل نیز می‌گوید که مشکلاتی در روند ثبت‌نام رأی‌دهندگان در زابل وجود داشته است. به گفته وی، حضور کم‌رنگ برای ثبت‌نام رأی‌دهندگان در زابل را می‌توان در عدم آگاهی شهروندان از پروسه ثبت‌نام برای انتخابات دانست، زیرا آگاهی‌دهی درستی در این زمینه صورت نگرفته بود که با همکاری نهادهای جامعه مدنی زابل، برنامه‌ای به نام آگاهی‌عامه را ایجاد کردند و تأثیر خوبی نیز برجای گذاشت.

به گفته وی، در بخش توزیع تذکره در ولایت زابل نیز جعل و تقلب صورت گرفته و افراد زیای تذکره‌های تکراری گرفته و به نفع خود، بر آن برچسب زده‌اند.

بر اساس گزارش کمیسیون مستقل انتخابات، از مجموع 350 هزار جمعیت این ولایت، ارقام تثبیت‌شده در این گزارش نشان می‌دهد که 3 هزار و 646 زن و 64363 هزار مرد در زابل در پروسه ثبت‌نام رأی‌دهندگان اشتراک داشته‌اند
بر اساس گزارش کمیسیون مستقل انتخابات، از مجموع 350 هزار جمعیت این ولایت، ارقام تثبیت‌شده در این گزارش نشان می‌دهد که 3 هزار و 646 زن و 64363 هزار مرد در زابل در پروسه ثبت‌نام رأی‌دهندگان اشتراک داشته‌اند

امنیت سد بزرگی پیش‌روی انتخابات 97

یکی از چالش‌هایی که تمام مقامات زابل از آن یاد می‌کنند، وضعیت و اوضاع وخیم امنیتی این ولایت است. فعالان مدنی زابل می‌گویند: “با وجود این‌که افراد زیادی می‌توانستند در پروسه ملی و فراگیر انتخاباتی شرکت داشته باشند، اما از هشت ولسوالی این ولایت، در سه ولسوالی آن تمام مراکز رأی‌دهی مسدود بوده و در آن پروسه ثبت‌نام صورت نگرفته که این خود باعث شد جمعیت بزرگی شامل انتخابات نشوند.”

در این مورد، والی زابل نیز به خبرنامه می‌گوید: “در تمام مراکز زابل ثبت‌نام انجام شده است، به استثناء دو ولسوالی که دای‌چوپان و خاک‌افغان است. این دو ولسوالی در زمان ثبت‌نام تحت کنترول مخالفین مسلح قرار داشته و تحت عملیات پاک‌سازی بوده که متأسفانه در روز انتخابات ساکنین این ولسوالی‌ها نمی‌‎توانند در پروسه رأی‌دهی شرکت داشته باشند”.

این در حالی است که به گفته شورای ولایتی زابل، 15 سال است که شهرستان خاک‌افغان در وضعیت امنیتی بدی به سر می‌برد؛ بر این اساس، روند ثبت‌نام رأی‌دهندگان در این منطقه صورت نگرفته و جمعیت زیادی از مردم این شهرستان، از حق رأی محروم شده‌اند.

اما احمدزی، فعال جامعه مدنی زابل می‌گوید، شهرستان‌های شاه‌جوی، شارصفا و مرکز شهر زابل، قلات، ساحاتی است که شاهد ثبت‌نام بیشترین میزان ثبت‌نام‌ رأی‌دهندگان بوده و جمعیت بزرگی سهم خود را در این روند داشته‌اند.

با این وجود، بزرگ‌ترین چالش امنیتی زابل، امنیت است که نیروهای امنیتی این ولایت سعی دارند با تلاش‌ خود، زمینه را برای حضور رأی‌دهندگان فراهم آورند تا بتوانند در پروسه انتخابات سهم داشته باشند. این ولایت اکنون به استثناء امنیت، مشکل خاصی ندارد.

احمدزی، فعال جامعه مدنی زابل می‌گوید، شهرستان‌های شاه‌جوی، شارصفا و مرکز شهر زابل، قلات، ساحاتی است که شاهد ثبت‌نام بیشترین میزان ثبت‌نام‌ رأی‌دهندگان بوده و جمعیت بزرگی سهم خود را در این روند داشته‌اند
احمدزی، فعال جامعه مدنی زابل می‌گوید، شهرستان‌های شاه‌جوی، شارصفا و مرکز شهر زابل، قلات، ساحاتی است که شاهد ثبت‌نام بیشترین میزان ثبت‌نام‌ رأی‌دهندگان بوده و جمعیت بزرگی سهم خود را در این روند داشته‌اند

اما والی ولایت زابل به خبرنامه گفت که فعلا این ولایت مشکل جدی ندارد و تدابیر امنیتی نیز گرفته شده است.

مقامات امنیتی ولایت زابل می‌گویند، تمام سعی خود را خواهند کرد تا روز انتخابات با بهترین شرایط برگزار گردد.

زابل سه کرسی در خانه ملت افغانستان دارد که 1 نفر آن از بین زنان و 2 نفر دیگر از بین مردان و با آرای آن‌ها انتخاب شده و سپس وارد مجلس نمایند‌گان می‌شوند.

فیض محمد احمدزی، فعال جامعه مدنی زابل در ادامه صحبت‌های خود می‌گوید، در زابل قطعه خاص، اردوی ملی و کندک عملیاتی وجود دارد و در صحبت‌هایی که با مقامات زابل داشته‌ است، آنان اطمینان داده‌اند که انتخابات 28 میزان به خوبی سپری خواهد گذشت.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *