جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
2 بازدید

چالش برگزاری انتخابات در ولایت غور؛ حضور وسیع مخالفین و محرومیت گسترده مردم

خواندن 7 دقیقه
0
(0)

بعد از بررسی اوضاع انتخاباتی در ولایت‌های دایکندی، بامیان و بلخ، این‌بار ولایت غور یکی از ناامن‌ترین ولایت‌های کشور، تحت پوشش قرار داده شده است.

ولایت غور یکی از ولایت‌های مرکزی افغانستان است که در آن اقوام مختلف با هم زندگی می‌کنند و البته در شرایط امنیتی وخیمی به سر می‌برند؛ بسیاری از مناطق این ولایت هم‌چون تولک، دولینه، ساغر، شهرک و مناطقی از مرکز این ولایت، فیروزکوه نیز به دست طالبان است.

با در نظر گرفتن اوضاع نابسامان امنیتی این ولایت، نمی‌تواند در مورد برگزاری انتخابات در غور زیاد خوش‌بین بود و تصور خوبی از آن داشت. زمانی که بیشتر مناطق شهرستان‌های این ولایت به دست مخالفین مسلح چون طالبان و داعش باشد، شهروندان این منطقه نمی‌توانند به راحتی و آسانی در پروسه ملی و همگانی انتخابات شرکت نمایند.

با این حال حکومت در تلاش برگزاری انتخاباتی فراگیر در سراسر افغانستان است.

انتخابات ولایت غور

مسئولین ولایت غور در گفتگو با خبرنامه می‌گویند، آنچه از روند ثبت‌نام رأی‌دهندگان در این ولایت انتظار می‌رفت، عملی نشد و تعداد زیادی از شهروندان غور بدون ثبت‌نام باقی مانده‌اند.

آمار ثبت‌شده کمیسیون مستقل انتخابات نشان می‌دهد که در این تولایت، 85 هزار و 90 مرد و 53 هزار و 537 زن در پروسه ثبت‌نام رأی‌دهی شرکت کرده‌اند. نکته قبال توجه این‌جاست که حضور زنان در این ولایت کمرنگ‌تر از دیگر ولایات کشور می‌باشد
آمار ثبت‌شده کمیسیون مستقل انتخابات نشان می‌دهد که در این تولایت، 85 هزار و 90 مرد و 53 هزار و 537 زن در پروسه ثبت‌نام رأی‌دهی شرکت کرده‌اند. نکته قبال توجه این‌جاست که حضور زنان در این ولایت کمرنگ‌تر از دیگر ولایات کشور می‌باشد

آمار ثبت‌شده کمیسیون مستقل انتخابات نشان می‌دهد که در این تولایت، 85 هزار و 90 مرد و 53 هزار و 537 زن در پروسه ثبت‌نام رأی‌دهی شرکت کرده‌اند. نکته قبال توجه این‌جاست که حضور زنان در این ولایت کمرنگ‌تر از دیگر ولایات کشور می‌باشد.

رقیه نایل، وکیل مردم غور در مجلس نمایندگان افغانستان به خبرنامه می‌گوید: “در ابتدا ثبت‌نام رأی‌دهندگان سیر بطی را طی نمود که بعد به صورت بهتر درآمد، اما این دقیقا زمانی بود که مهلت ثبت‌نام به پایان رسیده و بسیاری از زنان حتی تذکره دریافت نکرد بودند، عده‌ای نیز که تذکره داشتند، نتوانستند به پروسه برچسب‌زنی برسند و زمان ثبت‌نام به پایان رسید”.

ولایت غور با 30 نامزد در انتخابات مجلس نمایندگان که 5 نفر آنان را زنان تشکیل می‌دهد، این شانس را دارد تا 6 نماینده منتخب را وارد پارلمان نماید و از این بین، 2 تن آن‌ها زن و 4 تن دیگر، مرد می‌باشند.

عبدالبصیر قادری، یک عضو شورای ولایتی ولایت غور نیز در صحبت با خبرنامه گفت: “در مناطق زیر پوشش دولت، 80 درصد مردم در روند ثبت‌نام رأی‌دهی اشتراک داشتند، اما در مناطقی دیگر که تحت کنترول طالبان بوده، مردم حاضر به آمدن و ثبت‌نام کردن نشده و از رأی‌دهی نیز محروم مانده‌اند”.

نگرانی از بریدن انگشت تا کشته شدن

از سوی دیگر، مردم ولایت غور از ثبت‌نام برای انتخابات و هم‌چنان برچسب‌زدن بر تذکره‌هایشان در هراس بودند، زیرا آن‌ها به این باورند که امکان دارد با این‌ کار طالبان یا گروه‌های مخالف دولت، انگشت دست آن‌ها را قطع کنند و چه بسا برای یک انتخابات کشته شوند. به این سبب هیچ تلاشی برای اشتراک در انتخابات از خود نشان ندادند. همین مشکلات امنیتی باعث شد تعداد کثیری از مردم ولایت غور در پروسه ثبت‌نام رأی‌دهندگان شرکت نکنند.

در ابتدا ثبت‌نام رأی‌دهندگان خیلی کمرنگ بوده و حتی در شهر فیروز کوه، شهروندان از ثبت‌نام در روند رأی‌دهی خودداری کرده‌اند، اما بعدها رفته رفته تجمع مردم بیشتر و بیشتر شده است. با این‌که تعداد زیادی در این پروسه همگانی شرکت داشته‌اند، اما بسیاری از ساکنان این ولایت از یک حقوق اساسی شهروندی‌شان محروم شده‌اند.

در ابتدا ثبت‌نام رأی‌دهندگان خیلی کمرنگ بوده و حتی در شهر فیروز کوه، شهروندان از ثبت‌نام در روند رأی‌دهی خودداری کرده‌اند، اما بعدها رفته رفته تجمع مردم بیشتر و بیشتر شده است
در ابتدا ثبت‌نام رأی‌دهندگان خیلی کمرنگ بوده و حتی در شهر فیروز کوه، شهروندان از ثبت‌نام در روند رأی‌دهی خودداری کرده‌اند، اما بعدها رفته رفته تجمع مردم بیشتر و بیشتر شده است

سرپرست قبلی کمیسیون انتخاباتی ولایت غور، فضل‌الدین جلالی در صحبت با خبرنامه می‌گوید: “با این که شرایط امنیتی تأثیر زیادی بر این روند گذاشت، اما مردم بازهم حاضر شدند تا در این پروسه شرکت داشته باشند. همچنان اعضای کمیسیون انتخاباتی با آگاهی‌دهی عامه و صحبت با ساکنین محلات و ساحات مختلف، آن‌ها را تشویق به اشتراک در روند انتخابات نمودند”.

جعل و تقلب در ثبتنام رأی‌دهندگان

در ولایت غور به دلیل نظارت ضعیف و چالش امنیتی، تقلب‌های زیادی در روند ثبت‌نام رأی‌دهندگان صورت گرفته که شاهدین از آن شکایت دارند.

بر اساس این شکایت‌ها، تعداد بسیار زیادی از تذکره‌های جعلی در این ولایت با ماشین‌های مخصوص چاپ تذکره، چاپ و توزیع شده و بر روی آن‌ها استیکر زده شده است. بر علاوه، صدها و هزاران کاپی تذکره به صورت تکرار ثبت شده و هم‌چنین صدها استیکر در کاپی تذکره و تعداد زیادی استیکر در تذکره‌های افراد زیر سن قانونی، برچسب شده است.

خانم نایل در ادامه صحبت‌هایشان در ارتباط به تکرار ثبت‌شدن تذکره‌ها در این ولایت گفت که اگر کمیسیون نتواند تذکره‌های جعلی و تکراری را ارزیابی کند و آن را تشخیص دهد، بدون شک ما یک انتخابات شفاف نخواهیم داشت و مانند دوره‌های قبل، یکی از ضعف‌های انتخاباتی عدم شفافیت خواهد بود.

در این بین، برخی تذکره‌های افرادی برچسب زده شده که زنده نیستند و تعدادی هم خارج از کشور مهاجر می‌باشند.

با همه این چالش‌ها، اما در بسیاری از مناطق توزیع تذکره هم مشکلات خود داشته و اکثر افراد نتوانسته‌اند تذکره دریافت نمایند. در بعضی از مناطق کارمندان به اساس روابط و هماهنگی با اداره ثبت احوال نفوس چندین روز پی‌درپی در یک منطقه تذکره توزیع کرده، اما در بسیاری از مناطق، توزیع تذکره شروع نشده است.

رقیه نایل، وکیل مردم غور در مجلس نمایندگان افغانستان
رقیه نایل، وکیل مردم غور در مجلس نمایندگان افغانستان

113 مرکز بسته و شهروندان محروم از انتخاباتند

بر اساس بررسی‌های خبرنامه، به دلیل مشکلات امنیتی در ولایت غور، 113 مرکز رأی‌دهی در این ولایت مسدود است. اکنون در این ولایت غور از مجموع 289 مرکز ثبت‌شده رأی‌دهی در لیست کمیسیون، 176 مرکز آن باز بوده و ثبت‌نام رأی‌دهندگان در این مراکز انجام شده است.

به گفته نهادهای جامعه مدنی ولایت غور، شهرستان‌های بزرگ و پرنفوس این ولایت مانند دولت‌یار، دولینه، شهرک، تولک، ساقر، چارسده، پساوند، تیوره و تعدادی از مناطق فیروزکوه مثل مرغاب، تحت تسلط طالبان بوده و هیچ مرکز رأی‌دهی در آن باز نشده است. در چنین شرایطی، همه شهروندان در این مناطق نتوانسته‌اند در روند ثبت‌نام شرکت کنند.

به عنوان مثال، شهرستان پساوند یکی از شهرستان‌های بزرگ و پرنفوس غور است که 4 مرکز ثبت‌نام رأی‌دهی در آن باز بود و 3500 نفر در آن مشارکت کردند، اما بیشتر مراکزی که در این ساحه وجود دارد و 95 درصد را نشان می‌دهد، مسدود و تحت تسلط طالبان است.

ه‌مچنان در برخی از مراکز انتخاباتی، کارمندان اوراق رأی‌دهی را آتش زده‌اند. حتی چندین صندوق رأی‌دهی  در مرکز فیروزکوه در منطقه مرغاب به دست طالبان و گروه‌های مسلح افتاده که از آن هیچ اطلاعی نیست. تعدادی از کارمندان کمیسیون انتخاباتی نیز در این ولایت گروگان گرفته شدند که خوش‌بختانه با تلاش متنفذین و بزرگان محل آزاد شدند.

50 مرکز در ساحه پرخطر غور

سرپرست پیشین کمیسیون انتخابات در غور به خبرنامه می‌گوید که اگر نیروهای امنیتی تضمین بالایی جهت برقراری امنیت در این ولایت داشته باشند، امیدوار هستند که بتوانند انتخابات نسبتا خوبی را سپری نماییم.

این در حالی است که آقای نورانی می‌گوید، در نشستی که با مقامات امنیتی این ولایت داشته‌، با وجود وعده‌های آن‌ها هنوز به این باور نرسیده‌اند که بتوان اطمینان داشت روز انتخابات 178 مرکز رأی‌دهی در غور به روی رأی‌دهندگان باز بماند.

اگر تدابیر بسیار جدی امنیتی در شهرستان‌ها گرفته نشود، این احتمال می‌رود که مراکز رأی‌دهی در روز انتخابات مسدود بماند
اگر تدابیر بسیار جدی امنیتی در شهرستان‌ها گرفته نشود، این احتمال می‌رود که مراکز رأی‌دهی در روز انتخابات مسدود بماند

اگر تدابیر بسیار جدی امنیتی در شهرستان‌ها گرفته نشود، این احتمال می‌رود که مراکز رأی‌دهی در روز انتخابات مسدود بماند.

اما در کنار تهدیدات امنیتی از سوی طالبان و گروه داعش، شهروندان این ولایت نگرانی جدی‌تری از سوی نامزدان پارلمانی دارند.

آقای نورانی می‌گوید، هستند افرادی که تلاش می‌کنند ساحات مختلف شهرستان‌های ولایت غور را ناامن کنند تا در واقع به رقیب خود آسیب رسانده و آرای خود را به صورت قانونی بالا ببرند و وارد مجلس نمایند‌گان شوند.

ولی با همه این مشکلات، باز هم در این اواخر نظر به تلاش نیروهای امنیتی و مردم، طالبان از مناطق تحت نظارت دولت و همکاری مردم، پاک‌سازی شده است. اما هنوز هم گزارشاتی مبنی بر خطرات امنیتی در ساحات مختلف به گوش می‌رسد که در این رابطه نگرانی جدی وجود دارد.

در ولایت غور 40 تا 50 مرکز رأی‌دهی تحت تهدیدات شدید امنیتی قرار دارد که امکان مسدود شدن آن از سوی گروه‌های مخالف وجود دارد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان