مسیر انتخابات در دایکندی؛ 30 هزار محروم از رأی‌دهی و مشارکت 55 درصدی زنان

توسطفرشته فرهنگ

شهریور ۲۷, ۱۳۹۷ به روز رسانی : بهمن ۲۸, ۱۴۰۲ , ,

کم‌تر از یک ماه به برگزاری انتخابات پارلمانی افغانستان مانده و هنوز هم چالش‌های زیای فراروی برگزاری آن وجود دارد و افغانستان با داشتن 34 ولایت و همچنان وضعیت نابه‌سامان داخلی و چالش‌های امنیتی، هنوز برای برگزاری انتخابات آماده نیست.

در چنین شرایطی، اعتراض‌های سیاسی، تخلفات انتخاباتی و مسدود بودن بسیاری از مراکز رأی‌دهی در نقاط مختلف افغانستان، برگزاری انتخابات را سخت‌تر کرده است.

ولایت دایکندی یکی از ولایت‌هایی است که در سطح افغانستان با کم‌ترین چالش‌ها روبه‌رو بوده است. این ولایت در پروسه ثبت‌نام رأی‌دهندگان و هم‌چنان میزان مشارکت افراد در امورانتخاباتی، شاهد حضور پررنگ مردم بوده است.

 روند ثبتنام رأی‌دهندگان

در ولایت دایکندی با 400 هزار واجد شرایط برای رأی‌دهی در انتخابات آینده، شاهد ثبت‌نام 170 هزار و 130 تن بوده که امکان دارد تعدادی از این ارقام تکراری باشد، زیرا هنوز ثبت دیتابس یا مرکز معلوماتی کمیسیون مستقل انتخابات نشده است.

 در ولایت دایکندی با 400 هزار واجد شرایط برای رأی‌دهی در انتخابات آینده، شاهد ثبت‌نام 170 هزار و 130 تن بوده که امکان دارد تعدادی از این ارقام تکراری باشد
در ولایت دایکندی با 400 هزار واجد شرایط برای رأی‌دهی در انتخابات آینده، شاهد ثبت‌نام 170 هزار و 130 تن بوده که امکان دارد تعدادی از این ارقام تکراری باشد

در حالی است که آمار ثبت‌نام رأی‌دهندگان زن در این ولایت نسبت به مردان بیشتر بوده و شاهد 45 درصد مشارکت مردان و 55 درصد مشارکت زنان در روند ثبت‌نام بوده‌ایم. در ولایت دایکندی 76 هزار و 562 مرد و 93 هزار و 478 زن به عنوان رأی‌دهنده ثبت‌نام کرده‌اند.

در این ولایت در حال حاضر 256 مرکز رأی‌دهی تعیین شده که برای انتخابات آینده فعال می‌باشند.

لیست نهایی نامزدان انتخابات مجلس نمایندگان سال 1397 نشان می‌دهد که این ولایت دارای 41 نامزد است. از مجموعه این نامزدان پارلمانی، 8 نفر آنان زن و 33 نفر دیگر مرد هستند.

30 هزار محروم

یک فعال مدنی ولایت دایکندی، مشارکت مردم این ولایت را در روند ثبت‌نام برای انتخابات آینده، قناعت‌بخش خوانده است.

اما رحمت‌الله شریعتی در مورد ثبت‌نام همه ساکنین ولایت دایکندی یادآور شد که متأسفانه به دلیل نبود هماهنگی بین کمیسیون مستقل انتخابات و همچنان اداره توزیع تذکره، حدود 30 هزار واجد شرایط رأی نتوانستند ثبت‌نام نمایند.

دلیل این‌که تعداد زیادی از شهروندان در ولایت دایکندی نمی‌توانند در انتخابات آینده شرکت نمایند، عدم هماهنگی این دو اداره عنوان شده که مطابق به پالیسی دولت، ابتدا باید اداره توزیع تذکره کار خود را در وقت معین شروع و به اتمام می‌رساند و بعد از توزیع تذکره، مسئولیت کمیسیون انتخابات، شروع پروسه برچسپ‌زنی بوده که باید انجام می‌شد.

با این حال آقای هلاکو انصاری، سرپرست کمیسیون انتخابات در ولایت دایکندی از مشارکت مردم به خصوص زنان در این ولایت به خبرنامه می‌گوید: “مشارکت همه مردم به ویژه زنان در ولایت دایکندی در بخش پروسه ثبت‌نام بسیار خوب بوده و می‌توان گفت که ولایت دایکندی تنها ولایتی است که بیش‌ترین سهم را در ثبت‌نام زنان داشته و در سطح کشور، یگانه ولایتی است که مشارکت چشم‌گیر زنان در آن دیده می‌شود”.

دلیل این‌که تعداد زیادی از شهروندان در ولایت دایکندی نمی‌توانند در انتخابات آینده شرکت نمایند، عدم هماهنگی این دو اداره عنوان شده که مطابق به پالیسی دولت، ابتدا باید اداره توزیع تذکره کار خود را در وقت معین شروع و به اتمام می‌رساند و بعد از توزیع تذکره، مسئولیت کمیسیون انتخابات، شروع پروسه برچسپ‌زنی بوده که باید انجام می‌شد
دلیل این‌که تعداد زیادی از شهروندان در ولایت دایکندی نمی‌توانند در انتخابات آینده شرکت نمایند، عدم هماهنگی این دو اداره عنوان شده که مطابق به پالیسی دولت، ابتدا باید اداره توزیع تذکره کار خود را در وقت معین شروع و به اتمام می‌رساند و بعد از توزیع تذکره، مسئولیت کمیسیون انتخابات، شروع پروسه برچسپ‌زنی بوده که باید انجام می‌شد

چالش‌های انتخاباتی در ولایت دایکندی

ولایت دایکندی از دید مقامات این ولایت، تنها ولایتی است که پروسه انتخابات در آن با کم‌ترین چالش و مشکل روبه‌رو است و نسبت به دیگر ولایت‌های کشور، تمام مراکز رآی‌دهی آن باز و آماده برگزاری انتخابات 28 میزان سال جاری می‌باشد.

از مجموع 256 مرکز رأی‌دهی تعیین‌شده در ولایت دایکندی، سه مرکز به دلیل تهدیدات امنیتی بالا مسدود است.

سرپرست کمیسیون انتخابات دایکندی در گفتگو با خبرنامه افزود، این 3 مرکز به دلیل تهدیدات امنیتی بسته است؛ از این سه مرکز 2 مرکز آن در شهرستان کجران و یک مرکز در شهرستان پاتو می‌باشد.

غلام‌سخی غفوری، فرمانده پولیس ولایت دایکندی نیز به خبرنامه می‌گوید که ساکنین ولایت دایکندی برای حمایت دولت در برگزاری انتخابات، هرگونه آماد‌گی دارند.

او می‌گوید: “ما بعضی از مشکلات و چالش‌ها را داشتیم که به مسئولین در مرکز اطلاع داده و آن‌ها را رفع کردیم، حالا تمام مراکز تعیین‌شده رأی‌دهی باز است”.

آقای غفوری معتقد است که ولایت دایکندی در کشور تنها ولایتی است که همه مراکز رأی‌دهی در آن فعال بوده و مردم نیز مشارکت جدی داشته‌اند.

اظهارات متناقص

فرمانده پولیس دایکندی به دنبال صحبت‌های سرپرست کمیسیون انتخابات این ولایت گفت که آن‌ها آماد‌گی و تدابیر جدی خود را برای برگزاری انتخابات گرفته‌اند.

آقای غفوری به خبرنامه گفت: “ولسوالی پاتو یکی از ولسوالی‌های نوتأسیس بوده که در ابتدا کمی مشکلات وجود داشت، اما حالا این مرکز نیز شامل پروسه انتخابات پیش رو خواهد بود. در ولسوالی کجران ولایت دایکندی نیز تنها یک مرکز مسدود است که دور از دسترس بوده و مقام امنیتی این کشور نمی‌توانند به آن نقطه دسترسی داشته باشند؛ به همین دلیل این مرکز بسته بوده و شامل مرکز رأی‌دهی نمی‌باشد”.

سرپرست کمیسیون انتخابات دایکندی در گفتگو با خبرنامه افزود، این 3 مرکز به دلیل تهدیدات امنیتی بسته است؛ از این سه مرکز 2 مرکز آن در شهرستان کجران و یک مرکز در شهرستان پاتو می‌باشد
سرپرست کمیسیون انتخابات دایکندی در گفتگو با خبرنامه افزود، این 3 مرکز به دلیل تهدیدات امنیتی بسته است؛ از این سه مرکز 2 مرکز آن در شهرستان کجران و یک مرکز در شهرستان پاتو می‌باشد

آقای غلام‌سخی غفوری اطمینان می‌دهد که این ولایت از لحاظ امنیتی مشکلی نداشته و همه ساکنین آن می‌توانند در روز انتخابات با امنیتی بالا به فرد مورد تأیید خود رأی بدهند.

اما رحمت‌الله شریعتی، فعال مدنی ولایت دایکندی در ادامه صحبت خود با خبرنامه گفت: “ما من‌حیث یک فعال مدنی و فعال حقوق بشر،  بر پروسه انتخابات نظارت داریم و گفته‌های سرپرست کمیسیون انتخابات در ولایت دایکندی را تأیید می‌کنیم. یک مرکز در پاتو و دو مرکز در ولسوالی کجران بسته است، ولی واقعیت این است که در ولسوالی کجران، دو مرکز دیگر نیز تحت تهدیدات بلند امنیتی قرار دارد و در ولسوالی پاتو هم میزان تهدیدات در بسیاری از مراکز رأی‌دهی بلند است”.

به گفته شریعتی، دو نوع تهدید امنیتی در ولایت دایکندی وجود دارد؛ یکی از این تهدیدات از سوی طالبان بوده که در شهرستان‌های کجران، نوامیش و پاتو حضور دارند؛ بر این اساس، امکان مداخلات و تهدیدات بر مراکز رأی‌دهی وجود دارد.

تهدید دوم از سوی افراد مسلح غیرمسئول است که هیچ ارتباطی با گروه‌های تروریستی ندارند، اما به دلیل ضعف حاکمیت قانون و بخش‌های امنیتی، فعال هستند. بر این اساس، این امکان وجود دارد که این افراد در سه شهرستان دایکندی این دست به اعمال فشار زده و باعث مختل کردن پروسه انتخابات شوند.

در چنین شرایطی، این فعال جامعه مدنی پیش‌بینی می‌کند که شاید انتخابات در ولایت دایکندی با تمام تلاش‌های مقامات امنیتی و حکومت، شفافیت مورد نیاز خود را نداشته باشد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *