جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

اولین نشست مجلس پس از تعطیلات تابستانی؛ چرا حکومت افغانستان نمی تواند ناامنی ها را مهار کند؟

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

مجلس نمایندگان افغانستان پس از 45 روز تعطیلات تابستانی، کارش را با احضار مسوولین نهادهای امنیتی و دفاعی آغاز کرد.

نمایندگان مجلس با ابراز نگرانی از احتمال تکرار حملات هدف‌مندانه در روزهای محرم در کابل و ولایات افغانستان، تصریح کردند، طرح‌های امنیتی را که حکومت پس از هر حمله روی دست می‌گیرد، تنها به خاطر فریب اذهان عمومی است و جنبه عملیاتی ندارد.

عبدالرئوف ابراهیمی، رییس مجلس نمایندگان امروز شنبه (17 سنبله) به کمیسیون‌های امنیت داخلی و اموردفاعی این مجلس دستور داد که مسوولین نهادهای امنیتی و دفاعی را احضار نمایند.

عبدالروف ابراهیمی، ریس مجلس نمایندگان افغانستان
عبدالروف ابراهیمی، ریس مجلس نمایندگان افغانستان

به گفته رییس مجلس، مسوولین نهادهای امنیتی و دفاعی در مورد حملات خونینی که در جریان 45 روز تعطیلات مجلس در کشور رخ داده، گزارش دهند تا مجلس در مورد آن‌ها و تأمین امنیت شهروندان تصمیم بگیرد.

در همین حال، گفته می‌شود که حکومت هم طرح امنیتی پایتخت را اعلام کرده و گفته است که کابل را به چهار زون امنیتی تقسیم می‌کند.

اما محمد علی اخلاقی، نماینده غزنی در مجلس می‌گوید، حکومت پس از هر حمله خونین و هدف‌مندانه که صورت می‌گیرد، طرح‌هایی را به خاطر فریب اذهان عمومی روی دست می‌گیرد که تا به حال هیچ کدام از این طرح‌ها عملی نشده است.

او علاوه کرد، تا زمانی‌که افراد مسلح غیرمسوول و انبارهای اسلحه از شهر کابل جمع‌آوری نشده، تأمین امنیت ناممکن است.

جعفر مهدوی، نماینده کابل هم با ابراز نگرانی از افزایش ناامنی‌ها در این ولایت افزود، در گذشته اگر حملات هدف‌مندانه یک بار در سال رخ می‌داد، حالا در دشت برچی غرب پایتخت، به هفته رسیده است.

او علاوه کرد، امکان تکرار حملات هدف‌مندانه در مراسم‌های عاشورا نیز وجود دارد.

دکتر جعفر مهدوی، نماینده‌ی مردم کابل در پارلمان افغانستان
دکتر جعفر مهدوی، نماینده‌ی مردم کابل در پارلمان افغانستان

این نماینده کابل از مجلس خواست که مسوولین امنیتی به صحن مجلس فراخوانده شوند تا اگر برنامه امنیتی دارند، ارایه نمایند؛ در غیر آن، اگر توان تأمین امنیت شهروندان را ندارند، مردم خود برای امنیت‌شان تصمیم بگیرند.

عبدالرئوف انعامی، نماینده ولایت بدخشان هم می‌گوید، بر اساس برخی گزارش نهادهای بین‌المللی، در جریان حکومت وحدت ملی 40 هزار نفر در افغانستان کشته شده‌اند.

او علاوه کرد، شهروندان افغانستان امروز در سرک، مساجد، مراکز علمی و سایر مکان‌های عمومی امنیت ندارند. اگر حکومت نمی‌تواند امنیت شهروندان را تأمین کند، حضورش برای مردم ضروری نیست و شر است.

غلام حسین ناصری، نماینده ولایت میدان وردک نیز در واکنش به حملات هدف‌مندانه در مرکز آموزشی موعود و سالن ورزشی میوند، حکومت را مسوول تمامی خون‌های ریخته شده شهروندان دانست.

او علاوه کرد، از آن‌جایی که حکومت مسوول تأمین امنیت شهروندان است، بر اساس قانون باید در برابر کوتاهی‌هایی که صورت گرفته، پاسخ‌گو باشد.

عبدالستار درزابی، نماینده ولایت جوزجان نیز می‌گوید، حکومت توانایی تأمین امنیت شهروندان را حتی در پایتخت از دست داده است.

علت افزایش ناامنی در افغانستان چیست؟ آیا دشمن قدرت‌مند شده و ارتش 300 هزار نفری افغانستان ضعیف است و توان مقابله را ندارد؟ آیا دشمن آن‌قدر قدرت‌مند است که افغانستان باکشور هم‌پیمان خود آمریکا که قدرت‌مندترین کشور جهان است، نمی‌تواند امنیت شهروندانش را حتی در پایتخت تأمین کند؟!

abdulsatar darzabi
عبدالستار درزابی، نماینده ولایت جوزجان

این نماینده جوزجان در مجلس با طرح این سوال‌ها علاوه کرد، آیا اراده‌ی تأمین امنیت شهروندان وجود ندارد، یا دست‌های پشت‌پرده برای قتل‌عام شهروندان وجود دارد که ما خبر نداریم؟!

به گفته آقای درزابی، پس از دامن زدن به نفاق قومی، حالا با ترورها و حملات هدف‌مند در افغانستان، تلاش می‌شود که جنگ‌های مذهبی گسترش یابد. او علاوه کرد، اگر حکومت توان تأمین امنیت شهروندان را ندارد، اجازه دهد که مردم خود امنیت‌شان را تأمین کند.

در این راستا، زکریا زکریا، نماینده مردم کابل در مجلس نیز می‌گوید، تا زمانی‌که دشمن دردی را که برای شهروندان افغانستان به بار می‌آورد، خود احساس نکند و به آن دچار نشود، جنگ ختم نمی‌شود.

او علاوه کرد، حکومت به جای دادن امتیاز به دشمن و گرفتن راه مصالحه، باید کاری کند که طرف مقابل هم دردی را که مردم به آن دچار شده را احساس کند.

نمایندگان مجلس امروز درحالی حکومت را در تأمین امنیت شهروندان ناکام دانستند، که در جریان 45 روز رخصتی مجلس، ده‌ها حمله خونین از جمله سقوط شهر غزنی به دست طالبان و حملات هدف‌مند بر شیعیان افغانستان در ولایت‌های گردیز و کابل، رخ داده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان