جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

تعویق نشست مسکو و آمادگی افغانستان و روسیه برای میزبانی مشترک؛ آیا طالبان این‌بار در نشست مسکو شرکت می‌کند؟

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

شماری از کارشناسان امورسیاسی افغانستان می‌گویند که افغانستان تلاش دارد رهبری نشست‌های صلح را خود در دست داشته باشد؛ اما ممکن است این‌بار طالبان در این نشست شرکت نکنند.

وحید مژده، دیپلمات پیشین و آگاه مسائل سیاسی امروز سه‌شنبه(6 سنبله) در گفتگو با خبرنامه، به تعویق افتادن نشست مسکو را متأثر از سفر عبدالعزیز کابلف، وزیر خارجه ازبکستان به افغانستان عنوان کرد.

به گفته وی، احتمالا وزیر خارجه ازبکستان از افغانستان خواهش کرده که در نشست مسکو حضور داشته باشد.

از سویی نیز به باور آقای مژده، خود دولت افغانستان هم متوجه اهمیت این موضوع شده است؛ چنان‌که به گفته وی، حنیف اتمر قبل از استعفایش از سمت مشاوریت شورای امنیت ملی، علاقه داشت که افغانستان در نشست مسکو حضور داشته باشد. اما وحید مژده می‌افزاید که رییس جمهوری با حنیف اتمر برای شرکت در نشست مسکو مخالفت کرده بود.

از سوی نیز این کارشناس مسایل سیاسی بر این باور است که ممکن است طالبان در دور جدید نشست مسکو به دلیل حضور حکومت افغانستان، شرکت نکند.

wahid mozhda
وحید مژده، دیپلمات پیشین و آگاه مسائل سیاسی

به تعویق افتادن نشست مسکو

این در حالی است که ارگ ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرده که نشست مذاکرات صلح با گروه طالبان در مسکو به منظور “آمادگی‌ها و مؤثریت بیشتر” به تعویق افتاده است.

دفتر ریاست جمهوری افغانستان با انتشار خبرنامه‌ای گفته است که محمد اشرف غنی و وزیر خارجه روسیه، روز گذشته دوشنبه(۵ سنبله) در یک گفت‌وگوی تلفنی، تصمیم گرفته‌اند تا نشست مسکو به تعویق بیافتد.

همچنین در این خبرنامه آمده است: “در این گفت‌وگو تصمیم گرفته شد که به منظور آمادگی‌ها و موثریت بیشتر، نشست مسکو به تعویق انداخته شود، تا هر دو کشور مشترکا برای این نشست آمادگی بگیرند و دولت‌های افغانستان و روسیه مشترکا این نشست را مدیریت و میزبانی کنند”.

نشست مسکو

اما چند روز پیش سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه تأیید کرده بود که گروه طالبان ماه آینده (سپتامبر) در نشست صلح افغانستان در مسکو شرکت خواهد کرد و افغانستان در واکنش گفته بود که در این نشست شرکت نمی‌کند.

قبل از این نیز روسیه سه نشست چند جانبه بدون حضور آمریکا در مورد صلح افغانستان دایر کرده بود، اما افغانستان تنها در یک نشست آن شرکت کرده بود.

تا به حال موضع دولت افغانستان در برابر روند گفت‌وگوهای صلح این بوده؛ هر بحثی که در منطقه درباره افغانستان مطرح می‌شود، باید در “محوریت دولت افغانستان” برگزار شود.

sergi-lawroof
سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه

حمایت روسیه از گروه طالبان

روسیه از زمانی که گروه داعش در افغانستان ظاهر شده‌، نقش فعالی در مسائل مربوط به این کشور گرفته است.

این در حالی است که بارها فرماندهان آمریکایی و مقامات محلی افغانستان روسیه را متهم به حمایت از گروه طالبان کرده و گفته‌اند، نشانه‌هایی دیده شده که روسیه برای این گروه تسلیحات فراهم می‌کند.

دو سال پیش بود که برای نخستین بار روسیه اعلام کرد که برای مقابله با نفوذ داعش در افغانستان، با گروه طالبان در تماس است. روسیه همچنین در دو سال اخیر روابط خود را با پاکستان که از حامیان مهم طالبان پنداشته می‌شود، گسترش داده و گفته است که برای برخورد با نفوذ داعش در افغانستان، همه گزینه‌ها را بررسی می‌کند.

حضور جنگنده‌های تاجیکستان در مرز افغانستان

روز گذشته(دوشنبه، 5 سنبله) هم قبل از مشخص شدن جنگنده‌های تاجیکستان، گمان می‌رفت که هواپیماهای روسی در خاک افغانستان پایگاهای شورشیان را هدف قرار داده است. اما بعد روسیه این ادعا را رد کرد و مقامات محلی افغانستان در ولایت تخار تأیید کردند که جنگنده‌های تاجیکستان در مناطق مرزی با افغانستان عملیات راه‌اندازی کردند.

به گفته جواد هجری، سخنگوی والی تخار، در این بمباران شش نفر کشته شده‌اند که همگی افراد طالبان و قاچاقبران مواد مخدر بوده‌اند.

او علاوه کرده است که این بمباران بدون هماهنگی افغانستان و در یک جزیره رودخانه‌ای در شهرستان درقد ولایت تخار اتفاق افتاده است.

رقابت روسیه با آمریکا

اما رقابت روسیه و امریکا، روند جنگ و صلح افغانستان را به کدام‌سو می‌کشاند؟

jawid kohistani
جاوید کوهستانی، تحلیل‌گر امور نظامی و سیاسی افغانستان

جاوید کوهستانی، تحلیل‌گر امور نظامی و سیاسی افغانستان به این باور است که دلیل علاقه‌مندی روسیه در مورد نشست‌های صلح و رقابتش با امریکا در این مورد، افزایش ناامنی‌ها و قاچاق مواد مخدر از خاک افغانستان به روسیه است.

به گفته وی، زمانی که آمریکا درگیر جنگ سوریه بود، کشورهای چین، ایران و روسیه با اعمال نفوذ و دریافت اطلاعات دقیق‌تر از وضعیت افغانستان، توانستند که راهی را در میان ستون‌های طالبان باز کنند.

آقای کوهستانی علاوه می‌کند، جنگ افغانستان، جنگ رقابت قدرت‌ها و جنگ نیابتی است. همان‌گونه که طالبان، جنگ را در افغانستان به نیابت از پاکستان انجام می‌دهد، عدم هماهنگی و تقابل کشورهای منطقه در حوزه جغرافیایی افغانستان نیز باعث می‌شود که ناامنی‌ها بیش‌تر شود و سرانجام افراد بیش‌تری قربانی شوند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان