جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

باز شدن پای اداره احصائیه در روند انتخابات و نارضایتی احزاب از عملکرد ریاست جمهوری پس از توافق شنبه‌شب

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

به دنبال دیدار شنبه‌شب(3 سنبله) رهبران و نمایندگان 7 حزب مطرح سیاسی با ریاست جمهوری افغانستان، ارگ ریاست جمهوری می‌گوید، توافق بر سر «کمیته مشترک» با احزاب سیاسی، یک گام سازنده است، اما نمایندگان این احزاب می‌گویند که ریاست جمهوری فراتر از تصمیم‌گیری کمیته مشترک، اقدام کرده و برخی کارها را به تنهایی به نهاد‌های غیرانتخاباتی واگذار کرده است.

شاه حسین مرتضوی، معاون سخنگوی دفتر ریاست جمهوری به “خبرنامه” می‌گوید که در نشست مشترک احزاب سیاسی با رییس جمهوری، سرانجام به این نتیجه رسیدند که با ایجاد “کمیته مشترک”، با در نظرداشت تقویم انتخاباتی، نگرانی‌ها و خواست‌های احزاب پی‌گیری شود.

او علاوه کرد، هیچ‌گونه مانعی از سوی حکومت در راستای شفاف‌سازی روند انتخاباتی وجود ندارد و از همین‌رو محمد اشرف غنی خواهان همکاری احزاب سیاسی در این راستا است.

دیدگاه متفاوت احزاب سیاسی

اما یکی از نمایندگان احزاب سیاسی که خواسته نامی از او گرفته نشود، به خبرنامه می‌گوید که بعد از توافق بر سر کمیته مشترک، ارگ ریاست جمهوری بدون مشوره، برخی کارها را به نهادهای غیرمسوول انتخاباتی چون اداره مرکزی احصاییه واگذار کرده است.

شاه حسین مرتضوی، معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
شاه حسین مرتضوی، معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

این منبع علاوه کرد که منظور از نارضایتی احزاب بعد از نشست مشترک با ریاست جمهوری، این است که توافق تنها روی تشکیل کمیته صورت گرفته بود، اما حالا ارگ ریاست جمهوری چهارچوبی را ساخته و تا حدودی خواست‌ها و نگرانی‌های احزاب در راستای برگزاری انتخابات به بن‌بست کشیده شده است.

منبع خبرنامه افزود، سپردن سیستم بایومتریک انتخابات به نهادی غیر از نهادهای انتخاباتی چون اداره مرکزی احصاییه، اقدام خودسرانه ارگ است که در نشست مشترک روی آن بحث صورت نگرفته بود.

در همین حال، برخی دیگر از احزاب سیاسی، نشستی که با ارگ صورت گرفته را بی‌نتیجه می‌دانند و می‌گویند که رییس‌جمهور نتوانست به درخواست‌ احزاب، پاسخ قناعت‌بخش دهد.

از همین‌رو، انوارالحق احدی، رییس جبهه‌ ملی نوین افغانستان می‌گوید، احزاب و جریان‌های سیاسی در حال رایزنی برای اقدام‌های بعدی در برابر بی‌توجهی حکومت اند و تغییر نظام انتخاباتی، نظارت احزاب از روند انتخابات و نیز استفاده از فن‌آوری بایومتریک در روز انتخابات، خط قرمز ما است.

کمیسیون مستقل انتخابات

در چنین شرایطی، کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید که هرچند تاکنون با اداره مرکزی احصاییه گفت‌وگو نکرده، اما اگر این کار تاریخ برگزاری انتخابات را متأثر بسازد، برای آنان پذیرفتنی نخواهد بود.

حفیظ هاشمی، یکی از کمیشنران کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان
سید حفیظ الله هاشمی، سخنگوی کمیسیون انتخابات افغانستان

به گفته سید حفیظ الله هاشمی، سخنگوی کمیسیون انتخابات افغانستان، «ما از این فرمان حکومت که صلاحیت را به اداره مرکزی احصاییه سپرده، استقبال می‌کنیم، مشروط بر این‌که استقلالیت کمیسیون را زیر سوال نبرد. این‌که از کدام گزینه‌ها برای شفافیت استفاده می‌کنیم و این‌که تفاهم با احزاب و ناظران به دست بیاید، از هر گزینه استقبال می‌کنیم».

اداره مرکزی احصاییه

تا به حال اداره مرکزی احصاییه افغانستان در مورد سپرده شدن تصمیم‌گیری در مورد استفاده از سیستم بایومتریک در انتخابات به این نهاد، ابراز نظر نکرده و با رسانه‌ها نیز حاضر به گفتگو نشده است.

اما گفته می‌شود که قرار است اداره مرکزی احصاییه با یک شرکت آلمانی(درمالوگ) درباره فراهم‌سازی تجهیزات و امکانات برای این کار، قرارداد ببندد.

نمایند‌گی شرکت درمالوگ در افغانستان می‌گوید که هزینه فراهم‌سازی وسایل انگشت‌نگاری رأی‌دهندگان، 16 میلیون دالر تخمین زده شده و گفت‌وگوها برای نهایی ساختن قرارداد آن ادامه دارد.

ناظران انتخاباتی

در این مورد، نهادهای ناظر بر روند انتخاباتی می‌گویند که حکومت خلاف قانون، صلاحیت‌های کمیسیون مستقل انتخابات را به اداره مرکزی احصاییه سپرده است.

yusef rashid fifa Election
وسف رشید، رییس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان(فیفا)

به گفته یوسف رشید، رییس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان(فیفا)، «چرا کمیسیون مستقل انتخابات به این امر موظف نمی‌شود، چرا اداره‌های اصلی به این کار مأمور و مکلف نمی‌شوند، تا این‌که اداره‌های اضافی را برای کمیسیون مستقل انتخابات ایجاد کنیم و وظایف اصلی کمیسیون مستقل انتخابات را بگیریم.»

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان