جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

محبوب‌ترین سناتور جمهوری‌خواه آمریکا درگذشت؛ چند نکته در مورد مک‌کین که نمی‌دانید

خواندن 6 دقیقه
0
(0)

جان مک‌کین، برجسته‌ترین سناتور جمهوری‌خواه آمریکا یک روز پس از آن‌که اعلام کرد دیگر تمایل برای ادامه درمان سرطانش ندارد، درگذشت. آقای مک‌کین از سرسخت‌ترین چهره‌های مخالف جمهوری اسلامی ایران در امریکا بود و هم‌چنین مخالف سرسخت کمک‌های آمریکا بر پاکستان نیز به شمار می‌رفت. خیلی از همکاران او در سنا و رؤسای جمهوری فعلی و پیشین آمریکا، در مورد مرگ آقای مک‌کین واکنش نشان دادند و از وی به عنوان یک قهرمان ملی یاد کرده‌اند.

بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، جان مک‌کین بامداد صبح امروز یک‌شنبه (4سنبله) به وقت افغانستان در سن 81 سالگی درگذشته است.

او چند ماه پیش کنگره را به علت سرطان مغز ترک کرده بود و مشغول تداوی شده بود، اما روز گذشته(شنبه، 3 سنبله) به وقت افغانستان اعلام کرد که دیگر تمایلی به ادامه درمانش ندارد.

آقای مک‌کین حدود یک سال می‌شد که با بیماری سرطان پیش‌رفته دست و پنجه نرم می‌کرد.

واکنش‌ها در مورد مرگ سناتور مک‌کین

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا با صدور اعلامیه‌ای در مورد مرگ مک‌کین گفته است: «من و جان مک‌کین از دو نسل متفاوت، دو دیدگاه متفاوتیم و در بالاترین سطح سیاسی روبروی هم رقابت کرده‌ایم. اما در یک چیز با هم مشترک بودیم؛ در ایدئولوژی که چندین نسل آمریکایی و مهاجران برای آن جنگیده و جان فدا کرده‌اند؛ این عقیده که آمریکا سرزمینی است که همه چیز در آن ممکن است».

https://twitter.com/BarackObama/status/1033521851312623616

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری کنونی آمریکا هم که بارها از سناتور جان مک‌کین به تندی انتقاد کرده بود و حتی دوران اسارات او به عنوان سرباز جنگی در ویتنام را به سخره گرفته بود، در توییتر به خانواده مک‌کین تسلیت گفته است.

جیمی کارتر و جرج دبلیو بوش، از رؤسای جمهور سابق آمریکا همراه با جو بایدن، معاون سابق رئیس‎جمهوری، سناتور چاک شومر، رهبر دموکرات‌ها در مجلس سنا و میچ مک کانل، رهبر جمهوری‌خواهان در سنا با انتشار بیانیه‌های مجزا نسبت به مرگ آقای مک‌کین ابراز تاسف کرده و «شجاعت، اخلاق‌مداری و انسانیت» او را ستوده‌اند.

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا هم درگذشت آقای مک‌کین را تسلیت گفته و از او به عنوان یک وطن‌پرست شجاع یاد کرده است.

محبوبیت مک‌کین در جامعه آمریکا

آقای مک‌کین به عنوان سیاست‌مدار اخلاق‌گرا و شجاع در جامعه آمریکا مطرح بود.

در انتخابات سال 2008 آمریکا، دونالد ترامپ علیه باراک اوباما ماجرایی را به راه انداخته بود و جمهوری‌خواهان دو آتشه علیه اوباما فریاد می‌کشیدند که اوباما آمریکایی نیست. اما جان مک‌کین با کنار بردن میکروفون از مقابل دهان مردی که می‌گفت از رئیس‌جمهور شدن اوباما می‌ترسد، جمعیت را متوقف کرد و گفت: «اول از همه باید بگویم که من نامزد ریاست‌جمهوری شدم و بدیهی است که دلم نمی‌خواهد (رقیبم) باراک اوباما پیروز شود. اما باید تأکید کنم که او مرد محترمی است و هیچ کس نباید از رئیس‌جمهور شدن باراک اوباما هراسان شود».

ناظران در آن زمان گفتن این جملات را «خودکشی انتخاباتی» جان مک‌کین تفسیر کردند و او حتی در همان نشست از سوی هوادارنش «هو» شد؛ از همین‌رو از نگاه خیلی از آمریکایی‌ها، جان مک‌کین، سیاست‌مدار اخلاق‌مدار بود.

با وجود این، شهروندان آمریکا از او به عنوان محبوب‌ترین چهره‌ سیاسی و یک «رهبر» نیز نگاه می‌کردند.

john McCain
آقای مک‌کین به عنوان سیاست‌مدار اخلاق‌گرا و شجاع در جامعه آمریکا مطرح بود

سیاست‌های سخت‌گیرانه مککین

اما با وجود محبوبیت‌اش در میان مردم آمریکا، سناتور مک‌کین به اتخاذ سیاست‌های سخت‌گیرانه علیه کشورهای مثل جمهوری اسلامی ایران که آمریکا را «دشمن» خود تلقی می‌کند، شهرت داشت.

او بارها از تغییر رژیم در ایران سخن گفته بود و در جریان کارزار نامزدی انتخابات ریاست جمهوری خود هم از بمباران ایران سخن به میان کشیده بود که با انتقاد شدید مخالفان جنگ روبرو گردید.

 مک‌کین هم‌چنین برجسته‌ترین سناتوران آمریکا و از چهره‌های مخالف کمک این کشور به پاکستان بود.

او به علت شکنجه در جنگ ویتنام‌، دچار معلولیت‌های دائمی شد و به همین علت همیشه به عنوان یکی از مدافعان سرسخت منع شکنجه نیز شناخته می‌شد.

آقای مک‌کین از مخالفان جدی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری فعلی بود و احتمالا مهم‌ترین رأی او پیش از مرگ، نه گفتن به ملغی شدن طرح بیمه درمانی باراک اوباما بوده است.

او در جریان این رأی‌گیری در مجلس سنا، به جمع دموکرات‌ها پیوست و با رأی منفی خود، مانع از برجیده شدن طرح بیمه همگانی معروف به «اوباماکر» شد.

آقای مک‌کین با وجود این‌که در یک سال گذشته در صحن علنی سنا حضور فعال نداشت، اما همواره نسبت به رویداهای مهم واشنگتن موضع‌گیری می‌کرد و در آخرین واکنش، به دیدار دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین در فنلاند به تندی عکس‌العمل نشان داد و از آن انتقاد کرد.

جان مککین که بود؟

جان مک کین، سناتور جمهوری‌خواه آمریکا، در سال ۱۹۳۶ در یک پایگاه نظامی آمریکا در پاناما به دنیا آمد. پدر و پدربزرگش که هم‌نام او بودند، هر دو جنرال چهار ستاره نیروی دریایی امریکا بودند.

او در ۱۷ سالگی وارد دانشکده نیروی دریایی شد و بعدها به عنوان خلبان در جنگ ویتنام شرکت کرد. در سال ۱۹۶۷ پس از هدف قرار گرفتن هواپیمای جان مک‌کین بر فراز هانوی، وی با دست و پای شکسته به اسارت درآمد. ویتنامی‌ها خیلی زود فهمیدند که اسیر جدیدشان پسر فرمانده ناوگان آمریکا در خاور دور است و خواستند او را آزاد کنند، ولی جان مک‌کین زیر بار این آزادی تبلیغاتی نرفت و ۵ سال در اسارت ماند.

https://twitter.com/HillaryClinton/status/1033537315417800704

پس از آزادی، مک‌کین ارتش را با درجه سرهنگی ترک کرد تا وارد دنیای سیاست شود. او در سال ۱۹۸۲ وارد مجلس نمایندگان امریکا شد و از ۱۹۸۷ نمایندگی آریزونا را برای شش دوره در سنا برعهده داشت.

جان مک‌کین دو بار برای رسیدن به کاخ‌سفید نیز تلاش کرد.

بار اول در سال ۲۰۰۰ در حالی که می‌تاخت تا در رقابت‌های داخلی حزب جمهوری‌خواه اوج بگیرد، انتشار شایعه‌ای که او را به داشتن یک فرزند نامشروع متهم می‌کرد، باعث شد بازی را به جرج دبلیو بوش واگذار کند.

هشت سال بعد، جمهوری‌خواهان او را به نامزدی خود برای انتخابات ۲۰۰۸ انتخاب کردند تا جانشین جورج بوش شود و روبروی باراک اوبامای دموکرات و جوان بایستد. اما این بار نارضایتی از جمهوری‌خواهان به خاطر جنگ عراق و رویارویی با باراک اوباما، نامزد تازه نفس دموکرات‌ها که صحبت از امید می‌زد، باعث شکست او شد.

با وجود این دو شکست، جان مک‌کین در چهار دهه حضور سیاسی‌اش توانست محبوبیت ویژه‌ای برای خود دست و پا کند و تمامی پرچم‌های آمریکا از دقایقی پس از مرگ او نیمه افراشته شدند؛ حتی پرچم بالای

کاخ‌سفید که سناتور مک‌کین تا آخرین روز یکی از زهردارترین منتقدان آن باقی ماند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان