جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

مشاور امنیت ملی رییس جمهور افغانستان را بیشتر بشناسید

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

ارگ ریاست جمهوری افغانستان پس از استعفای حنیف اتمر، حمدالله محب سفیر افغانستان در امریکا را رسما به عنوان مشاور شورای امنیت ملی این کشور معرفی کرد.

آقای محب قبل از این‌، عضو ستاد انتخاباتی آقای غنی بود و همچنین یکی از چهره‌های مورد اعتماد رییس‌جمهوری به شمار می‌رود.

او امروز یک‌شنبه (4 سنبله) رسما توسط محمد اشرف غنی، رییس جمهوری به عنوان مشاور جدید شورای امنیت ملی معرفی شد.

در خبرنامه ارگ ریاست جمهوری آمده که آقای غنی در مراسم معرفی حمدالله محب، گفته است: «قبولی استعفای یک دوست و همکار دوامدار برای من یک تصمیم دشوار بود، اما به‌خاطر منافع علیای کشور این تصمیم باید گرفته می‌شد».

همچنین در خبرنامه آماده است که رییس‌جمهور به مسؤولین سکتور امنیتی هدایت داده تا تمامی تدابیر امنیتی و شخصی محمد حنیف اتمر، پابرجا باشد.

آقای غنی افزوده که افغانستان با شماری از کشورها و سازمان‌های بین‌المللی روابط عمده استراتژیک و امنیتی دارد و مدیریت این روابط یکی از وظایف اساسی شورای امنیت ملی می‌باشد. همچنان در بخش امنیتی، مدیریت اجماع بین‌المللی و منطقوی نیز یکی از وظایف این نهاد است.

رییس جمهوری افغانستان از حمدالله محب، به عنوان سفیر مبتکر و موفق یاد کرده و گفته است که او در کشوری وظیفه خود را با موفقیت انجام داده که برای افغانستان در تمام بخش‌‍‌ها بسیار اهمیت دارد.

حمدالله محب، مشاور جدید امنیت ملی افغانستان نیز گفته است که تلاش دارد روابطی که با کشورها دارد، حفظ نماید.

https://twitter.com/khabarnamaaf/status/1033708220785864704

او علاوه کرده که از نسلی نمایندگی می‌کند که تمام زندگی خود را در جنگ و مهاجرت سپری نموده و دیگر نمی‌خواهد نسل‌های آینده افغانستان دوباره قربانی شوند.

همچنین در پیام آقای محب آمده است: «این مسوولیت خطیر را در یک مقطع بحرانی به عهده می‌گیرم که مردم افغانستان هنوز با ترس و خطر تروریزم و ناامنی زندگی می‌کنند. وعده می‌سپارم که امنیت مردم افغانستان برایم در اولویت قرار خواهد داشت. نیروهای امنیتی، دفاعی و مردم افغانستان لایق آن هستند که رهبری امنیتی نسبت به آنان مسوولیت‌پذیر و پاسخ‌گو باشد».

این درحالی است که عص روز گذشته(شنبه، 3 سنبله)،  محمد حنیف اتمر رسما از مقامش کنار رفت. او در متن استعفانامه خود نگاشته است که به دلیل اختلاف‌های جدی‌‌که با سیاست‌گذاری‌های سطح رهبری حکومت دارد، کناره‌گیری می‌کند.

ساعتی پس از اعلام این خبر، هارون چخانسوری، سخن‌گوی رئیس‌جمهور افغانستان در تویتی گفت: «محمد حنیف اتمر، مشاور امنیت ملی افغانستان امروز استعفای خود را به حضور رئیس جمهور محمد اشرف غنی تقدیم کرد. رئیس جمهور کشور استعفای مشاور امنیت ملی را منظور کرد و همزمان حمدالله محب، سفیر افغانستان در ایالات متحدۀ امریکا را به حیث مشاور جدید شورای امنیت ملی افغانستان تعیین نمود».

حمدالله محب کیست؟

پیش از این آقای محب، به عنوان معاون رییس ستاد انتخاباتی تیم تحول و تداوم به رهبری محمد اشرف غنی، رییس جمهوری فعلی افغانستان فعالیت داشت.

وظایف او شامل نظارت دفتر سخن‌گو، دفتر مکاتبات و ارتباطات دیپلماتیک، دفتر پروتُکل، دفتر دادخواست‎ها و و دبیرخانه ریاست جمهوری بوده است.

آقای محب، در جریان خدمت‌اش در کاخ ریاست جمهوری افغانستان، نقشی ارتباطی با همتاهای دولتی و تهیه پیش‌نویس موافقت‌نامه‌های دوجانبه و چندجانبه را داشته است.

او همچنان در آماده‌سازی و اجرایی کردن بازدیدهای رسمی ریاست جمهوری از کشورهای آذربایجان، بلجیم، چین، آلمان، هند، ایران، نپال، پاکستان، روسیه، عربستان سعودی، ترکمنستان، امارات متحده عربی، انگلستان و ایالات متحده آمریکا، به عنوان بخشی از استراتژی دولت برای ادغام جغرافیایی و اقتصادی نیز نقش ایفا کرده است.

حمدالله محب عضو تیم مذاکره‌کننده‌ی ریاست جمهوری افغانستان برای چندین توافق‌نامه همکاری بین دولت و تدوین سند توسعه ملی افغانستان «تحقق خودکفایی» و استراتژی اصلاحات نیز بوده است.

hamdullah moha
محب دارای مدرک دکترا با درجه ممتاز از دانشگاه برونل از انگلستان است

او سپس در 28 سنبله سال 1394، به عنوان سفیر افغانستان در آمریکا معرفی شد و اعتماد نامه‌اش را به عنوان سفیر، به باراک اومابا، رییس جمهوری آن زمان ایالات متحده تحویل داد.

محب دارای مدرک دکترا با درجه ممتاز از دانشگاه برونل از انگلستان است. همچنان دانشگاه به او یک جایزه برای کمک‌های اجتماعی و فرهنگی اهدا کرده و همچنان بورس تحصیلی تحقیقات به دنبال دکترای فلسفه به وی اهدا شده است.

قبل از پیوستن به دولت، آقای محب برای دانشگاه آمریکایی افغانستان و شرکت اینتل کار کرده و فردی است که در کنار سفیر بودن، فعالیت‌های سیاسی، علمی و اجتماعی را نیز در کارنامه‌ی خود دارد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان