جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

اعلام آتش‌بس مشروط حکومت وحدت ملی با طعم استقلال!

خواندن 5 دقیقه
0
(0)

رهبران حکومت وحدت ملی، در مراسم تجلیل از نود و نهمین سال‌روز استقلال افغانستان، برای بار دوم با طالبان اعلام آتش‌بس کردند، اما این‌بار این آتش‌بس مشروط به آتش‌بس طالبان و دوطرفه است.

محمد اشرف غنی از طالبان خواست که آتش‌بس روزهای عید را رعایت کنند و عبدالله عبدالله نیز افزود، اگر آتش‌بس از طرف مخالفان رعایت نشود، نیروهای امنیتی و نظامی آماده دفاع اند.

امروز یک‌شنبه (28 اسد) محمد اشرف غنی، رییس جمهوری، در نود و نهمین سال‌روز استقلال افغانستان، به شهروندان این کشور گفت که برای آبادانی گام بردارند و از مخالفان نیز خواست که ویرانی را بس کنند و در آبادانی سهیم شوند.

در ادامه این مراسم، محمد اشرف غنی در مورد آتش بس با طالبان سخن گفت و افزود، آتش بس عید گذشته مورد توجه قرار گرفت؛ از همین‌رو اقشار مختلف جامعه از سراسر افغانستان خواهان اعلام آتش‌بس شدند و حکومت سر از فردا با طالبان اعلام آتش‌بس می‌کند.

اما این‌بار آتش بس رییس جمهوری افغانستان با گذشته متفاوت و مشروط است.

اشرف غنی در مورد جزییات طرح آتش‌بس خود افزود: «اکنون ما در آستانه ایام عید سعید قربان قرار داریم، بعد از مشوره‌ها با اقشار مختلف کشور از جمله علمای دینی، احزاب سیاسی، شخصیت‌های سیاسی و ملی، زنان، فعالان جامعه مدنی، جوانان و هم‌چنان مشورت‌های اعضای شورای عالی صلح در ۳۴ ولایت کشور، و با توجه به احترام به خواست علمای جهان اسلام که در حرمین شریفین گردهم آمده بودند، و احترام به خواست سازمان همکاری اسلامی و خادم حرمین شریفین پادشاه عربستان سعودی، و تقاضای اخیر شورای عالی صلح و شورای سرتاسری علما افغانستان، و برای آن‌که هموطنان ما روزهای عید قربان را در فضای آرام و صلح‌آمیز سپری نمایند، بار دیگر سر از فردا دوشنبه که روز عرفه است، تا روز میلاد نبی، مشروط بر این‌که طالبان نیز در این ایام خجسته، آتش‌بس را اعلام و رعایت نمایند، و یا تا هر مدت که طالبان به آن متعهد باشند، آتش‌‌بس را اعلام می‌کنم».

وی خاطرنشان کرد که اعلام این آتش‌بس بدین معناست که آتش‌بس دو طرفه باشد و همچنان برقراری، تداوم و مدت آن، بستگی به موقف طالبان در این خصوص دارد.

رییس جمهوری افغانستان افزود: «آتش‌بس نه تنها این‌که برای ما زمینه تکمیل کردن فصل ناتمام غازی امان‌الله خان را فراهم می‌سازد، بلکه برای ما زمینه آغاز و گشودن فصل جدید را نیز مساعد می‌سازد».

در این راستا عبدالله عبدالله، رییس اجراییه حکومت وحدت ملی نیز که در مراسم یادبود از نود و نهمین سال‌روز استقلال افغانستان صحبت می‌کرد، از طالبان خواست که آتش‌بس را رعایت کنند؛ در غیر آن نیروهای دفاعی و امنیتی آماده دفاع اند.

در مراسم تجلیل از روز استقلال افغانستان که امروز در قصر دارالامان دایر شد، رییس جمهوری در روزهای آینده از افتتاح پروژه‌های ادارات دولتی از دارالامان خبر داد.

وی به استقلال امنیتی و اقتصادی افغانستان نیز اشاره کرد و افزود، حکومت تلاش دارد در سال‌های نزدیک از وابستگی‌های خارجی بی‌نیاز شود.

آقای غنی در مورد استقلال فکری نیز  گفت، افغانستان در قرن‌های گذشته اگر از استقلال فکری برخوردار نمی‌بود، نمی‌توانست خود را حفظ کند.

ashraf ghani
رییس جمهوری افغانستان افزود: «آتش‌بس نه تنها این‌که برای ما زمینه تکمیل کردن فصل ناتمام غازی امان‌الله خان را فراهم می‌سازد، بلکه برای ما زمینه آغاز و گشودن فصل جدید را نیز مساعد می‌سازد»

واکنش طالبان در مورد آتش بس

رهبران حکومت وحدت ملی درحالی با طالبان اعلام آتش‌بس مشروط کرده‌اند که رهبر گروه طالبان در پیام عیدی خود، اشاره‌ای به آتش بس در ایام عید قربان نکرده است. اما در روزهای گذشته که زمزمه‌های آتش بس بود، به نظر می‌رسید که هر دو طرف روی آتش بس کوتاه مدت توافق دارند.

روز گذشته(شنبه، 27 اسد) نیز شورای عالی صلح و شورای علمای افغانستان از حکومت و طالبان خواستند تا در روزهای عید قربان آتش‌بس اعلام کنند.

کریم خلیلی، رئیس شورای عالی صلح گفته بود که این پیشنهاد بر اساس خواست مردم صورت گرفته و انتظار پاسخ مثبت را دارند.

با این حال، یک منبع معتبر به برخی از رسانه‌ها گفته، آمریکا در تلاش است تا طالبان را به رعایت آتش‌بس دو ماهه متقاعد کند؛ برای این‌که زمینه برگزاری انتخابات پارلمانی فراهم شود و همچنین شرایط برای ارائه کمک در مناطق تحت کنترل طالبان مساعد گردد.

از سوی نیز یک دیپلمات خارجی به سانه‌ها گفته که هم دفتر طالبان در قطر و هم شورای کویته، با آتش‌بس موافق اند، اما روی چگونگی مدیریت آن هنوز به نتیجه نرسیده‌اند.

بر اساس گزارش‌ها، این گروه نمی‌خواهد مثل عید گذشته، وارد شهرها گردیده و در ملأ عام ظاهر شوند. حکومت افغانستان هم گفته، این‌بار با جدیت آتش‌بس را مدیریت خواهد کرد، اما در عین حال به نیروهای امنیتی دستور داده در روزهای عید در حال آماده‌باش باشند.

هم‌چنین بر اساس معلوماتی که در اختیار خبرگزاری اسپوتنیک قرار گرفته، شواری رهبری طالبان در کویته گفته که اگر حکومت افغانستان درباره آتش‌بس تصمیم می‌گیرد، رهبری طالبان به والی‌ها و فرماندهان محلی دستور‌ خواهد داد از آغاز روز عرفه الی روز سوم عید، عملیات خویش را متوقف نمایند، اما بیانیه‌ای در مورد این آتش‌بس صادر نشود.

khalili
کریم خلیلی، رئیس شورای عالی صلح

سید اکبرآقا، عضو پیشین طالبان نیز گفته است: «طالبان در عید گذشته اعلام آتش‌بس کردند و گفتند که در هر عید آتش‌بس می‌کنند، اما آن‌را اعلام نمی‌کنند».

طوفان توییتری

اما حکومت در حالی در روز تجلیل از استقلال افغانستان، اعلام آتش‌بس کرده، که شماری از شهروندان در صفحات مجازی با راه اندازی طوفان توییتری، روز استقلال افغانستان را تحریم کردند و نسبت به حمله خونین چهارشنبه گذشته(24 اسد) بر یک مرکز آموزشی در دشت برچی، صدای عدالت‌خواهی سردادند.

کاربران با هشتک‌های حمله برچی #BarchiAttack و مرکز آموزشی از رهبران حکومت وحدت ملی انتقاد کردند و سکوت نهادهای مدافع حقوق بشر جامعه ملل در مورد کشتار سیتماتیک هزاره‎ها را سوال برانگیز خواندند.

https://twitter.com/arifrahmanii/status/1031154833473122304

در حمله انتحاری که چهار‌شنبه هفته گذشته در غرب کابل(برچی) رخ داد، 65 نفر جان باخته و بیش از 70 تن دیگر زخمی شدند. تمامی قربانیان این حمله خونین را دختران و پسران زیر 18 سال تشکیل می‌دادند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان