جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

چالش‌های روزافزون برگزاری انتخابات افغانستان؛ دفتر مرکزی کمیسیون انتخابات نیز بسته شد

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

با گذشت هر روز، بر چالش‌های برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای شهرستان‌ها در افغانستان افزوده می‌شود. صبح امروز دوشنبه(22 اسد) گروهی از نامزدان حذف شده از فهرست نهایی توسط کمیسیون بررسی شکایات انتخاباتی و هواداران آن‌ها، به رسم اعتراض، دروازه کمیسیون مستقل انتخابات را مسدود کردند.

به دنبال این اقدام، عبدالبدیع صیاد، رییس کمیسیون مستقل انتخابات در یک کنفرانس خبری با ابراز نگرانی گفت، هر روز با نزدیک‌شدن برگزاری انتخابات، چالش‌ها نیز افزوده می‌شود.

وی از حکومت خواست با نامزدان حذفی که معترض‌اند، برخورد کند تا مانع برنامه‌های این کمیسیون نشوند و در صورت هرگونه اخلال در برنامه‌های آن‌ها، مسئولیت آن بر عهده حکومت خواهد بود.

رییس کمیسیون انتخابات افغانستان از نامزدان حذف‌شده از لیست انتخابات پارلمانی خواست که مشکل‌شان را با کمیسیون شکایات در میان بگذارند و برای کمیسیون مستقل انتخابات مانع ایجاد نکنند.

او همچنین از کمیسیون شکایات نیز گلایه کرد که برخلاف قانون، اسم نامزدان حذفی از لیست انتخابات پارلمانی را اعلام کرده است؟

صیاد تصریح کرد، کمیسیون برای برگزار کردن انتخابات در تاریخ اعلام شده، آمادگی کامل دارد و شب‌گذشته(یک‌شنبه، 21 اسد) نیز قرعه‌کشی نامزدان انتخاباتی را انجام داده است. آقای صیاد افزود، قرار است به زودی عکس و اسم نامزدان انتخابات پارلمانی در ورق‌های رأی‌دهی درج شود و برای چاپ به خارج از افغانستان منتقل گردد.

IEC
عبدالبدیع صیاد، رییس کمیسیون مستقل انتخابات

بستهشدن دفتر مرکزی کمیسیون

اما معترضانی که امروز در نزدیکی دروازه کمیسیون انتخابات در کابل، خیمه‌های تحصن برپا کرده‌اند، کنندگان می‌گویند، تا زمانی‌که به خواسته‌های‌شان رسیدگی نشود، به اعتراض ادامه می‌دهند؛ از همین‌رو دروازه کمیسیون بسته شده و کارمندان این اداره نتوانستند وارد دفاتر کاری‌شان شوند.

ضیاالحق امرخیل، مولوی ترخیل محمدی و زرداد فریادی از جمله چهره‌های حذفی از لیست نامزدان انتخابات پارلمانی اند که امروز دوشنبه(22 اسد) خیمه‌های اعتراضی را جلو دروازه کمیسیون انتخابات برپا کردند.

شماری از این نامزدان حذف‌شده از فهرست نهایی می‌گویند، اتهام‌هایی که حکومت بر اساس آن نام‌ آن‌ها را از لیست نهایی حذف کرده، سیاسی است.

برخی از آن‌ها می‌گویند، حتی کمیسیون به آن‌ها اطلاع نداده که نام‌شان از لیست حذف شده و از طریق خبرها مطلع شده‌اند. برخی دیگر هم می‌گویند، اصلا علیه‌شان شکایتی درج نشده و کمیسیون شکایات بر اساس فشارهای سیاسی مجبور به حذف نام‌های‌شان شده است.

روز یک‌شنبه(21 اسد)، فوزیه کوفی یکی دیگر از نامزدان حذف‌شده از لیست انتخابات پارلمانی نیز اظهار داشت که تمامی اتهام‌های صورت گرفته علیه او، سیاسی بوده و آن‌ها را قبول ندارد. او علاوه کرده که کمیسیون برای بازگشت نامش به لیست انتخابات پارلمانی، درخواست رشوه کرده است.

set ion
اما معترضانی که امروز در نزدیکی دروازه کمیسیون انتخابات در کابل، خیمه‌های تحصن برپا کرده‌اند، کنندگان می‌گویند، تا زمانی‌که به خواسته‌های‌شان رسیدگی نشود، به اعتراض ادامه می‌دهند

کمیسیون ویژه

قبل از کنفرانس امروز رییس کمیسیون انتخابات، سخنگوی این نهاد انتخاباتی در گفتگو با خبرنامه گفته بود، هرگونه تأخیر یا خلل امنیتی که در راستای برنامه این کمیسیون ایجاد شود، این ن‌هاد مسوولیت به موقع دایر شدن یا نشدن انتخابات را ندارد.

حفیظ‌الله هاشمی، کمیشنر و سخنگوی کمیسیون انتخابات گفت: «اگر در راستای کار کمیسیون اخلال ایجاد شود، یا ولایتی از برنامه انتخابات کنار گذاشته شود، نامزدی از لیست حذف شود، یا هم انتخابات به تأخیر بیفتد، از صلاحیت‌های کمیسیون ویژه است که بر اساس پیش‌نهاد کمیسیون انتخابات، در مورد سرنوشت انتخابات تصمیم‌گیری کند.»

انتخابات غزنی

حفیظ‌الله هاشمی علاوه کرد، اعضای کمیسیون ویژه از ریاست جمهوری، شورای امنیت ملی، رؤسای دو اتاق شورای ملی، قاضی‌القضات و رییس کمیسیون‌های انتخاباتی تشکیل شده است.

وی افزود، انتخابات غزنی نیز از برنامه‌های کمیسیون انتخابات کنار گذاشته شده و به همین کمیسیون ویژه سپرده شده تا در مورد سرنوشت برگزاری انتخابات در ولایت غزنی تصمیم بگیرد.

حفیظ هاشمی، یکی از کمیشنران کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان
حفیظ‌الله هاشمی، کمیشنر و سخنگوی کمیسیون انتخابات

سخنگوی کمیسیون انتخابات علاوه کرد، ممکن است برگزاری انتخابات پارلمانی در غزنی از 28میزان گذشته و یک‌جا با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری تنظیم شود.

تأخیر در انتخابات شوراهای شهرستان‌ها

سخنگوی کمیسیون انتخابات همچنین از تأخیر در برگزاری انتخابات شوراهای شهرستان‌ها نیز سخن گفت.

قرار بود انتخابات شوراهای شهرستان‌ها با انتخابات پارلمانی یک‌جا دایر شود، اما حالا کمیسیون انتخابات می‎گوید، ممکن این انتخابات در تاریخ اعلام شده دایر نشود.

حفیظ‌الله هاشمی به خبرنامه گفت، سرنوشت تصمیم‌گیری انتخابات شوراهای شهرستان‌ها نیز به کمیسیون ویژه سپرده شده تا در مورد آن تصمیم‌گیری نماید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان