جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

جاری شدن حمام خون در غزنی؛ چه کسی مسوول است، حکومت یا طالب؟!

خواندن 7 دقیقه
0
(0)

پس از چهار روز نبرد میان نیروهای امنیتی افغان و شورشیان طالب در شهر غزنی، پایتخت تمدن فرهنگی جهان اسلام به مرکز دهشت و وحشت تبدیل شده و در کوچه پس کوچه‌های شهر، حمام خون جاری شده است.

طارق‌شاه بهرامی، وزیر دفاع افغانستان می‌گوید که طالبان تا آخرین حد بالای مردم ملکی غزنی ظلم روا داشتند و «با بی‌رحمانه‌ترین شکل، آنان‌را به‌رگ‌بار بستند؛ شهید کردند و زخمی».

آقای بهرامی که بعد از ظهر امروز دوشنبه(22 اسد) در یک نشست مشترک خبری با وزیر امورداخله در کابل سخن می‌گفت، تأکید کرد: «دشمنان چهره خود را به همه‌ نشان دادند، بالای مردم، یعنی مردم ملکی در حد آخری ظلم کردند و آن‌‎ها را به‌شکل بی‌رحمانه شهید و زخمی کردند و شهر تاریخی و باستانی غزنی را به آتش کشیدند.»

شماری از شاهدان جنگ غزنی که امروز خودشان را به کابل رساندند، از وحشت خلق‌شده‌ی شهر غزنی شوکه‌اند و از حکومت، متنفر و شاکی.

عزیزالله حکیم‌زاده، یکی از شهروندان غزنی که امروز به کابل رسید، چشم‌دیدش را از جنگ غزنی به‌خبرنامه چنین بیان می‌کند: «شفاخانه‌ها جایی برای مرده‌ها وجود نداشت، دهلیزهای شفاخانه‌ها، سالن‌های انتظار حتی صحن حویلی شفاخانه‌ها را تن‌های بی‌جان گرفته بود. امروز وقتی که شهر را ترک می‌کردیم، جسدهای نیروهای امنیتی، افراد ملکی روی جاده‌های شهر فرش بود، من دست‌کم حدود 30 تا 50 جسد را به چشم خودم در روی جاده‌ها دیدم. فقط این جسدهای طالبان بود که روی جاده نمی‌ماند و به زودی انتقال داده می‌شد.»

Tariq shah bahrami
طارق‌شاه بهرامی، وزیر دفاع افغانستان

جمیل وقار، یکی از خبرنگاران محلی در غزنی که شب گذشته به‌کابل آمده، به‌خبرنامه می‌گوید که «مردم غزنی در یک سردرگمی کامل به‌سر می‌برند، خلاء اطلاعاتی به‌دلیل قطع بودن شبکه‌های مخابراتی و نبود برق و اجازه نداشتن تردد در جاده‌ها، سبب شده که حتی مردمِ اطراف شهر از وضعیت داخل شهر اطلاعی نداشته باشند، تنها چیزی که آنان از داخل شهر با چشم‌های‌شان می‌بینند و با گوش‌های‌شان می‎‌شوند، دود و آتش و صدای باروت و خون‌پاره است. حتی آنان از سرنوشت فرزندشان که صبح داخل شهر رفته بود، خبری ندارند.»

آقای وقار تاکید می‌کند که در کنار سقوط شهرستان‌های خواجه‌عمری و اجرستان، هم‌زمان با جنگ جاری در شهر غزنی، تمام پاسگاه‌های اطراف شهر که به‌عنوان کمربند شهر محسوب می‌شدند نیز به دست طالبان سقوط کردند و طالبان همه‌ی مهمات آن‌را با خود بردند. سربازهای این پاسگاها یا شهید شده و یا هم به گروگان گرفته شدند.

با این‌حال ویس‌احمد برمک، رییس وزیر امورداخله افغانستان گفت که «ما در غزنی حمله نکردیم، طالبان حمله کردند، پس مسوول همه‌ی خرابی‌ها طالبان است.»

نانی که از مردم غزنی گرفته شد

طالبان علاوه بر تأسیسات دولتی و پاسگاه‌های امنیتی، اکثر مارکت‌های تجاری و مندوی آرد غزنی را نیز به آتش کشیدند و اموال بیشتر مغازه‌داران غارت‌شده و یاهم به دود و خاکستر تبدیل شده است.

جمیل وقار، خبرنگار محلی غزنی می‌گوید که تنها در دو روز گذشته، دست‌کم 6 مارکت تجاری در غزنی که هر کدام دارای 60 تا 50 مغازه بود، آتش زده شده است.

او تأکید کرد: «روزی مردم گرفته شد، چون همه‌ی دار و ندار آن‌ها در آتش سوخت. علاوه بر این مارکت‌ها، پیش از آن مندوی آرد و چندین تانک تیل توسط طالبان در داده شد.»

ghazni
طالبان علاوه بر تأسیسات دولتی و پاسگاه‌های امنیتی، اکثر مارکت‌های تجاری و مندوی آرد غزنی را نیز به آتش کشیدند و اموال بیشتر مغازه‌داران غارت‌شده و یاهم به دود و خاکستر تبدیل شده است

با این حال مقام‌های اتاق تجارت و صنایع افغانستان تأکید دارند که در جنگ غزنی میلیون‌ها دالر به بخش خصوصی زیان رسیده است.

صیام‌الدین پسرلی، سخنگوی اتاق تجارت و صنایع افغانستان به خبرنامه گفت: «به ‌دلیل قطع بودن شبکه‌های مخابراتی، ما هنوز نتوانسته‌ایم آمارهای دقیق را جمع‌آوری کنیم، اما صحبت‌هایی که ما با منابع خود داشته‌ایم، میلیون‌ها دالر به بازرگانان ما در این ولایت خساره وارد شده است.»

با این حال،  سازمان ملل متحد در اعلامیه‌ای گفته است که دارو و مواد غذایی در غزنی در حال اتمام است و  شهروندان غزنی در تلاش برای خروج از شهر می‌باشند.

دفتر هماهنگی کمک‌های بشردوستانه‌ سازمان ملل متحد در افغانستان(اوچا) گفته که شهروندان شهر غزنی پس از درگیری‌های 4 روزه، در تلاش خارج شدن از این شهر اند.

این نهاد امروز دوشنبه(22 اسد) با نشر خبرنامه‌ای گفته که در درگیری‌های 4 روزه در غزنی، شماری از غیرنظامیان کشته شده و همچنان دارو در شفاخانه‌ی مرکزی ولایت غزنی و مواد غذایی باشندگان این شهر در حال تمام شدن است.

در خبرنامه گفته شده: «طبق گزارش‌های رسیده، در شفاخانه مرکزی ادویه رو به اتمام است و مردم نمی‌توانند زخمی‌ها را برای تداوی به صورت امن انتقال دهند. جاده‌های اصلی که در شمال و جنوب شهر به ولایات بزرگ‌تر وصل می‌گردند که دارای امکانات صحی می‌باشند، برای عبور و مرور افراد ملکی امن نمی‌باشد».

بر اساس خبرنامه‌ی این نهاد، بسیاری از مردم در خانه‌های خود پناه گرفته و قادر به ترک خانه‌های‌شان نیستند. شبکه‌های مخابراتی و برق در این شهر قطع است و جریان آب‌رسانی نیز مختل شده است.

دفتر هماهنگی کمک‌های بشردوستانه‌‎ی سازمان ملل متحد در افغانستان(اوچا) از طرف‌های درگیر خواسته که برای حفاظت از زندگی و حقوق غیرنظامیان و حفاظت از زیربناهای ملکی، به تعهدات خود در راستای قوانین بین‌المللی بشردوستانه احترام بگذارند.

OCHa
دفتر هماهنگی کمک‌های بشردوستانه‌‎ی سازمان ملل متحد در افغانستان(اوچا) از طرف‌های درگیر خواسته که برای حفاظت از زندگی و حقوق غیرنظامیان و حفاظت از زیربناهای ملکی، به تعهدات خود در راستای قوانین بین‌المللی بشردوستانه احترام بگذارند

طالبان را بیرون کردند یا بیرون شدند؟

مقام‌های ارشد وزارت دفاع و داخله افغانستان بعد از ظهر امروز دوشنبه(22 اسد) در یک نشست خبری در کابل تأکید کردند که نیروهای امنیتی، طالبان را از شهر بیرون رانده‌ و آنان در حال عقب‌نشینی از شهر غزنی هستند. این مقام‌های ارشد امنیتی گفتند که تمام نیروهای امنیتی به شمول کوماندوها، پولیس ملی و ارتش، به گونه‌ی مشترک و در هماهنگی با هم، عملیات را پیش می‌برند.

ویس احمد برمک، وزیر داخله‌ی افغانستان گفت که رئیس ستاد ارتش، معین ارشد امنیتی وزارت داخله و معین ولایتی ریاست عمومی امنیت ملی برای رهبری جنگ به ولایت غزنی رفته‌اند.

آقای برمک ادعاهای چند روز گذشته‌ی گروه طالبان مبنی بر سقوط فرماندهی پولیس، محبس و شماری دیگر از نقاط شهر غزنی را رد کرد.

اما یک خبرنگار محلی در غزنی تأکید می‌کند، زمانی‌که طالبان به تمام خواست‌های‌شان در داخل شهر رسیدند و همه‌جا را به آتش کشیدند، خودشان شهر را ترک کردند، اما تاکنون در دوردست‌ها حضور دارند.

جمیل وقار، خبرنگار محلی به خبرنامه تأکید کرد که «طالبان پیش از عملیات نیروهای امنیتی قسمتی اعظم از شهر را ترک کرده بودند. طالبان پیش از عملیات نیروهای افغان از مناطق موی مبارک، حیدر آباد و خواجه عالم بیرون شده‌بودند».

ویس احمد برمک، وزیر امورداخله
ویس احمد برمک، وزیر امورداخله افغانستان

ویس احمد برمک، وزیر داخله‌ی افغانستان گفت که در جریان درگیری ۴ روز گذشته در غزنی، حدود ۷۰ تن از سربازان پولیس کشته و شماری هم زخمی شده‌اند.

طارق شاه بهرامی، وزیر دفاع افغانستان نیز گفت که در ۴ روز گذشته حدود ۱۰۰ تن از نیروهای امنیتی و دفاعی و همچنان حدود ۲۰ تا ۳۰ تن از غیرنظامیان کشته شده‌اند.

او همچنان گفت که در جریان این درگیری‌ها، ۱۹۴ تن از جنگجویان طالبان به شمول ۱۲ تن از فرماندهان کلیدی این گروه کشته و ۱۴۷ تن دیگرشان زخمی شده‌اند.

به گفته‌ی وزیر دفاع افغانستان، تنها امروز دوشنبه (۲۲ اسد) در نتیجه‌ی ۹ حمله‌ی هوایی در اطراف شهر و شهرستان‌های ولایت غزنی، حدود ۹۵ تن از جنگجویان طالبان کشته شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد که حدود یک هزار نیروی کمکی در دو مرحله به شهر غزنی اعزام شده و طی 24 ساعت آینده وضعیت در این شهر تغییر خواهد کرد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان