«غزنویان» در میان آتش، اما ادامه تلاش برای اطلاع‌رسانی!

توسطفرشته فرهنگ

مرداد ۲۲, ۱۳۹۷ به روز رسانی : اسفند ۷, ۱۴۰۲

کمیته‌ی مصوونیت خبرنگاران افغان در اعلامیه‌ای تأیید کرد که اداره‌ی رادیو تلویزیون غزنویان در شهر غزنی روز یک‌شنبه(۲۱ اسد) از سوی گروه طالبان به آتش کشیده شده است، اما مدیرمسئول این شبکه امروز دوشنبه(22 اسد) به خبرنامه می‌گوید که هنوز مشخص نیست رسانه غزنویان توسط چه فرد یا گروهی به آتش کشیده شده است.

شهر غزنی از چهار روز به این‌سو مورد هجوم طالبان قرار گرفته است. در کنار نیروهای امنیتی، مناطق و مراکز زیاد دولتی و خصوصی نیز از سوی طالبان به آتش کشیده شده و هیچ کسی در این ولایت امن نبوده است. امروز صبح دوشنبه(22 اسد) 100 نفر از شهروندان غزنی موفق به بیرون شدن از غزنی شده‌ و هر کدام حرف‌هایی برای گفتن داشتند؛ تعدادی از این شهروندان از وضعیت وخیم و غیرقابل تحمل این ولایت سخن گفته‌اند. آن‌ها از این‌که هیچ یک از مردم نمی‌توانند به بازار آمده و احتیاجات مورد نیاز خود را برآورده کنند، صحبت کرده‌اند.

با این‌که نیروهای کمکی امنیتی به این ولایت رفته‌اند، اما موفق به بیرون راندن طالبان نشده‌ و طالبان مراکز خصوصی و دولتی را یکی پی دیگری به آتش کشیده‌اند. در این بین “رادیو ـ تلویزیون غزنویان” یکی از رسانه‌های خصوصی محلی این ولایت است که در این ولایت نشرات دارد. با آتش زدن ساختمان این رسانه، هزینه هنگفت مالی به آنان وارد شده است.

رسانه غزنویان

رادیو ـ تلویزیون غزنوایان مدت 14 سال است که در ولایت غزنی فعالیت می‌کند و در جمع رسانه‌های خصوصی دیگر اضافه شده است. ندان

Radio - television of ghazniawiian
رادیو ـ تلویزیون غزنوایان مدت 14 سال است که در ولایت غزنی فعالیت می‌کند و در جمع رسانه‌های خصوصی دیگر اضافه شده است.

رادیو صداى غزنویان؛ از رسانه‌هاى فعال در ولایت غزنى است، که توسط عبدالقیوم عمرى و به کمک مؤسسه انترنیوز در سال ١٣٨٣ تأسیس و آغاز به نشرات نموده است. این رادیو نشرات ٢۴ ساعته دارد، که تا ١٠٠ کیلومتر نواحى اطراف خود را تحت پوشش نشراتى قرار می‌دهد.

نشرات تصویری این رسانه در سال 1388 آغاز به کار کرده است. این تلویزیون، روزانه ۵ ساعت نشرات دارد که ۴٠ کیلومتر نواحى اطراف خود را تحت پوشش نشراتى قرار می‌دهد. رادیو ـ تلویزیون غزنویان، از بودجه شخصى و نشر اعلانات تجارتى تمویل می‌شود. این رسانه 17 کارمند دارند که 4 عضو آن از زنان و باقی کارمندان، مرد هستند.

فعالیت رسانه‌ غزنویان

احمد فرید عمری، مدیرمسئول رسانه غزنویان در صحبت با خبرنامه گفت که این رسانه تمام بخش‌ها را تحت پوشش قرار می‌دهد؛ آنان در بخش خبر، فرهنگ، سیاست و اجتماع کار کرده و تلاش نموده‌اند تا حقایق اتفاقات و رویداد‌ها را به مردم رسانیده، آنان را از تمام وقایع باخبر نمایند.

رییس رسانه غزنویان گفت: “زمانی که ما این رسانه را 14 سال قبل راه‌اندازی کردیم، تمام تلاش ما این بود که بتوانیم استندردهای جهانی را در غزنی نیز پیاده کنیم و مردم هم‌گام با زمان پیش بروند و از حقوق خود با خبر باشند؛ آزادی بیان و آزادی عمل داشته باشند و به معنای واقعی معنای دموکراسی را درک نمایند”.

طالبان و باج‌گیری

طالبان قبل از این نیز در ولایت غزنی مشکلات زیادی را برای مردم این ولایت ایجاد کرده بودند که می‌توان به گرفتن مالیات از مردم اشاره کرد. طالبان در شهر غزنی به صورت عموم از مراکز خصوصی و مردم درخواست مالیات کرده بودند. در این میان مردم و نهاد‌های این ولایت به حکومت شکایت کرده و خواستار کمک شده بودند.

Taliban
طالبان قبل از این نیز در ولایت غزنی مشکلات زیادی را برای مردم این ولایت ایجاد کرده بودند که می‌توان به گرفتن مالیات از مردم اشاره کرد

رسانه غزنویان نیز یکی از این نهادها است که از سوی طالبان به آن‌ها گفته شده بود تا مالیات بپردازند.

آقای عمری به خبرنامه گفت که این مشکل آنان حل شده و هیچ دلیلی نداشته که طالبان این کار را انجام دهند.

او می‌گوید که هنوز نامعلوم است چه کسی باعث آتش‌سوزی این رسانه شده، زیرا این تنها رسانه‌ در غزنی نبوده، بلکه چندین رسانه خصوصی دیگر که نشرات‌شان از کابل پخش می‌شود نیز به آتش کشیده شده‌اند.

رسانه‌های فعال غزنی

بعد از سقوط طالبان در افغانستان، غزنی در سال‌های اخیر با وضعیت بد امنیتی روبه‌رو شده و ما هر روز شاهد فعالیت‌های گسترده طالبان و هم‌چنین ربوده شدن مردم بوده‌ایم.

آقای عمری می‌گوید: “رسانه‌های ولایت غزنی مشکلات زیادی دارند که از آن جمله می‌توان به نبود امنیت اشاره کرد”.

او می‌گوید که آن‌ها نمی‌توانند به شهرستان‌های غزنی بروند و با مردم ارتباط برقرار کنند.

وی از این‌که وضعیت بد باعث می‌شود تا اطلاع‌رسانی جامعی نداشته باشند، شاکی بوده و گفت که باید دولت در این خصوص به غزنی توجه کند.

مشکلات و تأثیرگزاری رسانه غزنویان

رییس رسانه غزنویان می‌گوید، با تلاش‌هایی که این رسانه از آغازین سال‌های کارش در ولایت غزنی داشته، توانسته‌ تغییرات مهمی را ایجاد کند که باعث شده مردم غزنی از رویدادها و اتفاق‌ها آگاه باشند. اما مشکلاتی که این رسانه دارد، کمبود نیروی فنی و تخصصی است، زیرا با اوضاع وخیم و بد امنیتی، هیچ کسی حاضر به کار در این ولایت نمی‌شود.

taliban attack on ghazni
بعد از سقوط طالبان در افغانستان، غزنی در سال‌های اخیر با وضعیت بد امنیتی روبه‌رو شده و ما هر روز شاهد فعالیت‌های گسترده طالبان و هم‌چنین ربوده شدن مردم بوده‌ایم

همچنان او از نبود بودجه کافی و برق نیز یادآور شده، می‌گوید: “یکی از چالش‌‌های ما در این ولایت نبود برق منظم است که باعث عقب افتادگی کار می‌شود”.

این رسانه با فعالیت‌های زیادی که داشته توانسته در بین مردم غزنی جایگاه ویژه‌ای داشته باشد. شهروندان ولایت غزنی از تأثیرگزاری و کارکرد خوب رسانه غزنویان سخن گفته، این رسانه را یکی از رسانه‌های بی‌طرف می‌خوانند که برای آگاهی‌دهی کار می‌کند.

مدیرمسئول این رسانه می‌گوید که آنان همیشه تلاش کرده‌اند حقایق را به مردم برسانند.

به گفته احمد فرید عمری، مردم در شرایط کنونی سرگردان و سردرگم اند که حکومت کجاست تا از آنان حمایت کند! آنان نمی‌داند که آیا حکومتی وجود دارد یا آن‌ها باید به طالبان تسلیم شوند؟! رسانه غزنویان وظیفه اطلاع‌رسانی را دارد و همیشه تلاش می‌کند دقیق‌ترین و صحیح‌ترین اخبار را به مردم ولایت غزنی انتقال دهد و دولت را از وضعیت مردم آگاه نماید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *