بانک جهانی: در حال حاضر بیش از نصف مردم افغانستان در فقر زندگی می‌کنند

توسطروایت زنده

مرداد ۱۶, ۱۳۹۷ به روز رسانی : اسفند ۹, ۱۴۰۲

بانک جهانی به تازگی گزارش 6 ماهه وضعیت اقتصادی افغانستان را منتشر کرده است.

در این گزارش که امروز سه‌شنبه(16 اسد) منتشر شده، گفته شده که روند رشد اقتصادی افغانستان به دلیل مشکلات ناشی از ابعاد مختلف نتایج متوقعه‌ انتخابات، کاهش اعتماد کاروبار، بدتر شدن وضعیت در نتیجه‌ی خشک‌سالی و کندی فعالیت‌های اقتصادی ممکن در مخاطره قرار گیرد.

در این گزارش گفته شده که تحکیم رشد اقتصادی افغانستان مستلزم اصلاحات در روند کاروبار و بستگی به برگزاری خوب انتخابات مجلس نمایندگان و شورای شهرستان‌ها و به دنبال آن انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای ولایتی دارد.

براساس این گزارش، اقتصاد افغانستان پس از خروج شمار زیادی از نیروهای بین‌المللی، شاهد کاهش چشم‌گیر بود و افزایش ناامنی وعدم ثبات سیاسی به خصوص بعد از انتخابات ۱۳۹۳ نیز تأثیرات ناگواری بر وضیعت اقتصادی این کشور گذاشت.

wold bank

شوبهم چوهدری، رییس بانک جهانی برای افغانستان گفته: «در حال حاضر بیش از نصف افغان‌ها در فقر زندگی می‌کنند. ما نمی‌توانیم شاهد از بین رفتن دست‌آوردهای موجود در عرصه‌های اقتصادی و انکشافی باشیم».

بانک جهانی برای افغانستان در حالی از در مخاطره قرار گرفتن رشد اقتصادی این کشور سخن گفته که رشد واقعی تولید ناخالص داخلی (GDP) که در سال مالی ۱۳۹۴ در سطح پایین یعنی ۱،۵ درصد قرار داشت، به ۲،۳ درصد در سال مالی ۱۳۹۵ و به همین ترتیب به  ۲،۷ درصد در سال مالی ۱۳۹۶ افزایش یافت.

گزارش افزوده که با درنظرداشت شرایط دشوار و خطرات ناشی از بی‌‌ثباتی احتمالی سیاسی به دلیل برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای شهرستان‌ها و به دنبال آن انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای ولایتی، رشد اقتصادی در سال مالی ۱۳۹۷ در حدود ۲،۴ درصد پیش‌بینی می‌شود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *