جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
5 بازدید

از فوزیه کوفی تا الله گل مجاهد؛ نامزدان حذف شده از فهرست نهایی انتخابات پارلمانی چه می گویند؟

خواندن 10 دقیقه
0
(0)

شماری از افرادی که از سوی کمیسیون ویژه بررسی اسناد نامزدان از فهرست نامزدان احتمالی انتخابات پارلمانی افغانستان حذف شده‌اند، به تصمیم این کمیسیون اعتراض کرده و آن‌را «سلیقه‌ای» می‌خوانند.

فوزیه کوفی، نماینده مردم بدخشان در مجلس نمایندگان امروز در یک نشست خبری در کابل گفت که حذف او از فهرست نامزدان، مبنای قانونی ندارد و در مورد او «برخوردی سلیقه‌ای شده است.»

عبدالرحمن شهیدانی، نماینده مردم بامیان در مجلس نمایندگان نیز از جمله افرادی است که از سوی کمیسیون شکایات انتخاباتی از فهرست نامزدان حذف شده است. او به‌خبرنامه تاکید دارد که این یک دسیسه است و او هیچ فرد مسلح غیر مسوول ندارد. آقای شهیدانی تاکید کرد: «چون من برخی اوقات به‌خواست و اوامر بزرگان تن نداده‌ام، حالا مرا متهم به داشتن افراد مسلح غیر مسوول کرده‌اند.»

 کمیسیون ویژه بررسی اسناد نامزدان انتخاباتی افغانستان ، ۲۵ تن از نامزدان انتخابات مجلس نمایندگان را از فهرست نهایی حذف کرده است.

الله گل مجاهد نماینده مردم کابل در پارلمان، فوزیه کوفی نماینده مردم بدخشان، سید جعفر نادری، شاه وزیر تره خیل، شیر ولی احمدزی، گل مراد، مجیب الرحمان سمکنی و بشیر قانت در میان حذف شدگان‌اند.

عبدالعزیز آریایی، رئیس کمیسیون شکایات انتخاباتی و هم‌چنان رییس کمیسیون ویژه بررسی اسناد نامزدان انتخاباتی افغانستان در صفحه فیسبوک خود نوشته است که « ۲۳۰ فقره شکایت از ۱۳۷ نفری که قصد نامزدی در انتخابات را داشتند، رسیدگی صورت گرفته که پس از بررسی این شکایات و مدارک ارایه شده از سوی شاکیان، ۲۵ نفر از این فهرست حذف شده‌اند.»

کمیسیون ویژه شکایات انتخاباتی گروگان زورمندان

همزمان با حذف 25 تن از نامزدان انتخابات پارلمانی، اما مسوولان بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه‌ی افغانستان (فیفا) گفته‌اند که زورمندان، کمیسیون‌های انتخاباتی را به گروگان گرفته اند.

یوسف رشید، رییس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد وعادلانه‌ی افغانستان(فیفا) عمل‌کرد کمیسیون شکایات انتخاباتی در پیوند به حذف نام شمار اندکی از افراد متهم به اعمال غیر قانونی از فهرست نامزدان انتخابات را ضعیف و ناکافی خوانده و گفته که این کمیسیون زیر تسلط زورمندان قرار دارد.

با آن که آقای رشید برای این ادعای سنگین خود توضیحی بیشتری نداده و نامی از افراد مشخص نبرده است، اما هم‌چنان گفته: «کمیسیون ویژه‌ای که موظف به حذف نام نامزدان متهم به اعمال غیرقانونی و داشتن افراد مسلح غیر مسوول که زیر ریاست کمیسیون شکایات تشکیل شده نیز صلاحیت قانونی و توان اجرایی لازم برای حذف این متهمان از لیست نامزدان را ندارد.»

او تأکید کرده که حکومت در ارتباط به حذف نام زورگویان از فهرست نامزدان انتخابات به دلائل پرهیز از نزاع های تازه و عدم رویارویی با رقیبان سیاسی سکوت اختیار کرده و هیچ واکنشی نشان نمی‌دهد.

yusef rashid fifa Election
یوسف رشید، رییس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد وعادلانه‌ی افغانستان(فیفا)

کی‌ها به‌چه دلیل حذف شده‌اند

احسان الله عاطف – كابل

احسان الله عاطف، پسر عزت الله عاطف نماینده بر حال مردم کابل در مجلس نمایندگان است. او و پدرش پیش ازین به غضب بیشتر از صدها جریب زمین و املاک دولتی در اطراف ساحه تفریحی بند قرغه کابل متهم شده که در آن ساحه چندین شهرک رهایشی و پارک‌های تفریحی توسط او ساخته شده است.

نتایج بررسی های هیأت حقیقت یاب دولت که به حکم رئیس جمهور در هفتم سرطان ۱۳۹۱ برای بررسی زمین‌ها و ملکیت‌های دولتی غصب شده در ساحات تفریحی «بند قرغه» تشکیل شده بود، نشان می‌دهد ملاعزت الله عاطف نماینده مردم کابل در پارلمان و پسرش احسان‌الله عاطف از جمله‌ی بزرگترین غاصبان زمین و املاک دولتی در این ساحات اند.

در گزارش هیأت حقیقت یاب آمده است: «۵۰ باب رستوران کوچک و ۳۵ غرفه خوراکه فروشی در ساحه تفریحی بند قرغه توسط احسانه الله عاطف بر زمین‌های دولتی اعمار شده و او ماهانه هزاران دالر آمریکایی از این رستوران‌ها و دکان‌ها به‌دست می‌آورد وهیچ پولی از این بابت به دولت پرداخت نمی‌کند.»

شير علي احمد زي- كابل

حاجی شیرعلی احمدزی پسر حاجی ناظر، در سال ۱۳۵۸ خورشيدی در ولسوالی مهمند دره‌ی ولایت ننگرهار تولد شده و تعليمات ثانوی را در لیسه تقوا پشاور به‌اتمام رسانيده است. احمدزی یکی از بازرگانان مواد سوخت می‌باشد و در کنار آن از کوچي‌ها در پارلمان افغانستان نمایندگی می‌کند. آقای احمدزی نیز متهم به غضب زمین و املاک دولتی می‌باشد.

یافته‌های یک گزارش تحقیقی نشان می‌دهد که هزاران جریب زمین دولتی برای اجرای پروژه‌های توسعوی و هم‌چنان قبرستان شرق پایتخت، غصب شده و برخی از نمایندگان پارلمان از جمله شیرعلی احمدزی نماینده مردم کابل در پارلمان از متهمان اصلی قضیه هستند.

سيد جعفر نادري – بغلان

سید جعفر نادری، پسر ارشد سید منصور نادری است. آقای نادری پیش از این به‌عنوان والی ولایت بغلان و هم‌چنان رییس امنیت دفتر معاونیت ریاست جمهوری افغانستان کار کرده است.

سید جعفر نادری در سال ۱۳۶۸ از سوی دولت آن وقت رتبه ژنرالی را به‌دست آورد و در همان سال به‌عنوان فرمانده فرقه ۸۰ و در عین حال به حیث والی ولایت بغلان تقرر یافت.

آقای نادری در سال ۱۳۷۰ به رتبه تورن ژنرالی رسید و در سال ۱۳۷۱ با پیروزی دولت اسلامی از سوی صبغت الله مجددی، رییس جمهوری دولت اسلامی افغانستان با تفویض رتبه دگر ژنرالی به عنوان فرمانده قول اردوی نمبر ۶ مقرر شد.

سید جعفر نادری و اعضای خانواده منصور نادری متهم به قتل‌های زنجیره‌‎ای در بغلان‌اند و گفته می‌شود که آنان شماری از بزرگان خانواده‌های اسماعیلی را در بغلان به‌قتل رسانده‌اند.

چند ماه پیش خانواده‌های هزاره‌های اسماعیلی از بغلان به کابل آمده و در یک نشست خبری مدعی شدند که در چند سال اخیر شماری از وابستگان آنان به دستور سید منصور نادری و پسرش سید جعفر نادری به قتل رسیده‌اند.

https://www.youtube.com/watch?v=KAegfxYT3nk

شاه وزير ترخيل- كابل

شاه‌وزیر تره‌خیل برادر ملا تره‌خیل محمدی نماینده برحال مردم کابل در مجلس نمایندگان است. شاه‌وزیر تره‌خیل و برادرش ملا تره‌خیل متهم به داشتن افراد مسلح غیر مسوول‌اند. ملا تره‌خیل پیش از در چندین مورد متهم به زورگویی و اختلال در امنیت شهر کابل شده است.

الله گل مجاهد – كابل

الحاج الله گل مجاهد پسر حاجی شیرگل نماینده برحال مردم کابل در مجلس نمایندگان افغانستان است. او در  سال ۱۳۴۳ خورشيدی در قریه خواجه چاشت ولسوالی ده سبز ولایت کابل تولد شده است. او تا صنف يازدهم در لیسه ده‌يحيی درس خوانده است . مجاهد در سال ۱۳۶۰ خورشيدی  قوماندان عمومی جهادی در مربوطات ده سبزولایت کابل بوده است. او بعد از پیروزی مجاهدین در افغانستان مصروف تجارت شد و از سال ۱۳۸۸ خورشيدی، ریاست شورای اجتماعی مردم ولسوالی ده سبز را بر عهده داشت.

او پیش از این از سوی وزارت داخله افغانستان به جرایم سازمان یافته  و غضب زمین متهم شده‌بود. رییس تحقیقات جنایی قوماندانی امنیه کابل، اعلام کرده بود که این عضو پارلمان در جرایم سازمان‌یافته به‌شمول قتل، سرقت، اختطاف و غصب زمین دست دارد.

عبدالرحيم ايوبي قندهار

عبدالرحيم ايوبى نماینده برحال مردم قندهار در مجلس نمایندگان افغانستان است. او درسال ١٣٦٠ خورشیدی در قريه ملک ايوبى ولسوالى ارغنداب قندهار تولد شده است. آقای ایوبی تعليمات ثانوى خود درليسه ميرويس بابا شهر قندهار انجام داده و او علاوه بر وظيفه در وزارت داخله به‌عنوان قوماندان پوليس غزنى ، زابل و قندهار نیز ايفاى وظيفه کرده است. او نیز در کنار عضویت در مجلس نمایندگان افغانستان کارهای بازرگانی داشته و صاحب شرکت ساختمانی و لوجستیکی می‌باشد.

MP-Ayoubi
عبدالرحيم ايوبى نماینده برحال مردم قندهار در مجلس نمایندگان افغانستان

عبدالهادي جمشيدي- هرات

عبدالهادى جمشيدى فرزند محمداسماعيل در سال ١٣٤٠ ه ش در ولسوالى رباط سنگى ولايت هرات متولد گرديده است. او فارغ صنف دوازدهم و مصروف تجارت در بخش زراعت ميباشد ، در دوره پانزدهم ولسى جرگه نيز عضويت اين جرگه را برعهده داشت . آقای جمشیدی نیز متهم به داشتن افراد مسلح غیر مسوول است.

فوزيه كوفي بدخشان

فوزیه کوفی، نماینده بر حال مردم بدخشان در مجلس نمایندگان افغانستان است. او یگانه نامزد احتمالی زن در انتخابات پیشروی مجلس نمایندگان است که از سوی کمیسیون شکایات انتخاباتی از این لیست حذف شده است.

خانم کوفی به‌تازگی دومین کارشناسی ارشدش را در بخش روابط بین‌الملل از دانشگاه دیپلوماسی شهر ژنو سویس به‌دست آورده است.

خانم کوفی در سال ۱۳۵۴ هجری شمسی در ولایت بدخشان متولد شده است. او کارشناسی ارشد نخستش را در بخش مدیریت تجارت از دانشگاه پرستن اسلام‌آباد پاکستان به دست آورده است و به زبان‌های دری، پشتو، انگلیسی و اردو تسلط دارد.

فوزیه کوفی در طول ده سال گذشته از زنان شناخته شده در عرصه‌های سیاسی افغانستان است که معاونت مجلس نمایندگان را نیز در کارنامه خود دارد. دلیل حذف او تا کنون مشخص نشده اما گفته می شود خانم کوفی نیز به دلیل داشتن افراد مسلح غیرقانونی از فهرست نهایی حذف شده است.

خانم کوفی اکنون نماینده مردم ولایت بدخشان در مجلس افغانستان است
فوزیه کوفی، نماینده در مجلس نمایندگان افغانستان

عبدالرحمن شهیدانی باميان

عبدالرحمن شهيدانى فرزند سخى داد نماینده برحال مردم بامیان در مجلس نمایندگان افغانستان است. او در سال ١٣٤٢ خورشيدی در مرکز بامیان به دنيا آمده و تعليمات ابتدايى را در مکتب شهیدان و دوره متوسطه را در لیسه مرکز بامیان به اکمال رسانده و از یکی از دانشگاه‌های مسکو لیسانس دارد.

شهيدانى در زمان حکومت داکتر نجیب در دهه‌ی ١٣٦٠ به‌عنوان عسکر و افسر ایفای وظیفه کرده و بعد، به حزب وحدت اسلامی افغانستان پیوست.

آقای شهیدانی درزمان طالبان، گاهی در افغانستان و گاهی در بیرون از افغانستان بود و پس از تشکیل دولت جدید از سال ١٣٨١ تا سال ١٣٨٦ به عنوان آمر امنیت قوماندانی امنیه‌ی بامیان تعیین شد. او سابقه‌ی کار به عنوان آمر امنیت ولایت غور، معاون اداری قوماندانی امنیه‌ی ولایت بلخ و آمر امنیت ولایت غزنی را نیز در کارنامه خود دارد. آقای شهیدانی نیز به داشتن افراد مسلح غیر مسوول متهم است.

دو روز مهلت برای شکایات نامزدان حذف‌شده

نور احمد سكندر از پروان، گل مراد عرب از ولایت ننگرهار، بشير قانت از ولایت تخار، سيد ظاهر مسرور از ولایت بلخ، حيات الله وفا از ولایت بغلان، سناتور آصف از ولایت سمنگان، سخي نويد از ولایت فارياب، بازمحمد الماس از ولایت سمنگان، اسدالله اسلام زوي از ولایت بغلان، شايسته‌خان احدي از ولایت پكتيا، مجيب الرحمان سمكني از ولایت پكتيا، محمد نبي بيان از ولایت بدخشان، محب الله از ولایت ارزگان، عطا محمد از ولایت غور و فيض الله بيگ از جمله افراد دیگری‌اند که از سوی کمیسیون شکایات انتخاباتی از لیست نامزدان احتمالی انتخابات پارلمانی حذف شده است.

بر اساس لیست که از سوی تلویزیون شمشاد به نشر رسیده است، ذبیح‌الله، ملا تره‌خیل، همایون همایون، انور اوریاخیل، ذکریا سودا، ترین مجتبا، ملا عزت، و عباس ابراهیم‌زاده از جمله کسانی‌اند که در فهرست اخطار جدی کمیسیون شکایات انتخاباتی قرار دارد.

abdurahman shahidani
عبدالرحمن شهيدانى نماینده ولایت بامیان در مجلس نمایندگان افغانستان

با این حال کمیسیون ویژه بررسی اسناد نامزدان انتخاباتی در یک اعلامیه‌ای تاکید کرده است که افراد که نام‌های‌شان از فهرست ابتدایی نامزدان انتخابات پارلمانی حذف شده و یا برای آنان اخطار و توصیه داده شده، آنان می‌توانند بر اساس قانون انتخابات در مدت دو روز ( روزجمه 12 اسدو روز شنبه 13 اسد) شکایات خود را به این کمیسیون درج کرده و استیناف خواهی کنند.

در این اعلامیه آمده است: «آنعده از کاندیدان که  از سوی کمیسیون ویژه، نام های شان از فهرست ابتدایی کاندیدان انتخابات ولسی جرگه حذف، اخطار و یا توصیه شده اند و ابلاغیه دریافت نموده اند، رسانیده می شود که بر بنیاد قانون انتخابات، سر از فردا جمعه 12 اسد  الی ختم روز شنبه 13 اسد ( یعنی دو روز ) مهلت دارند، تا در برابر تصمیم کمیسیون ویژه، به دفتر مرکزی کمیسیون شکایات انتخاباتی واقع در ناحیه دهم شهر کابل، کوچه چهارم شیرپور جوار وزارت عدلیه مراجعه و استناف خواهی نمایند.»

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان