اپل، انیستاگرام و فیسبوک در پی محدودیت زمانی کاربران؛ 5 مورد از ضررهای شبکه های اجتماعی را که تا بحال نمی‌دانستید

توسطمانی مشکین‌قلم

مرداد ۱۳, ۱۳۹۷ به روز رسانی : اسفند ۷, ۱۴۰۲ , ,

در پی افزایش نگرانی‌ها از اعتیاد به تلفن‌های هوشمند و اثرات زیان بار آنها، حالا دو شبکه اجتماعی به همراه اپل تصمیم گرفته اند، برای کاربران محدودیت زمانی ایجاد کنند.

فیسبوک و انستاگرام به تازگی اعلام کرده که ابزار محدودکننده زمانی را برای کاربران معرفی می‌کنند. دو سرمایه گذار بزرگ اپل هم پیش نهاد کرده اند که باید نرم افزار ساخته شود که کودکان زمان کمتر را صرف استفاده از تلفن کنند.

انیستاگرام و فیسبوک

با معرفی نرم افزار محدود کننده زمانی که قرار است از سوی دو شرکت انیستاگرام و فیسبوک ایجاد شود، کاربران می‌توانند مدت زمان استفاده‌شان از اپلیکیشن را زیر نظر داشته باشند و همچنین برای آن محدودیت زمانی تنظیم کنند. حتی می‌توانند با استفاده از این نرم افزار، برای مدت زمانی مشخص تمامی اعلان‌های اپلیکیشن را خاموش کنند.

شرکت‌های فیسبوک و اینستا گرام گفته اند این نرم افزار را در واکنش به نگرانی‌ها درباره اثرات زیان‌بار استفاده بیش از حد از شبکه‌های اجتماعی بر سلامت مغز، ایجاد می‌کنند.

Facebook and instagram

شرکت اپل

چندی پیش شرکت اپل هم اعلام کرده بود، سیستم عامل جدید را معرفی می‌کند که به کاربران اجازه می‌دهد زمان کمتری را صرف استفاده از تلفن کنند.

قرار است این نرم افزار، از ماه (سپتامبر) میلادی سال جاری در دسترس همگان قرار گیرد.

سیستم عامل جدید اپل با “اسکرین‌تایم” به کاربران این اجازه را می‌دهد که برای خود محدوده زمانی برای استفاده از تلفن تعیین کنند و چنین خصیصه‌ای در تلفن‌های اندروید وجود دارد.

نامه دو سرمایه گذار اپل

قبل از این دو سرمایه گذار اپل هم به این شرکت نامه فرستاده بودند که نرم افزاری برای مقابله با اعتیاد کودکان به تلفن‌های هوشمند ساخته شود.

این درخواست از طرف سرمایه‌گذارانی مطرح شده که حدود ۲ میلیارد دلار از سهام شرکت اپل را در اختیار دارند.

شرکت سرمایه‌گذاری مشترک جنا و صندوق بازنشستگی معلمان کالیفرنیا اواخر ماه گذشته میلادی با ارسال نامه‌ای از اپل خواسته بودند سیستم قفل دیجیتالی را در این زمینه طراحی کند.

Apple 2
دو سرمایه گذار بزرگ اپل پیشنهاد کرده‌اند که شرکت اپل برای انجام تحقیقات در این زمینه سرمایه‌گذاری کند و ابزارهایی را برای والدین طراحی کند تا آنها بتوانند فعالیت کودکان خود را در تلفن همراه محدود و یا رصد کنند

دو سرمایه گذار بزرگ اپل پیشنهاد کرده‌اند که شرکت اپل برای انجام تحقیقات در این زمینه سرمایه‌گذاری کند و ابزارهایی را برای والدین طراحی کند تا آنها بتوانند فعالیت کودکان خود را در تلفن همراه محدود و یا رصد کنند.

درخواست نظارت بیشتر بر فعالیت کودکان در تلفن‌های‌‌ هوشمند با استقبال گسترده چهره‌های دانشگاهی روبرو شده؛ کسانی که در زمینه استفاده نسل جوان از اینترنت، مطالعه می‌کنند.

همچنین شرکت سرمایه‌گذاری جنا و صندوق بازنشستگی ایالتی کالیفرنیا از شرکت اپل خواسته‌اند که تاثیر استفاده بیش از حد از تلفن‌های همراه را نیز بر روی سلامت روان جوانان مد نظر قرار دهد.

این دو سازمان می‌گویند که اگر شرکت اپل این نگرانی‌ها را رفع نکند، ارزش سهام و اعتبار این شرکت آسیب خواهد دید.

اعتیاد جوانان به تلفن

بر اساس گزارشی که خبرگزاری رویترز تهیه کرده، حدود نیمی از نوجوانان آمریکایی خود را به تلفن همراه معتاد می‌بینند و نیاز دارند به پیام‌های ارسالی فورا پاسخ دهند.

گسترش شبکه‌های اجتماعی باعث شده اشتیاق به استفاده از تلفن‌های همراه و تبلت افزایش یابد

سونیا لیوینگستون، استاد روانشناسی اجتماعی در دانشگاه اقتصاد لندن گفته: “همه دوست دارند زندگی متوازنی داشته باشند، اما طراحی کنونی تلفن‌های همراه به گونه‌ای است که موجب تنش والدین با فرزندان می‌شود.”

همچنین براساس برخی یافته‌ها، هر نوجوان آمریکایی در ده سالگی اولین تلفن هوشمند خود را می‌خرد و بطور متوسط روزانه چهار ساعت و نیم را صرف آن می‌کند.

smartphone addicttion
بر اساس گزارشی که خبرگزاری رویترز تهیه کرده، حدود نیمی از نوجوانان آمریکایی خود را به تلفن همراه معتاد می‌بینند و نیاز دارند به پیام‌های ارسالی فورا پاسخ دهند

بر همین اساس “حدود ۸۰ درصد نوجوانان آمریکایی هر ساعت تلفن خود را چک می‌کنند.”

چین نیز از سال ۲۰۰۸ به این طرف اعتیاد به اینترنت را به عنوان بیماری به رسمیت شناخت و از آن زمان به بعد اردوگاه‌های بازپروی برای نوجوانان معتاد به اینترنت راه‌اندازی کرد.

در این اردوگاه‌ها سعی می‌شود با سختگیری زیاد و فعالیت‌ بدنی شدید، اعتیاد نوجوانان را درمان کنند؛ اما به روشهای این اردوگاه‌ها هم از نظر انسانی و هم از نظر کارآمدی بشدت انتقاد شده است.

در کره جنوبی هم که داشتن موبایل برای دانش‌آموزان مدارس ابتدایی پدیده‌ای عادی است، از سال ۲۰۱۵ مراکز ترک اعتیاد برای نوجوانان راه‌اندازی شده و از سال ۲۰۱۱ قانونی موسوم به قانون “سیندرلا” وجود دارد که بازی آنلاین را از ساعت ۱۲ شب تا شش صبح برای افراد زیر ۱۶ سال ممنوع می‌کند.

استفاده بیش از حد تلفن‌های هوشمند، در کنار به باور آوردن اعتیاد، مشکلات روانی را نیز به بار می آرود.

به دلیل سرگرم بودن مان در لایک کردن و کامنت گذاشتن پای پست‌های دوستان مان، کمتر فرصت کرده ایم که به ضررهای روحی پرسه زدن های مجازی فکر کنیم؛ اما خوش بختانه دانشمندان بجای ما به این موضوع مهم فکر کرده اند.

به بار آوردن مشکلات روحی

در آزمایشی که در دانشگاه میشیگان آمریکا انجام شده نشان می‌دهد افرادی که وقت بیشتر شان را صرف پرسه زدن در صفحات مجازی می‌کنند نسبت به سایر افراد جامعه از مشکلات روحی بیشتری برخوردارند.

mentalll
بر اساس نتایج آزمایش‌های دیگر در دانشگاه‌های سن‌دیه‌گو و ییل، افرادی که ۴ برابر دیگران بر روی لینک‌ها کلیک می‌کنند و یا دو برابر دیگران مطالب شبکه‌های اجتماعی را ‘لایک’ می‌کنند، نسبت به سایرین مشکلات روحی بیشتری دارند

در این آزمایش تعدادی از دانشجویان به صورت تصادفی انتخاب شدند تا ده دقیقه از وقتشان را در فیسبوک بگذرانند. در پایان روز، این دانشجویان در مقایسه با دانشجویانی که آن مدت زمان را مشغول فعالیت‌های دیگر بودند، حال روحی بدتری داشتند.

بر اساس نتایج آزمایش‌های دیگر در دانشگاه‌های سن‌دیه‌گو و ییل، افرادی که ۴ برابر دیگران بر روی لینک‌ها کلیک می‌کنند و یا دو برابر دیگران مطالب شبکه‌های اجتماعی را ‘لایک’ می‌کنند، نسبت به سایرین مشکلات روحی بیشتری دارند.

اما تجربه نشان داده است تا خود فرد اراده‌ی برای محدود کردن خود از مسایل اعتیاد آورد را نداشته باشد، آزمایش‌های پژوهشگران و ساخت نرم افزارهای محدودیت کننده زمانی راه بجای نمی برد و مشتاقان پرسه زدن در صفحاتی مجازی راهی را برای استفاده بیشتر از تلفن و انترنت پیدا می‌کند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *