جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
4 بازدید

دو دیدگاه روان‌شناسی و جامعه‌شناسی؛ چرا مردان در جامعه افغانستان دست به خشونت علیه زنان می‌زنند؟

خواندن 6 دقیقه
0
(0)

جامعه‌شناسان علت خشونت مردان علیه زنان در افغانستان را عواملی چون نبود قانون و فرهنگ می‌خوانند، ‌اما روان‌شناسان می‌گویند که فرهنگ سنتی و دیدگاه نفرت‌آمیز مردان خشونت‌طلب به زنان، باعث رویداد خشونت‌بار علیه این قشر مهم جامعه می‌شود.

روزهای گذشته دو ولایت افغانستان شاهد دو قتل فاجعه‌آمیز دو دختر 7 و 14 ساله بوده است.

من «مانی مشکین‌قلم»، خبرنگار خبرنامه برای بررسی این موضوع به سراغ دو جامعه‌شناس و روان‌شناس رفتم تا بتوانم علت خشونت مردان علیه زنان را در جامعه افغانستان بهتر ارزیابی کنم.

دیدگاه جامعهشناسی به خشونت علیه زنان

ابتدا از جواد سلطانی، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه پرسیدم: «علت این‌که مردان در افغانستان علیه زنان دست به خشونت می‌زنند، از منظر جامعه‌شناسی چیست؟»

او در پاسخ به دو عامل فرهنگ و نبود قانون در افغانستان اشاره کرد.

مسأله اول؛ خشونت با قانون رابطه مستقیم یا غیرمستقیم دارد. اصولا وضع قوانین یا صورت مسأله قوانین موضوعه در جهان، به خاطر مهار کردن، کنترل و کاهش خشونت در نرم‌ها و رفتارهای جامعه انسانی است؛ از این‌رو در جامعه‌ای مثل افغانستان که قانون در آن کم‌تر حاکم است، چیزی که جایگزین حل منازعات می‌شود، خشونت است. یا بهتر بگوییم که دو ابزار برای حل و فصل نزاع‌ها بیشتر نیست؛ یا راه قانونی و یا زور.

jawad sultani
جواد سلطانی، جامعه شناس و استاد دانشگاه

از آن‌جایی‌که در جامعه افغانستان مقررات قانونی و نظم حقوقی بسیار ضعیف است، بنابراین حل و فصل منازعات به خودی خود ابزاری به نام زور و خشونت پیدا می‌کند.

مسأله دوم؛ خشونت در جامعه افغانستان منشأ فرهنگی دارد. خشونت در این جامعه از تضادهای اعتقادی، ارزشی، اخلاقی و همچنین زبان، ادبیات و هنری که در جامعه افغانستان حاکم است، سرچشمه می‌گیرد؛ از این‌رو خشونت در جامعه افغانستان به یک پدیده عام و سراسری تبدل شده که در هر قشر و گروهی؛ مرد، زن، کودک، جوانان و بزرگ‌سالان، فقیر و سرمایه‌دار، تبارز پیدا می‌کند.

با این وجود، پدیده‌های خشونت‌آمیز در این جامعه زیاد دور از انتظار نیست.

دیدگاه روانشناسی به خشونت علیه زنان

اما دکتر سید جعفر احمدی، استاد دانشگاه و روان‌شناس، ریشه اصلی خشونت علیه زنان را در فرهنگ و سنت حاکم در جامعه افغانستان عنوان می‌کند.

به گفته او، به عنوان مثال یکی از این نگرش‌های غالب که وجود دارد، این است که زن یک موجود پست است. مخصوصا مرد بعد از ازدواج فکر می‌کند که مالک زن است و هر کاری که دلش خواست، می‌تواند با او انجام دهد. همین نگرش را برادر یا پدر نسبت به دختر یا زن یا خواهر خود دارد.

از همین‌رو، این دیدگاه باعث شده که آزادی‌ها و حقوق زنان در جامعه افغانستان سلب شود.

نگرش دوم؛ فرهنگ ازدواج دختران در سن پایین است. وقت که دختری در سن پایین به شوهر داده شود، او از نگاه رفتاری با همسر و اعضای خانواده شوهر، دچار مشکل می‌شود و خشونت رخ می‌دهد.

این روان‌شناس و استاد دانشگاه در ادامه به عامل محیطی نیز اشاره می‌کند؛ رسانه‌ها، مسایل پرنوگرافی، صفحات مجازی و… نیز جز عوامل خشونت‌ زا علیه زنان به شمار می‌روند.

d.sayeed jafar ahmadi
دکتر سید جعفر احمدی، روانشناس و استاد دانشگاه

به گفته دکتر احمدی، درکنار این عوامل، خیلی از مردان در جامعه به بیماری‌ “سادیسم” دچار اند که از خشونت علیه زنان لذت می‌برند.

همچنین در خانواده نیز برخی از مردان به بیماری‌هایی نظیر “پارانویا” دچار اند و فکر می‌کنند همسرشان به آن‌ها خیانت کرده و سپس بدون دلیل، زن مورد خشونت قرار می‌گیرد، یا هم به قتل می‌رسد.

از عوامل دیگری که این روان‌شناس یاد می‌کند، استرس و فشار روانی است که ممکن است مرد بنابر عواملی، به آن دچار باشد؛ از این‌رو خیلی از مردان در جامعه افغانستان نمی‌توانند خشم خود را کنترل کنند و یا هم بتوانند بر استرسی که دارند، غلبه نمایند و دست به خشونت علیه زنان می‌زنند.

فقط سکوت؟!

صحبت‌های این دو کارشناس، زوایای پیدا و پنهان خشونت علیه زنان را در افغانستان مشخص کرد و هر دو دیدگاه، زمینه‌ها و جنبه‌های عینی دارد، اما مهم این‌جاست که واکنش مردم افغانستان در برابر این خشونت‌ها چیست؟

باید یادآور شد که واکنش‌ها در مورد خشونت علیه زنان از سوی جامعه افغانستان، بیشتر سکوت است که می‌توان این را نیز به نوعی خشونت قلم‌داد کرد.

در مورد کشته شدن دختر 7 ساله در ولایت بادغیس به دست همسرش و هم‌چنین به دار آویخته‌شدن دختر 14 ساله در دایکندی از سوی افراد ناشناس، با وجودی که واکنش رسانه‌ها را به همراه داشته، اما برخلاف دیگر موضوعات داغ روزمره، مردم در صفحات مجازی کمتر به آن توجه کردند. از همه مهم‌تر، نهاد‌های حقوقی مثل مدافعان حقوق زن و حقوق بشر تا به حال واکنش جدی از خود در این موارد نشان نداده‌اند.

voilent againstn women
واکنش‌ها در مورد خشونت علیه زنان از سوی جامعه افغانستان، بیشتر سکوت است که می‌توان این را نیز به نوعی خشونت قلم‌داد کرد

قتل دختر 7 ساله توسط شوهرش در بادغیس

روز دوشنبه(8 اسد) مقام‌های امنیتی در ولایت بادغیس از کشته شدن دختر ۷ ساله توسط شوهر بزرگ‌سالش خبردادند.

این دختر که حامیه نام داشت، دو سال پیش به نکاح مرد متأهل 35 ساله به نام شرف‌الدین درآمده بود.

نقیب‌الله امینی، سخنگوی فرماندهی پلیس بادغیس به رسانه‌ها گفته که این دختر هفت ساله یک‌شنبه شب توسط شوهرش خفه شده است.

او می‌گوید، حدود ده سال پیش بین دو خانواده برای قتلی که صورت گرفته، توافقی برای بد دادن یک دختر از خانواده قاتل به خانواده مقتول، صورت گرفته و «حامیه» دو سال پیش به اساس همان توافق، به نکاح شرف‌الدین درآمده است.

آقای امینی می‌گوید، دو خانواده برای پنهان نگه‌داشتن قتل و تعقیب عدلی آن، تصمیم به بد دادن حامیه گرفته بودند و به گونه‌ای ظاهرسازی کردند که گویا حامیه در بدل یک میلیون افغانی به نکاح شرف‌الدین درآمده است.

شرف‌الدین پس از قتل حامیه فرار کرده و پلیس پدر حامیه را که عامل این ازدواج اجباری می‌خواند، بازداشت کرده است.

حلق‌آویز شدن دختر 14 ساله در دایکندی

چند روز پیش مقام‌های محلی در ولایت دایکندی نیز گفته‌ بودند که دختر ۱۴ ساله در این ولایت از سوی چند مرد حلق‌آویز شده است.

14 years girl
چند روز پیش مقام‌های محلی در ولایت دایکندی نیز گفته‌ بودند که دختر ۱۴ ساله در این ولایت از سوی چند مرد حلق‌آویز شده است

علی‌اکبر ناطقی، سخنگوی والی دایکندی با تأیید این رویداد گفته بود که این دختر ۱۴ ساله دانش‌آموز صنف هفتم مکتب بود که روز جمعه(۵ اسد) در منطقه‌ی «قول مستگ» شهرستان سنگ‌تخت و بندر این ولایت، از سوی چند مرد، ابتدا لت و کوب و سپس بر یک درخت حلق‌آویز شده است.

آقای ناطقی همچنان گفته که این دختر حین انتقال به شفاخانه، در مسیر راه جان داده است.

کمیسیون حقوق بشر افغانستان، آمار خشونت علیه زنان در این کشور را بیش از 4000 ثبت کرده است. بر اساس آمارهای این نهاد حقوق بشری افغانستان، از میان این 4 هزار خشونت علیه زنان، 270 مورد آن قتل بوده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان