جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
5 بازدید

آخرین نشست مجلس نمایندگان قبل از تعطیلات؛ تأکید بر کاهش فاصله میان ملت و دولت و تصویب سند بودجه وسط سال

خواندن 5 دقیقه
0
(0)

مجلس نمایندگان افغانستان در آخرین نشست خود قبل از تعطیلات تابستانی، از رهبران حکومت وحدت ملی خواست که برای تأمین بهتر امنیت، فاصله بین شهروندان و حکومت را کم کنند. همچنین مجلس در نشست امروز چهارشنبه(3 اسد)، سند بودجه وسط سال را با افزدون 12 میلیارد افغانی تصویب کرد.

توصیه به رهبری حکومت

عبدالرئوف ابراهیمی، رییس مجلس نمایندگان افغانستان، در نشست امروز چهارشنبه (3 اسد) با ابراز نگرانی از وضعیت امنیتی کشور گفت که افغانستان زیر تهدید دشمن قرار گرفته و رهبری حکومت باید از هرچه بیشتر به این مهم توجه کند.

آقای ابراهیمی افزود که رهبری دولت باید به واقعیت‌های موجود در کشور تن داده و با تمامی رهبران سیاسی افغانستان، روی یک چهارچوب کلی به منظور حل مشکلات کشور به توافق برسد.

او گفت: “حکومت باید به خاطر تقابل با دشمنان بین‌المللی، فاصله به وجود آمده میان ملت و دولت را رفع کند، وگرنه نمی‌توانیم بر مشکلات موجود فایق آیم.”

در این راستا، سید عبدالقیوم سجادی، نماینده ولایت غزنی در مجلس گفت که ایجاد فاصله بین حکومت و مردم، نفاق سیاسی و بازی‌های منطقه‌ای، از مشکلات جدی فرا راه حکومت و دلایل اصلی تشدید ناآرامی‌ها در افغانستان است.

عبدالروف ابراهیمی، ریس مجلس نمایندگان افغانستان
عبدالروف ابراهیمی، ریس مجلس نمایندگان افغانستان

آقای سجادی گفت: “مشکل اساسی برخوردهای تبعیض‌آمیز است که پایه‌های نیمه‌لرزان حکومت را بیشتر متزلزل کرده و پیش از این‌که ما جامعه جهانی را در تأمین امنیت کشور ملامت کنیم، باید خود را ملامت نماییم.”

به گفته او، همین مسایل سبب شده راه‌های مواصلاتی مسدود شوند، کابل راکت‌باران شود و حتی برخی ولایت‌ها در معرض سقوط قرار گیرد. برای مردم نیز انگیزه نمانده تا از حکومت در برابر دشمن حمایت کنند.

علی اکبر قاسمی دیگر عضو مجلس نمایندگان نیز  به حملات راکتی دیروز(سه‌شنبه، 2 اسد) بر شهر کابل اشاره کرد و افزود: “حکومت به ویژه نهادهای امنیتی چه توجیهی دارند که کابل مورد حملات راکتی قرار می‌گیرد؛ مسوولان ضعف خود را نمی‌پذیرند و حتی خم به ابرو نمی‌آورند.”

صادقی‌زاده نیلی، نماینده ولایت دایکندی هم گفت: “نیروهای خارجی به خاطر تأمین امنیت افغانستان نیامده‌اند، وگرنه با این همه بالون‌هایی که در کابل بلند کرده‌اند، چگونه این شهر زیر حملات راکتی دشمن قرار می‌گیرد؟.”

آقای نیلی افزود که هیچ بحثی جز پیش‌برد رقابت‌های جهانی برای امریکا و کشورهای عضو ناتو در افغانستان اهمیت ندارد.

این در حالی است که روز سه‌شنبه(2 اسد) منطقه افشار از مربوطات حوزه پنجم امنیتی شهر کابل، هدف  شلیک چندین گلوله راکت قرار گرفت.

به گفته پولیس کابل، یکی از این راکت‌ها بر یک خانه مسکونی اصابت کرده و در نتیجه آن یک زن و دو کودک زخمی شده‌اند.

صادقی‌زاده نیلی، نماینده ولایت دایکندی
صادقی‌زاده نیلی، نماینده ولایت دایکندی

تصویب بودجه وسط سال

از سویی نیز در پایان نشست امروز مجلس، که آخرین نشست از دور شانزدهم مجلس نمایندگان افغانستان قبل از رفتن به تعطیلات تابستانی بود، سند بودجه مالی وسط سال 97 را نیز با اکثریت آرا تصویب کرد.

مجموع بودجه سال مالی 1397هجری خورشیدی که زمستان سال گذشته به تصویب رسید، 394 میلیارد افغانی بود و در بررسی‌های وسط سال، مبلغ 12 میلیارد افغانی از سوی حکومت در این بودجه افزوده شده است.

از این 12 میلیارد افغانی، 3.228 میلیار افغانی آن به بخش انکشافی و 9.361 میلیارد دیگر به بودجه عادی افزوده شده و این‌گونه مجموع بودجه انکشافی، به 122 میلیارد افغانی و مجموع بودجه عادی به 284 میلیارد افغانی می‌رسد.

عظیم محسنی، رییس کمیسیون مالی و بودجه مجلس گفت که مصرف بودجه‌های انکشافی در سال مالی روان نظر به سال‌های گذشته پایین‌تر بوده است.

پیش‌بینی نادرست بودجه توسط ادارات دولتی و عدم پرداخت پول از سوی تمویل‌کنندگان جهانی، پایین بودن ظرفیت ادارات دولتی در مصرف بودجه، مشکلات امنیتی و روند طولانی اداری از دلایل عدم مصرف بودجه عنوان شده است.

همچنین کمیسیون مالی و بودجه مجلس، 92 پروژه انکشافی در بخش معارف را که مراحل ارزیابی و عقد قرارداد آن در دو سال گذشته سپری شده بود نیز ضمیمه بودجه وسط سال مالی کرده بود؛ اما نمایندگان این 92 پروژه را تصویب نکردند.

دلیل مخالفت نمایندگان با تصویب این 92 پروژه، این بود که از مجموع این پروژه‌ها، 30 پروژه آن تنها برای یک ولایت منظور شده و از همین‌رو نمایندگان به آن اعتراض کرده و رأی ندادند.

Parliament
در پایان نشست امروز مجلس، که آخرین نشست از دور شانزدهم مجلس نمایندگان افغانستان قبل از رفتن به تعطیلات تابستانی بود، سند بودجه مالی وسط سال 97 را نیز با اکثریت آرا تصویب کرد

همچنین در بررسی وسط سال بودجه ملی 1397، حکومت در بودجه وزارت‌های صحت، معارف، حج و اوقاف، فواید عامه و کار و اموراجتماعی تغییرات آورده و برای پرداخت معاشات متقاعدین، 4 میلیارد افغانی را اختصاص داده است.

صدیق‌احمد عثمانی، عضو کمیسیون مالی و بودجه مجلس در این رابطه گفت که از مجموع 452 پروژه اعمار مکتب، 45 پروژه آن مربوط به وزارت معارف و 307 پروژه مربوط وزارت شهرسازی و مسکن می‌باشد.

سرانجام عبدالرئوف ابراهیمی، رییس مجلس نمایندگان بررسی بودجه وسط سال مالی را به استثنای 92 پروژه اعمار مکاتب، به رأی‌گیری گذاشت که با اکثریت آرای نمایندگان مجلس به تصویب رسید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان