جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

آخرین نشست مجلس نمایندگان افغانستان پیش از تعطیلات تابستانی؛ استقبال از بازگشت جنرال دوستم و نگرانی از تمدید آتش‌بس با طالبان

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

مجلس نمایندگان افغانستان از بازگشت جنرال دوستم، معاون اول ریاست جمهوری به این کشور استقبال کرد. در واکنش به این بازگشت، عبدالرئوف ابراهیمی، رییس مجلس نمایندگان افغانستان گفت: «انتظار داریم آقای دوستم بتواند در راستای کاهش بحران و تدوین برنامه‌های سیاسی و امنیتی، نقش سازنده را داشته باشد».

رییس مجلس نمایندگان افغانستان که امروز دوشنبه (1اسد) در آخرین نشست این مجلس قبل از تعطیلات تابستانی سخن می‌گفت، از حکومت خواست که طرح‌های عملی را برای رسیدن به صلح سراسری و پایدار در افغانستان روی دست بگیرد. وی علاوه کرد، چهاردهه جنگ در افغانستان، جز ویرانی نتیجه دیگری در پی نداشته است.

ابراهیمی با استقبال از بازگشت جنرال دوستم به کشور گفت: «با وضعیت بحرانی که افغانستان با آن روبرو است، امیدواریم معاون اول ریاست جمهوری بتواند در راستای کاهش بحران و تدوین برنامه‌های سیاسی، امنیتی، اقتصادی و اجتماعی نقش سازنده داشته باشد».

از سوی دیگر، همایون همایون، معاون اول مجلس نمایندگان افغانستان هم با استقبال از بازگشت جنرال دوستم به کشور گفت: «مسئول تبعید معاون اول ریاست جمهوری و کشته شدن هزاران شهروند بی‌گناه در افغانستان، محمد اشرف غنی، رییس جمهوری است».

غلام فاروق مجروح، دیگر عضو مجلس نیز با تأکید بر این‌که آمدن جنرال دوستم به برقراری صلح و امنیت در افغانستان کمک می‌کند، گفت: “همزمان با آمدن آقای دوستم انفجاری رخ داد که 17 کشته و 60 زخمی برجای گذاشت، ولی جشنی که همزمان با این حادثه در صدارت برگزار شد، متأثرکننده بود.”

hamayon hamayon
همایون همایون، معاون اول مجلس نمایندگان افغانستان

انتقاد از وزارت مالیه

در بخش دیگر بحث آزاد امروز مجلس نمایندگان افغانستان، سایر نمایندگان نیز نسبت به موضوعات جاری در این کشور اشاره کردند.

غلام حسین ناصری، نماینده ولایت میدان وردک از عملی نشدن کار ساخت 150 مکتب در شماری از ولایت‌های افغانستان انتقاد کرد.

به گفته این نماینده مجلس، با وجودی که هزینه 150 مکتب در بودجه سال‌های 96 و 97 گنجانیده شده، اما هنوز کارهای عملی آن آغاز نشده و شاگردان مکاتب در زیر خیمه‌های کهنه ـ که چندین سال پیش توزیع شده بود ـ درس می‌خوانند.

آقای ناصری، اکلیل حکیمی، وزیر پیشین مالیه را نیز به دروغ‌گویی به مردم متهم کرد و افزود، اصل سند بودجه ملی سال 97 که در زمستان سال گذشته از سوی مجلس تصویب شد، با سندی که در حال حاضر در کمیسیون‌های مجلس برای بررسی‌های وسط سال رسیده، هم‌خوانی ندارد.

او علاوه کرد که این اختلاف، نشان‌گر این است که آقای اکلیل حکیمی به مردم دروغ گفته و بسیاری از پروژه‌ها نیز که واحدهای بودجه‌ای دارند، هنوز تطبیق نشده است.

پرداخت نشدن معاش کارمندان برخی رسانهها

رمضان بشردوست، نماینده کابل هم از پرداخت نشدن معاش شماری از کارمندان رسانه‌ها انتقاد کرد.

به گفته آقای بشردوست، چندین ماه است که شماری از کارمندان رسانه‌ها معاش و امتیازات کارمندان خود را نپرداخته است.

Ramazan bashardost
رمضان بشردوست، نماینده مردم کابل در مجلس نمایندگان افغانستان

او علاوه کرد، فرزندان صاحبان همین رسانه‌ها با مصارف هنگفت، خود را برای انتخابات مجلس پیش رو نامزد کردند؛ اما معاش کارمند را نمی‌پردازند.

این نماینده کابل از مجلس خواست رییس‌های این رسانه‌ها به مجلس خواسته و از آن‌ها پرسیده شود که بر چه اساسی معاش کارمندان خود را که از قوم خودشان نیز هستند را نمی‌پردازند.

افزایش ناامنی در دایکندی

در بخش دیگر، صادقی‌زاده نیلی، نماینده دایکندی از رسیدن ناامنی‌ها به این ولایت خبرداد. به گفته این نماینده مجلس، براثر حمله مخالفان مسلح در دو شب و روز گذشته در شهرستان‌های کجران و پاتوی ولایت دایکندی، ده‌ها تن کشته شده‌اند.

این نماینده مجلس علاوه کرد، این جنگ جاری پیامد خطرناکی دارد و اگر جانب حکومت توجه نکند، منجر به درگیری‌های قومی می‌شود.

نبود آب صحی در قندز

شکریه پیکان، نماینده ولایت قندز نیز از نبود آب آشامدنی در این ولایت خبرداد.

به گفته این نماینده قندز در مجلس، نزدیک به 10هزار خانواده به دلیل نبود آب آشامیدنی مجبور اند خانه‌های خود را ترک کنند.

وی علاوه کرد، حکومت باید هرچه زودتر جلو این فاجعه انسانی را بگیرد. خانم پیکان پیشنهاد کرد که به صورت موقت، حکومت باید با تانکرهای آب‌رسانی، مشکل مردم را حل کند.

nili
صادقی‌زاده نیلی، نماینده مردم دایکندی در مجلس نمایندگان افغانستان

احتمال آتشبس در عید قربان

با این حال، غلام فارق مجروح، نماینده ولایت هرات از احتمال اجرا شدن مجدد آتش‌بس با طالبان در عید قربان خبر داد.

به گفته این نماینده مجلس، احتمالا حکومت قصد دارد آتش‌بس سه روزه عید فطر را در عید قربان نیز اجرا کند. وی علاوه کرد اگر چنین باشد، هیچ خیری در این آتش‌بس نیست.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان