جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

قربانی بزرگ انتخابات؛ تعطیلی مکاتب و استفاده از بیش از 4 هزار مکتب برای ثبت نام رای دهندگان در افغانستان

خواندن 11 دقیقه
0
(0)

مقام‌های ریاست معارف در ولایت لوگر می‌گویند که ایجاد مرکزهای ثبت‌نام برای انتخابات در مکتب‌ها، سبب شده صدها دانش‌آموز از آموزش محروم شوند.

بر اساس گفته‌های مقام‌های محلی این ولایت، در سراسر ولایت لوگر در حدود 69 مکتب به مرکز ثبت‌نام رأی‌دهی مبدل شده است. تنها در پل‌علم، مرکز این ولایت، 8 مکتب برای ثبت‌نام اختصاص داده شده است.

با این حال مقام‌های ریاست معارف ولایت لوگر تاکید دارند که پس از ایجاد این مرکزها، حدود سه هزار دانش‌آموز به گونه دایمی و هزارها دانش‌آموز دیگر به گونه موقت از آموزش باز مانده‌اند.

شاهپور عرب، سخنگوی ریاست معارف لوگر تأکید دارد که طالبان هم‌چنان به ‌دانش‌آموزان و آموزگاران هشدار داده‌اند که در انتخابات اشتراک نکنند. سخنگوی معارف لوگر می‌گوید که این موضوع را با نهادهای مربوط در میان گذاشته‌اند، اما تا حال پاسخی دریافت نکرده‌اند.

دانش‌آموزان این مکتب‌ها نیز می‌گویند، روزهای زیادی ا‌ست که از رفتن به مکتب باز مانده‌اند و از مسئولان می‌خواهند هرچه زودتر برای این مشکل راه‌حلی بیابند.

با این حال مقام‌های وزارت معارف افغانستان تأیید می‌کنند که در برخی ولایات مانند لوگر، مراکز ثبت‌نام سبب شده که دانش‌آموزان کم‌تر در صنف‌های درسی حاضر شوند، اما در عین حال تاکید دارند که تا کنون هیچ مکتبی در هیچ ولایتی به‌دلیل ثبت شدن آن به‌عنوان مرکز ثبت‌نام، تعطیل نشده است.

taliban
شاهپور عرب، سخنگوی ریاست معارف لوگر تأکید دارد که طالبان هم‌چنان به ‌دانش‌آموزان و آموزگاران هشدار داده‌اند که در انتخابات اشتراک نکنند

کبیر حقمل، سخنگوی وزارت معارف افغانستان به‌خبرنامه گفت: «ما نگرانی‌های خود را با کمیسیون اصلاحات اداری، وزارت داخله و حتی ارگ ریاست جمهوری شریک کرده‌ایم، در حال حاضر ما تهدیدهای بلند نداریم، اما اگر حالات سخت‌تر از این شود، ما ناگزیر هستیم این همکاری خود را با کمیسیون قطع کنیم.»

آقای حقمل تأکید دارد، تفاهم‌نامه‌یی که وزارت معارف و کمیسیون انتخابات دارند، در صورت عدم رضایت یکی از طرفین از پروسه، هر دو طرف می‌تواند دست به ‌اقدام‌هایی بزند، حالا این‌که این اقدام‌ها چه خواهد بود، در زمانش طبق ضرورت مشخص خواهد شد.

مکاتب با 75 درصد تهدید

هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان(یوناما) در ماه ثور سال جاری خورشیدی در گزارشی اعلام کرد که از آغاز روند ثبت‌نام رأی‌دهندگان در ۲۵ حمل سال جاری، تا ماه ثور، حدود  ۲۳ رویداد امنیتی مرتبط به انتخابات را ثبت کرده است.

یوناما تأکید کرده که این رویدادهای امنیتی حدود ۲۷۱ تلفات از غیرنظامیان گرفته که شامل ۸۶ کشته و ۱۸۵ زخمی می‌شود.

هیأت معاونت سازمان ملل در افغانستان از استفاده مکاتب به‌عنوان مراکز ثبت‌نام رأی‌دهی ابراز نگرانی کرده و تأکید نموده که حدود ۷۵ درصد از حملات مرتبط به انتخابات که شامل ۱۷رویداد می‌شود، در مساجد و مکاتبی رخ داده که برای مقاصد انتخاباتی استفاده شده است.

در گزارش این نهاد آمده است که حادثه 22 اپریل در غرب کابل در یک مرکز توزیع تذکره که در نزدیکی مکتب آصف مایل رخ داد، تلفات سنگینی داشت. به گفته‌ یوناما، این حمله‌ انتحاری حدود ۱۹۸ قربانی غیرنظامی داشته که شامل ۶۰ کشته و ۱۳۸ زخمی می‌شود.

United nation
هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان(یوناما) در ماه ثور سال جاری خورشیدی در گزارشی اعلام کرد که از آغاز روند ثبت‌نام رأی‌دهندگان در ۲۵ حمل سال جاری، تا ماه ثور، حدود ۲۳ رویداد امنیتی مرتبط به انتخابات را ثبت کرده است

در بخشی از اعلامیه یوناما آمده است: «ما با نگرانی عمیق بیان می‌داریم که این‌گونه رویدادها ممکن است در جریان روند انتخابات افزایش یابد. با این وجود، ما از تمام طرف‌های منازعه می‌خواهیم که اقدامات عاجلی را برای جلوگیری از آسیب رساندن به مردم و محلات غیرنظامی اتخاذ کنند که از تکرار خشونت‌هایی که در طول دوره انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۴ شاهد بودیم، اجتناب شود.»

نگرانی مجلس سنا

از سویی ‌هم شماری از اعضای مجلس سنای افغانستان نیز تأکید دارند که مراکز ثبت‌نام رأی‌دهندگان در مکاتب باعث نگرانی‌های خانواده‌ها و دانش‌آموزان شده و کمیسیون انتخابات نباید از مکاتب به خاطر ثبت‌نام رأی‌دهندگان کار بگیرد.

شماری از اعضای این مجلس در جلسه‌ عمومی روز یک‌شنه (13 جوزا) گفتند که کمیسیون انتخابات، به خاطر ثبت‌نام رأی‌دهندگان از مکاتب و مکان‌های عمومی برای برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای شهرستان استفاده می‌کند؛ مراکزی که بارها شاهد حملات انتحاری و انفجاری بوده است.

سهیلا شریفی، یک عضو مجلس سنا گفت که مراکز و سایت‌های انتخاباتی از مکتب‌ها جمع‌آوری شود، زیرا دانش‌آموزان از درس و مکتب باز می‌مانند.

او تأکید کرد: «حوزه‌های انتخاباتی از مکتب‌ها جمع‌آوری شود، دانش‌آموزان حاضر نیستند به مکتب بروند، چون حوزه‌ها به جای دهشت مبدل شده است. باید حوزه‌های انتخاباتی از مکاتب جمع‌آوری شوند و به مکان‌های دیگر انتقال داده شوند تا اطفال و دانش‌آموزان مصون باشند.»

با این همه، فضل‌هادی مسلمیار، رییس مجلس سنا از کمیسیون انتخابات خواست تا در زمینه انتقال مراکز ثبت‌نام رأی‌دهی از مکاتب به مکان‌های دیگر اقدام نموده و برای محل‌های برگزاری انتخابات، راه‌های بدیل را جستجو کند.

fazl-hadi-muslimyar
فضل‌هادی مسلمیار، رییس مجلس سنا

یافتههای خبرنامه؛ 4 هزار و 180 مکتب به عنوان مرکز ثبتنام رأیدهی

هم‌زمان با این نگرانی‌ها، «خبرنامه» دریافته که حدود 4هزار 180 مکتب در سراسر افغانستان به‌عنوان مرکز ثبت‌نام رأی‌دهی ثبت شده است.

شماری از مدیران این مکاتب به‌خبرنامه تأکید می‌کنند که وقت برگزاری انتخابات، درست در زمانی تعیین شده که در شماری زیادی از ولایات، زمان برگزاری امتحانات مکتب فرامی‌رسد. با این حالا آنان تأکید دارند که برگزاری انتخابات اخلال جدی را در روند امتحانات مکاتب وارد می‌کند.

خبرنامه شمار مکاتبی را که در آن مراکز ثبت‌نام رأی‌دهی ایجاد شده، بر اساس ولایات بررسی کرده است:

بدخشان

در ولایت بدخشان حدود 322 مرکز ثبت‌نام رأی‌دهی وجود دارد که از آن جمله حدود 248 مرکز آن در مکاتب می‌باشد. در این ولایت تاکنون حدود 156 هزار و 383 تن برای انتخابات پارلمانی و شورای شهرستان‌ها ثبت‌نام کرده‌اند.

بادغیس

در ولایت بادغیس حدود 280 مرکز ثبت‌نام رای‌دهی وجود دارد که از آن جمله حدود 86 مرکز آن در مکاتب می‌باشد. در این ولایت تاکنون حدود 58 هزار و 895 تن برای انتخابات پارلمانی و شورای شهرستان‌ها ثبت‌نام کرده‌اند.

بغلان

در ولایت بغلان حدود 284 مرکز ثبت‌نام رأی‌دهی وجود دارد که از آن جمله حدود 182 مرکز آن در مکاتب می‌باشد. در این ولایت تاکنون حدود 173 هزار و 373 تن برای انتخابات پارلمانی و شورای شهرستان‌ها ثبت‌نام کرده‌اند.

بلخ

در ولایت بلخ حدود 314 مرکز ثبت‌نام رأی‌دهی وجود دارد که از آن جمله حدود 269 مرکز آن در مکاتب می‌باشد. در این ولایت تاکنون حدود 294 هزار 709 تن برای انتخابات پارلمانی و شورای شهرستان‌ها ثبت‌نام کرده‌اند.

بامیان

در ولایت بامیان حدود 220 مرکز ثبت‌نام رأی‌دهی وجود دارد که از آن جمله حدود 125 مرکز آن در مکاتب می‌باشد. در این ولایت تاکنون حدود 117 هزار 368 تن برای انتخابات پارلمانی و شورای شهرستان‌ها ثبت‌نام کرده‌اند.

دایکندی

در ولایت دایکندی حدود 256 مرکز ثبت‌نام رأی‌دهی وجود دارد که از آن جمله حدود 129 مرکز آن در مکاتب می‌باشد. در این ولایت تاکنون حدود 96 هزار و 414 تن برای انتخابات پارلمانی و شورای شهرستان‌ها ثبت‌نام کرده‌اند.

فراه

در ولایت فراه حدود 224 مرکز ثبت‌نام رأی‌دهی وجود دارد که از آن جمله حدود 109 مرکز آن در مکاتب می‌باشد. در این ولایت تاکنون حدود 54 هزار و 173 تن برای انتخابات پارلمانی و شورای شهرستان‌ها ثبت‌نام کرده‌اند.

فاریاب

در ولایت فاریاب از مجموع 238 مرکز، حدود 148 مرکز آن در مکاتب ثبت شده است. در این ولایت تاکنون حدود 73 هزار و 309 تن برای انتخابات پارلمانی و شورای شهرستان‌ها ثبت‌نام کرده‌اند.

غزنی
در ولایت غزنی از مجموع 406 مرکز، حدود 207 مرکز آن در مکاتب ثبت شده است. در این ولایت تاکنون حدود 44 هزار و 818 تن برای انتخابات پارلمانی و شورای شهرستان‌ها ثبت‌نام کرده‌اند.

غور

در ولایت غور از مجموع 289 مرکز، حدود 190 مرکز آن در مکاتب ثبت شده است.  در این ولایت تاکنون حدود 89 هزار 787 تن برای انتخابات پارلمانی و شورای شهرستان‌ها ثبت‌نام کرده‌اند.

هلمند

در ولایت هملند از مجموع 246 مرکز، حدود 72 مرکز آن در مکاتب ثبت شده است. در این ولایت تاکنون حدود 226 هزار 258 تن برای انتخابات پارلمانی و شورای شهرستان‌ها ثبت‌نام کرده‌اند.

هرات

در ولایت هرات از مجموع 462 مرکز، حدود 270 مرکز آن در مکاتب ثبت شده است. در این ولایت تاکنون حدود 368 هزار و 553 تن برای انتخابات پارلمانی و شورای شهرستان‌ها ثبت‌نام کرده‌اند.

جوزجان

در ولایت جوزجان از مجموع 129 مرکز، حدود 114 مرکز آن در مکاتب ثبت شده است. در این ولایت تاکنون حدود 95 هزار 95 تن برای انتخابات پارلمانی و شورای شهرستان‌ها ثبت‌نام کرده‌اند.

کابل

در ولایت کابل از مجموع 553 مرکز، حدود 162 مرکز آن در مکاتب ثبت شده است. در این ولایت تاکنون حدود یک میلیون و 300 هزار و 870 تن برای انتخابات پارلمانی و شورای شهرستان‌ها ثبت‌نام کرده‌اند.

قندهار

در ولایت قندهار از مجموع 205 مرکز، حدود 108 مرکز آن در مکاتب ثبت شده است. در این ولایت تاکنون حدود 830 هزار و 170 تن برای انتخابات پارلمانی و شورای شهرستان‌ها ثبت‌نام کرده‌اند.

کاپیسا

در ولایت کاپیسا حدود 93 مرکز ثبت‌نام رأی‌دهی وجود دارد که از آن جمله حدود 66 مرکز آن در مکاتب می‌باشد. در این ولایت تاکنون حدود 85 هزار 236 تن برای انتخابات پارلمانی و شورای شهرستان‌ها ثبت‌نام کرده‌اند.

خوست

در ولایت خوست حدود 192 مرکز ثبت‌نام رأی‌دهی وجود دارد که از آن جمله حدود 69 مرکز آن در مکاتب می‌باشد. در این ولایت تاکنون حدود 138 هزار و 205 تن برای انتخابات پارلمانی و شورای شهرستان‌ها ثبت‌نام کرده‌اند.

کنرها

در ولایت کنرها حدود 137 مرکز ثبت‌نام رأی‌دهی وجود دارد که از آن جمله حدود 75 مرکز آن در مکاتب می‌باشد. در این ولایت تاکنون حدود 96 هزار و 956 تن برای انتخابات پارلمانی و شورای شهرستان‌ها ثبت‌نام کرده‌اند.

قندز

در ولایت قندز حدود 220 مرکز ثبت‌نام رأی‌دهی وجود دارد که از آن جمله حدود 196 مرکز آن در مکاتب می‌باشد. در این ولایت تاکنون حدود 120 هزار و 904 تن برای انتخابات پارلمانی و شورای شهرستان‌ها ثبت‌نام کرده‌اند.

لغمان

در ولایت لغمان حدود 123 مرکز ثبت‌نام رأی‌دهی وجود دارد که از آن جمله حدود 76 مرکز آن در مکاتب می‌باشد. در این ولایت تاکنون حدود 116 هزار و 273 تن برای انتخابات پارلمانی و شورای شهرستان‌ها ثبت‌نام کرده‌اند.

لوگر

در ولایت لوگر حدود 82 مرکز ثبت‌نام رأی‌دهی وجود دارد که از آن جمله حدود 69 مرکز آن در مکاتب می‌باشد. در این ولایت تاکنون حدود 66 هزار و 350 تن برای انتخابات پارلمانی و شورای شهرستان‌ها ثبت‌نام کرده‌اند.

ننگرهار

در ولایت ننگرهار حدود 457 مرکز ثبت‌نام رأی‌دهی وجود دارد که از آن جمله حدود 212 مرکز آن در مکاتب می‌باشد. در این ولایت تاکنون حدود 452 هزار و 777 تن برای انتخابات پارلمانی و شورای شهرستان‌ها ثبت‌نام کرده‌اند.

 نیمروز

در ولایت نیمروز حدود 67 مرکز ثبت‌نام رأی‌دهی وجود دارد که از آن جمله حدود 55 مرکز آن در مکاتب می‌باشد. در این ولایت تاکنون حدود 75 هزار و 131 تن برای انتخابات پارلمانی و شورای شهرستان‌ها ثبت‌نام کرده‌اند.

نورستان

در ولایت نورستان حدود 67 مرکز ثبت‌نام رأی‌دهی وجود دارد که از آن جمله حدود 55 مرکز آن در مکاتب می‌باشد. در این ولایت تاکنون حدود 29 هزار و 136 تن برای انتخابات پارلمانی و شورای شهرستان‌ها ثبت‌نام کرده‌اند.

پکتیا

در ولایت پکتیا حدود 197 مرکز ثبت‌نام رأی‌دهی وجود دارد که از آن جمله حدود 84 مرکز آن در مکاتب می‌باشد. در این ولایت تاکنون حدود 182 هزار و 592 تن برای انتخابات پارلمانی و شورای شهرستان‌ها ثبت‌نام کرده‌اند.

پکتیکا

در ولایت پکتیکا حدود 237 مرکز ثبت‌نام رأی‌دهی وجود دارد که از آن جمله حدود 103 مرکز آن در مکاتب می‌باشد. در این ولایت تاکنون حدود 106 هزار و 789 تن برای انتخابات پارلمانی و شورای شهرستان‌ها ثبت‌نام کرده‌اند.
پنجشیر

در ولایت پنجشیر حدود 97 مرکز ثبت‌نام رأی‌دهی وجود دارد که از آن جمله حدود 54 مرکز آن در مکاتب می‌باشد. در این ولایت تاکنون حدود 47 هزار و 214 تن برای انتخابات پارلمانی و شورای شهرستان‌ها ثبت‌نام کرده‌اند.

پروان

در ولایت پروان حدود 170 مرکز ثبت‌نام رأی‌دهی وجود دارد که از آن جمله حدود 132 مرکز آن در مکاتب می‌باشد. در این ولایت تاکنون حدود 136 هزار و 396 تن برای انتخابات پارلمانی و شورای شهرستان‌ها ثبت‌نام کرده‌اند.

سمنگان

در ولایت سمنگان حدود 115 مرکز ثبت‌نام رأی‌دهی وجود دارد که از آن جمله حدود 79 مرکز آن در مکاتب می‌باشد. در این ولایت تاکنون حدود 70 هزار و 841 تن برای انتخابات پارلمانی و شورای شهرستان‌ها ثبت‌نام کرده‌اند.

سرپل

در ولایت سرپل حدود 149 مرکز ثبت‌نام رأی‌دهی وجود دارد که از آن جمله حدود 78 مرکز آن در مکاتب می‌باشد. در این ولایت تاکنون حدود 91 هزار و 848 تن برای انتخابات پارلمانی و شورای شهرستان‌ها ثبت‌نام کرده‌اند.

تخار

در ولایت تخار حدود 241 مرکز ثبت‌نام رأی‌دهی وجود دارد که از آن جمله حدود 212 مرکز آن در مکاتب می‌باشد. در این ولایت تاکنون حدود 188 هزار و 263 تن برای انتخابات پارلمانی و شورای شهرستان‌ها ثبت‌نام کرده‌اند.

ارزگان

در ولایت ارزگان حدود 65 مرکز ثبت‌نام رأی‌دهی وجود دارد که از آن جمله حدود 44 مرکز آن در مکاتب می‌باشد. در این ولایت تاکنون حدود 48 هزار و 734 تن برای انتخابات پارلمانی و شورای شهرستان‌ها ثبت‌نام کرده‌اند.

وردک

در ولایت وردک حدود 157 مرکز ثبت‌نام رأی‌دهی وجود دارد که از آن جمله حدود 96 مرکز آن در مکاتب می‌باشد. در این ولایت تاکنون حدود 79 هزار و 909 تن برای انتخابات پارلمانی و شورای شهرستان‌ها ثبت‌نام کرده‌اند.

زابل

در ولایت زابل حدود 99 مرکز ثبت‌نام رأی‌دهی وجود دارد که از آن جمله حدود 25 مرکز آن در مکاتب می‌باشد. در این ولایت تاکنون حدود 64 هزار و 454 تن برای انتخابات پارلمانی و شورای شهرستان‌ها ثبت‌نام کرده‌اند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان