جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

هشدار به ساکنان دهکده جهانی: 10 نکته ضروری برای بهبود امنیت در اینترنت را بدانید!

خواندن 7 دقیقه
0
(0)

به تازگی هکرها ویروسی را ساخته‌اند که از طریق روترها(رهیاب) وارد سیتم شما می‌شود.  حالا «اف‌بی‌ای» از کاربران خواسته که در مقابله با این ویروس، دست به کار شوند و رهیاب‌های خود را خاموش و روشن کنند. این کار باعث می‌شود فعالیت ویروس در دستگاه آلوده مختل شود و به شناسایی دستگاه آلوده کمک کند. کاربران در صورتی که دستگاه خود را ریبوت نکنند، با خطر از کار افتادن روتر یا قطع اینترنت مواجه می‌شوند.

طبق گزارش‌ها، حداقل نیم میلیون روتر در ۵۴ کشور دنیا در نتیجه این ویروس آلوده شده‌اند. هنوز فهرست این کشورها اعلام نشده و مشخص نیست آیا این اطلاعات علنی خواهد شد یا نه.

وزارت دادگستری آمریکا پخش و اشاعه این ویروس را به گروهی موسوم به Sofacy Group نسبت داده که با نام‌های apt28 و Fancy Bear هم شناخته می‌شوند.

وزارت دادگستری آمریکا می‌گوید این گروه که حداقل از سال ۲۰۰۷ فعال بوده، اغلب دولت‌، ارتش، نهادهای امنیتی و اهدافی را که ارزش اطلاعاتی دارند، هدف قرار می‌دهد.

هک کمیته ملی حزب دموکرات آمریکا در سال ۲۰۱۶ از جمله حملاتی است که به این گروه نسبت داده می‌شود.

اف‌بی‌آی می‌گوید این نرم‌افزار مخرب می‌تواند لطمه قابل توجهی به جای بگذارد. پولیس فدرال آمریکا گفته است ویروس VPNFilter می‌تواند اطلاعاتی را که با روترها تبادله می‌شوند، جمع‌آوری کند و این دستگاه‌ها را از کار بیندازد.

گروه «سیسکو تالوس» که در زمینه امنیت سایبری فعالیت می‌کند، هشدار داده که این بدافزار قابلیت از کار انداختن و قطع اینترنت صدها هزار نفر در سراسر جهان را دارد.

router
گروه «سیسکو تالوس» که در زمینه امنیت سایبری فعالیت می‌کند، هشدار داده که این بدافزار قابلیت از کار انداختن و قطع اینترنت صدها هزار نفر در سراسر جهان را دارد

«توانایی ویرانگر» این بدافزار باعث نگرانی این شرکت شده است. سیسکو تالوس گفته افرادی که پشت این قضیه هستند، برای پوشاندن ردپای خود اشکالی در خراب کردن دستگاه‌های کاربران نمی‌بینند.

سیسکو تالوس هشدار داده که این ویروس صدها هزار روتر را در جهان یا منطقه خاصی که مد نظر بوده، غیرقابل استفاده می‌کند. این شرکت گفته است این ویروس احتمالا تحت حمایت یا وابسته به دولتی است، اما تاکید کرده که یافته‌های آن‌ها در هیچ شرایطی “قطعی” نیستند.

تأیید هویت دو مرحله‌یی را فعال کنید

 تأیید هویت دو مرحله‌یی در حقیقت اضافه کردن یک لایه امنیتی برای حساب‌های مختلف آنلاین است؛ به گونه‌ای که پس از وارد کردن رمز عبور، صاحب حساب باید یک کد را که از طریق پیامک و یا اپلیکیشن دریافت می‌کند، وارد کند. هم‌اکنون سرویس‌های مختلف و معروف دنیا این امکان را برای حساب‌های خود ارائه می‌دهند، به عنوان مثال گوگل، فیس‌بوک، توییتر، واتس‌اپ و تلگرام این امکان را ارائه می‌دهند.

فلش پلیر را حذف کنید

فلش پلیر را می‌توان یک حفره امنیتی در دنیای تکنولوژی دانست و علت این ادعا را هم می‌توان به به‌روزرسانی‌های بی‌شماری دانست که شرکت ادوبی، سازنده فلش‌پلیر  به صورت مستمر عرضه می‌کند. با مرور خبرهای نفوذ به کامپیوترهای مختلف و آلوده شدن آن‌ها به باج‌افزار، می‌توان با قاطعیت گفت که فلش پلیر را باید از روی کامپیوتر یا موبایل‌تان حذف کنید.

از سیستم عامل اصل و غیر قفل شکسته استفاده کنید

 سیستم عامل را می‌توان هسته اصلی هر کمپیوتر و موبایلی دانست؛ از این رو به هیچ عنوان و تحت هیچ شرایطی از سیستم عامل غیر اصل و قفل شکسته – مثلا ویندوز ده – استفاده نکنید. نکته‌یی که باید همواره به یاد داشته باشید، آن است که نسخه‌های قفل شکسته سیستم‌های عامل مختلف، به صورت کلی دارای حفره‌های امنیتی مختلفی هستند و علاوه بر آن، امکان به‌روزرسانی مستمر آن‌ها وجود ندارد،؛ از همین‌رو همواره از نسخه اصل ویندوز یا مک استفاده کنید.

 نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های بی‌استفاده را حذف کنید

بر اساس آخرین گزارش‌های منتشر شده،‌ کاربران تلفن‌های هوشمند به طور متوسط از ۹ اپلیکیشن در طول روز و ۳۰ اپلیکیشن در ماه استفاده می‌کنند؛ از همین‌رو اگر شما بر روی تلفن همراه و یا کمپیوتر خود ده‌ها نرم‌افزار دارید، اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزارهایی را که در طول سه ماه گذشته به هیچ عنوان باز و استفاده نکرده‌اید، حذف کنید.

hacking-(stealing-data)-social-media
همواره از اطلاعات مهم و حیاتی خود یک نسخه آفلاین بر روی یک هارد دیسک اکسترنال ذخیره کنید

با حذف نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های بی‌استفاده، در حقیقت نه تنها شما امنیت دستگاه خود را افزایش داده‌اید، بلکه در هزینه ماهیانه اینترنت خود نیز صرفه‌جویی کرده‌اید، زیرا از به‌روزرسانی اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزارهای بی‌استفاده، جلوگیری کرده‌اید.

 از نرم‌افزارهای مدیریت رمز عبور استفاده کنید

با افزایش دامنه استفاده اینترنت در زندگی روزمره، یکی از مشکلاتی که کاربران به صورت روزانه با آن مواجه هستند، انتخاب رمزهای عبور مناسب برای حساب‌های مختلف است و با توجه به این‌که هر کاربر ده‌ها حساب آنلاین دارد،‌ ایجاد و به خاطر سپردن ده‌ها رمز عبور تقریبا غیرممکن است؛ از همین رو کاربران باید شروع به استفاده از نرم‌افزارهای مدیریت رمز عبور مانند LastPass و یا KeePass بکنند تا به این صورت فرآیند ایجاد و ذخیره شدن رمزهای عبور را به این نرم‌افزارها بسپارند و خودشان تنها و تنها یک رمز عبور را به خاطر داشته باشند.

 نسخه پشتیبان آف‌لاین بگیرید

 تقریبا دو سال پیش گرفتن پشتیبانی از اطلاعات مهم و حیاتی تنها در سرویس‌های ابری مانند دراپ‌باکس و گوگل درایو کافی بود و نیاز به نگهداری نسخه آفلاین از این اطلاعات که به هیچ کمپیوتر و خط اینترنتی وصل نباشد، وجود نداشت. با ظهور باج‌افزارها هم‌اکنون گرفتن یک نسخه آنلاین از اطلاعات حیاتی و مهم نیاز تمام کاربران است، زیرا اگر دستگاه‌شان به بدافزار آلوده شود و دسترسی به سرویس‌های ابری از طریق نرم‌افزار و رایانه برقرار باشد، تمام اطلاعات بر روی سرویس ابری نیز رمزنگاری می‌شوند. در نتیجه همواره از اطلاعات مهم و حیاتی خود یک نسخه آفلاین بر روی یک هارد دیسک اکسترنال ذخیره کنید.

 از آنتی‌ویروس اصل استفاده کنید

 اگر از یکی از سیستم‌های عامل ویندوز، مک او.اس و یا اندروید استفاده می‌کنید، فراموش نکنید که باید حتما یک آنتی‌ویروس بر روی آن‌ها نصب کنید. این افسانه است که سیستم عامل مک او. اس نیازی به آنتی‌ویروس ندارد. باید روی مک آنتی‌ویروس نصب شود.

برای نصب آنتی‌ویروس هم ده‌ها گزینه در بازار وجود دارد که نسخه‌ها رایگان و قانونی این آنتی‌ویروس‌ها برای محافظت دستگاه شما در برابر ویروس‌های جریان اصلی کافی هستند و نیازی نیست که از نسخه قفل شکسته آنتی‌ویروس‌های پولی استفاده کنید. به عنوان مثال آنتی‌ویروس Avast یا Avira را می‌توان از جمله آنتی‌ویروس‌هایی دانست که نسخه رایگان آن برای استفاده روزانه جواب‌گو است.

سیستم عامل و آنتی‌ویروس خود را همواره به‌روز نگه دارید

 علاوه بر این‌که باید از آنتی‌ویروس اصل استفاده کنید، باید آن را به صورت روزانه نیز به‌روز کنید. این بدان معناست که اگر شما یک آنتی‌ویروس را بر روی دستگاه خود نصب کنید و آن را به صورت روزانه به‌روز نکنید،‌ بودن یا نبودن آن آنتی‌ویروس اهمیت خاصی ندارد و می‌توانید وجود آن را بر روی دستگاه خود نادیده بگیرید. فراموش نکنید که باید آنتی‌ویروس خود را روزانه به‌روز کنید، نه هفتگی یا ماهیانه.

signal-app
اپلیکیشن سیگنال را می‌توان امن‌ترین اپلیکیشن حال حاضر در دنیای اینترنت دانست که سازمان‌ها و افراد مختلف آن را تأیید کرده‌اند

از اپلیکیشن سیگنال استفاده کنید

 با ظهور تلفن‌های هوشمند، استفاده از اپلیکیشن‌های مختلف برای تماس و ارتباط با دیگران افزایش چشم‌گیری یافته است؛ به گونه‌یی که صدها اپلیکیشن از این دست تاکنون طراحی شده است.

به عنوان یک قانون کلی، هر زمان یک اپلیکیشن از رمزنگاری نقطه به نقطه (End-to-End) حمایت کند، آن اپلیکیشن را می‌توان یک اپلیکیشن امن دانست، و در این مورد اپلیکیشن سیگنال را می‌توان امن‌ترین اپلیکیشن حال حاضر در دنیای اینترنت دانست که سازمان‌ها و افراد مختلف آن را تأیید کرده‌اند.

 از وی‌پی‌ان یا فیلترشکن استفاده کنید

 هر زمانی که به اینترنت در مکان‌های عمومی وصل می‌شوید، فارغ از این‌که می‌خواهید سانسور اینترنت را دور بزنید، باید همواره از وی‌پی‌ان یا فیلترشکن استفاده کنید تا به این صورت خودتان را در برابر احتمال شنود و جاسوسی افراد و هکرهای احتمالی محافظت کنید. در حقیقت با اجرای وی‌پی‌ان و فیلترشکن، شما یک ماسک بر روی چهره خود می‌کشید و امکان این‌که یک فرد یا شرکت (به جز شرکت ارائه دهنده وی‌پی‌ان یا فیلترشکن) فعالیت‌های آنلاین شما را رصد کند، از بین می‌برید.

در نهایت تأکید می‌کنم که امنیت دیجیتال یک مفهوم نسبی است و با اجرای موارد فوق هم تضمین صد درصد برای عدم نفوذ به حساب‌های شما وجود ندارد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان