جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
2 بازدید

ترور حاجی گل نبی؛ مرد مخالف پاکستان و طالبان و ایده‌پرداز مدال شجاعت به دونالد ترامپ کی بود؟

خواندن 5 دقیقه
0
(0)

طالبان یک باشنده ولایت لوگر را که چندی پیش به دونالد ترامپ، رییس‌جمهور ایالات متحده امریکا مدال شجاعت داده بود را کشته‌اند.

پولیس ولایت لوگر تأیید کرده که «گل‌نبی»، مردی که به دونالد ترامپ مدال شجاعت داده بود، در پی انفجار ماینی که در موتر او جاسازی شده بود، کشته شده است.

شاه‌پور احمدزی، سخن‌گوی فرماندهی پولیس ولایت لوگر گفته است، آقای گل نبی از بزرگان قوم بود که در پی انفجار ماینی که در موتر او جاسازی شده بود، روز جمعه (4 جوزا) در مربوطات این ولایت کشته شد.

سید فرهاد اکبری، بزرگ قوم سادات ولایت لوگر، به رسانه گفته است، حاجی گل‌نبی یکی از آن بزرگان قومی بود که در ستایش از پالیسی سخت‌گیرانه‌ دونالد ترامپ بر پاکستان، به او مدال طلا داده بود.

آقای اکبری می‌گوید که پیش از این افراد گروه طالبان حاجی گل‌نبی را به خاطر دادن مدال به رییس‌جمهور امریکا تهدید کرده بودند.

 او افزوده، یکی دیگر از بزرگان قومی که در تفویض مدال به ترامپ با حاجی گل‌نبی هم‌کار بود نیز از سوی گروه طالبان با تهدید روبروست.

آقای اکبری می‌گوید که پیش از این افراد گروه طالبان حاجی گل‌نبی را به خاطر دادن مدال به رییس‌جمهور امریکا تهدید کرده بودند
آقای اکبری می‌گوید که پیش از این افراد گروه طالبان حاجی گل‌نبی را به خاطر دادن مدال به رییس‌جمهور امریکا تهدید کرده بودند

مدال طلا

پس از‌آن که دونالد ترامپ قدرت را در امریکا به دست گرفت، حکومت پاکستان را به اتهام حمایت از گروه‌های تروریستی، مورد فشارهای بی‌سابقه قرار داد. ترامپ گفت که اسلام‌آباد حامی گروه‌های تروریستی است و به بهانۀ مبارزه با تروریزم، میلیون‌ها دالر از کشورهای غربی کمک دریافت کرده، اما بخشی از این پول‌ها را در اختیار گروه طالبان که در افغانستان نظامیان امریکایی و شهروندان این کشور را می‌کشد، قرار داده است.

ترامپ پاکستان را زیر فشار قرار داد و میلیون‌ها دالر کمک‌های واشنگتن به اسلام‌آباد را به تعلیق درآورد؛ پالیسی که سبب محبوبیت ترامپ بین مردم افغانستان شد.

به تاریخ ۱۱ جدی سال ۱۳۹۶ خورشیدی شماری از باشند‌گان ولایت لوگر در شهر پل علم، مرکز این ولایت، جمع‌شده و با جمع‌آوری پول، مقدار ۱۵ گرام طلا را خریداری کردند. آن‌ها سپس این طلا را پیش یک زرگر برده، به روی آن مدال شجاعت «هک» کردند و به ترامپ تفویض نمودند.

در اعلامیه جمع‌آوری پول برای ساخت این مدال آمده که: ‌«مدت ۱۷ سال می‌شود که ایالات متحده امریکا در افغانستان حضور نظامی دارد و ‌(در جریان این جنگ ۱۷ ساله‌‌) صدها امریکایی و صدها افغان کشته و زخمی شدند، از دست دشمن واحد که همیشه خواست هر افغان بوده که ‌(آن‌) دشمن، پاکستان است.

اما اداره امریکا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌(اداره قبلی) به نام‌های مختلف، پول‌های تشویقی به پاکستان پرداخت می‌نمود. بنابراین امروز جای خوشبختی است که اداره جدید امریکا خصوصا آقای ترامپ توانست دشمن را شجاعانه بشناسد، ما‌‌(مردم افغانستان از پالیسی ترامپ در قبال پاکستان‌‌‌‌) حمایت می‌نمایم.

امروز ملت افغانستان به خواست خویش چیزی که در توان داشتند، دهقانان و کسبه‌کاران از ۱ الی صد افغانی انداز نموده و یک مدال طلای ساخته و آن‌را از طرف ملت افغانستان برای رییس‌جمهور امریکا، آقای ترامپ تقدیم.

زنده باد دوستی افغانستان و امریکا.‌»

این مدال از سوی شماری از باشند‌گان ولایت لوگر به کابل آورده شده و به نمایندگی از همه‌ مردم افغانستان به سفارت امریکا تسلیم داده شد تا از این طریق به دونالد ترامپ برسد.

ایده پرداز مدال شجاعت

 ایده پرداز مدال شجاعت به دونالد ترامپ، حاجی گل‌نبی یکی از متنفذان این ولایت بود. پس از آن‌که طالبان یکی از پسران حاجی گل‌نبی را در این ولایت کشت، بنابر گفته‌های باشندگان ولایت لوگر، او برای تأمین امنیت با نیروهای امنیتی همکار شد. او سال‌ها با دولت در جهت تامین امنیت کار کرد.

حاجی گل نبی باشنده شهرستان خروار ولایت لوگر بود و زندگی متوسطی داشت. از حاجی گل‌نبی سه پسر و سه دختر به جا مانده است.

بنابر گفته شماری از باشندگان ولایت لوگر، حاجی گل‌نبی با طالبان دشمنی سختی داشت و پاکستان را مسئول پرورش این گروه می‌دانست؛ به همین دلیل از سیاست ضد پاکستانی ترامپ حمایت می‌کرد و اولین فردی بود که خواستار تشکر از ترامپ به خاطر اتخاذ سیاست ضد پاکستانی و ضد طالبانی بود.

حسیب استانکزی، ریس شورای ولایتی لوگر به خبرنامه می‌گوید که حاجی گل‌نبی و سه چهار بزرگ قومی که از طراحان اصلی مدال شجاعت به دونالد ترامپ‌بودند، از سوی گروه طالبان تهدید به مرگ شده بودند، اما با این حال، حاجی گل‌نبی با خانواده‌اش همچنان در ساحه ناامن قریه تخت‌آب شانه‌‌ که در نزدیکی مرکز ولایت لوگر قرار دارد، زندگی می‌کرد.

بنابر گفته آقای استانکزی، این خانواده زندگی متوسطی داشت و از تهدید طالبان نیز هراسی نداشت؛ رفتاری که سرانجام سبب شهادت حاجی گل‌نبی شد.

این در حالی است که یکی از دوستان حاجی گل‌نبی که در ساخت مدال شجاعت نقش داشته، به دلیل تهدید گروه طالبان به بیرون از افغانستان رفته است.

trump
ایده پرداز مدال شجاعت به دونالد ترامپ، حاجی گل‌نبی یکی از متنفذان این ولایت بود

گروه طالبان با ارسال خبرنامه‌یی به آدرس رسانه‌ها  مدعی اند که جنگجویان آنان روز جمعه هفته گذشته با جاسازی ماین مقناطیسی، حاجی گل‌نبی، سازنده مدال شجاعت برای دونالد ترامپ در ولایت لوگر را کشته‌اند.

شاهپور احمدزی، سخنگوی فرماندهی پولیس لوگر با تأیید کشته شدن حاجی گل نبی می‌گوید، جنگجویان طالب روز جمعه در شهر پل علم، مرکز ولایت لوگر با جاسازی ماین در موتر حاجی گل‌نبی، این بزرگ قومی را کشت.

هرچند گروه طالبان مسئولیت انفجار ماین بر موتر حاجی گل نبی را پذیرفته‌اند، اما سید فرهاد اکبری، بزرگ قوم سادات مدعی است که گروه طالبان به دستور حکومت پاکستان او را کشته‌ است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان