گزارش تازه: دسترسی قربانیان خشونت در برابر زنان به عدالت، ناکافی است

توسطروایت زنده

خرداد ۸, ۱۳۹۷ به روز رسانی : اسفند ۹, ۱۴۰۲

دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان(یوناما) با نشر گزارش تازه‌یی از دسترسی قربانیان خشونت در برابر زنان به عدالت ابراز نگرانی کرده و آن را ناکافی خوانده است.

این گزارش که امروز سه‌شنبه (8 جوزا) زیر نام «بی‌عدالتی و معافیت: میانجی‌گری جرایم خشونت علیه زنان» به نشر رسید، در آن تجربیات فردی زنان افغان و نجات‌یافتگان از خشونت در سراسر این کشور از آگست 2015 تا دسامبر 2017 مستندسازی شده است.

تادامیچی یاماموتو، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد برای افغانستان حین ارائه این گزارش گفت: «استفاده از میانجی‌گری در قضایای جرمی نه تنها باعث عادی شدن خشونت علیه زنان می‌گردد، بلکه همچنان باعث می‌شود که اعتماد به سیستم عدلی جرمی در کل تضعیف گردد. یافته‌های این گزارش به شمول جزئیات در مورد معافیت بدون کنترول از مجازات در قتل‌های ناموسی و قتل زنان، نشان می‌دهد که عدالت برای قربانیان خشونت علیه زنان هنوز هم به شدت ناکافی باقی مانده است».

voilent againstn women

در گزارش یوناما آمده که قضایای جرمی خشونت در برابر زنان در اکثر موارد از طریق مکانیزم حل اختلاف میانجی‌گری شده است، در حالی که قانون محو خشونت در برابر زنان و قانون جزای افغانستان اجازه استفاده از میانجی‌گری در قضایای جرمی را نداده است.

بر اساس این گزارش، میانجی‌گری نباید برای حل جرایم جنایی در برابر زنان به شمول قتل، قتل‌های ناموسی و جرایمی که در ماده‌های ۱۸ تا۲۲ قانون محو خشونت در برابر زنان آمده است، استفاده گردد.

در همین حال، دنیل بیل، رئیس بخش حقوق بشر یوناما گفت: «بسیاری از زنانی که برای این گزارش با آن‌ها مصاحبه شده، گفته که آن‌ها بنابر فشار، شکایت رسمی خود را پس گرفته و برای میانجی‌گری توافق کرده‌اند، طوری که هیچ جرم واقعی اتفاق نیافتاده است».

به گفته‌ او، میانجی‌گری رویدادهای بی‌رحمانه خشونت در برابر زنان، اساسا اعمال جرمی را به منازعات خانوادگی تبدیل کرده و این میانجی‌گری‌ها مستقیما معنا و مفهوم قانون محو خشونت در برابر زنان را نقض می‌کند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *