در کنار جنگ‌های خشونت‌آمیز، خشک‌سالی به مشکلات افغانستان می‌افزاید

توسطمجیب مشعل

خرداد ۷, ۱۳۹۷ به روز رسانی : اسفند ۷, ۱۴۰۲

کابل، افغانستان ـ سازمان ملل متحد هشدار داده که افغانستان همزمان با این‌که متأثر از چندین دهه خشونت شدید می‌باشد، دو سوم مردم آن نیز با خشک‌سالی مواجه بوده که می‌تواند کمبود غذا را برای بیش از دو میلیون نفر به میان آورد.

هماهنگ‌کننده فعالیت‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد در گزارشی که هفته گذشته منتشر نمود، گفت که «کسر میزان بارندگی»70 درصدی در اکثر بخش‌های کشور، محصولات زمستانی را متأثر کرده و چشم‌اندازهای ناگواری برای بهار و تابستان به میان آورده است.

بسیاری کشاورزان شاهد خشکیده شدن دانه‌های‌شان بوده و یا کاشت محصولات‌شان به تأخیر افتاده، و برای مواشی و چراگاه‌ها، خوراک اندک بوده و یا وجود ندارد.

خشک‌سالی در بهار منجر به بیجا شدن هزاران نفر از خانه‌های‌شان نیز شده است که این تعداد به حدود دو میلیون نفری که اکثرا به علت خشونت‌ها مجبور به ترک خانه‌های‌شان شده‌اند، می‌افزاید.

گزارش سازمان ملل متحد بیان می‌دارد: «در 20 ولایتی که به علت خشک‌سالی بیشتر متأثر شده‌اند، تقریبا 15 میلیون نفر متکی به کشاورزی، دام‌داری یا فرصت‌های کاری در زراعت می‌باشند».

«تونی لنزر»، هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه این نهاد در افغانستان می‌گوید که یک درخواست فوری برای ارائه به کشورها آماده شده تا از آنچه که او می‌گوید یک «وضعیت گرسنگی نامطلوب» خواهد بود، در شش ماه جلوگیری شود. در کشوری که شدیدا به نان متکی است، انتظار می‌رود که امسال با کمبود 2.5 میلیون تن گندم مواجه شود.

UNama2
گزارش سازمان ملل متحد بیان می‌دارد: «در 20 ولایتی که به علت خشک‌سالی بیشتر متأثر شده‌اند، تقریبا 15 میلیون نفر متکی به کشاورزی، دام‌داری یا فرصت‌های کاری در زراعت می‌باشند»

آقای لنزر می‌گوید که سازمان ملل متحد خواستار 115 میلیون دالر اضافی برای درخواست کمک‌های بشردوستانه 430 میلیون دالری که سال گذشته تهیه شده بود، می‌باشد، تا غذا، خوراک برای احشام و دیگر کمک‌ها انجام شود. اما دونرها با درخواست‌های متعددی جهت کمک در سراسر دنیا مواجه‌اند، و تنها 28 درصد درخواست ابتدایی 430 میلیون دالری برآورده شده است.

آقای لنزر می‌گوید که او به کشورهای دونر بالقوه گفته است که: «حالا سهم بگیرد، از یک فاجعه جلوگیری کنید، یا در شش ماه بعد چندین برابر بیشتر پرداخت کنید، این میزان برای خشک‌سالی در افغانستان بسیار زیاد است».

خشک‌سالی در حالی پدید آمده که خشونت‌ها در بخش‌های زیادی از کشور رو به افزایش است و شورشیان طالب، حملات‌شان را تشدید کرده‌اند. مقامات غالبا گزارش می‌دهند که حملات یا عملیات‌های نظامی در بیش از 20 ولایت از 34 ولایت این کشور انجام می‌شود. شک و تردیدهایی نسبت به توانایی دولت افغانستان برای پاسخ به بحران‌های اخیر وجود دارد، چنان‌که سطح رهبری با نگرانی‌های متعدد امنیتی مواجه است و از درگیری‌های سیاسی درون حکومتی رنج می‌برد.

جاوید فیصل، معاون سخنگوی ریاست اجرایی حکومت افغانستان گفت که سطح رهبری نگرانی‌هایی در مورد خشک‌سالی دارد و «جدیت این مسأله درست به اندازه مسایل امنیتی است». او گفت که ده‌ها هزار تن گندم به مناطقی که انتظار می‌رود بیشتر متأثر شده باشد، فرستاده شده و پول برای تأمین علوفه برای حیوانات اهدا شده است.

گزارش سازمان ملل متحد می‌ گوید که خشونت گسترده تأثیرات خشک‌سالی را افزایش داده که منتج به دسترسی محدود به بازارها برای کشاورزان فقیر شده است. در ولایت ارزگان، دسترسی کشاورزان به بازار در ترینکوت مرکز این ولایت، به علت جنگ‌ها قطع شده است. در هلمند، جایی که شورشیان بیشتر قلمرو آن را تحت کنترل یا نفوذ دارند، لازم است تا کشاورزان اجازه ویژه برای آوردن اموال‌شان به مارکت‌ها در مناطق تحت کنترل حکومت را داشته باشند.

احمدشاه خیری، رییس بخش زراعت هلمند گفت که این ولایت تنها 12 میلی‌متر یا کمتر از نیم اینچ باران در سال دارد. او گفت: «ما برای یک سال بارور به 280 الی 300 میلی‌متر باران ضرورت داریم».

Opium
کشاورزان محلی اولویت را نسبت به سایر محصولات غلات به کاشت تریاک سودآور داده و این مسأله کمبود مواد غذایی را بدتر کرده است

او ادامه داد، کشاورزان محلی اولویت را نسبت به سایر محصولات غلات به کاشت تریاک سودآور داده و این مسأله کمبود مواد غذایی را بدتر کرده است.

آقای خیری گفت: «ما تخم‌های اصلاح شده را به 2000 خانواده تقسیم کرده‌ایم و آگاهی عمومی را افزایش داده و مرغ‌داری‌ها را ایجاد کرده‌ایم، اما دسترسی ما به علت جنگ‌های مداوم محدود است و این مسأله جمعیت بیشتری را نیازمند به کمک‌های فوری می‌سازد».

مقامات در ولایت جنوب غربی نیمروز نیز انتظار دارند که خشک‌سالی به 80 درصد محصولات بهاری تأثیر کرده و محصولات تابستانی به کلی تخریب شود.

محمد اکبر شریفی، سرپرست ریاست زراعت نیمروز خاطرنشان می‌کند که این ولایت دو دریاچه عمده دارد که آب در آن جریان دارد، اما یکی از آن‌ها به نام خاسرود خشک شده است. او گفت که کشاورزان در بهار سال گذشته، 33000 هکتار زمین یا 81500 اکریز را کشت کرده‌اند و امسال تنها 1200 هکتار کشت شده است.

در ولایت شمال غربی بادغیس، جایی که در حدود 700 هزار جمعیت آن متکی به زراعت است، مقامات از کاهش شصت درصدی محصولات گندم گزارش داده‌اند. حکومت برنامه دارد تا بیش از 3000 تن گندم را در روزهای پیش رو توزیع کند و در حدود 2000 تن را برای حالات فوق‌العاده نگه دارد.

عبدالعزیز حلیم‌یار، از کارمندان ریاست زراعت این ولایت می‌گوید: «صدها حیوان به علت خشک‌سالی در ماه‌های اخیر مرده است».

گزارش سازمان ملل متحد بیان داشته که با گاوداری‌هایی که در شمال شرق این کشور خشک شده است، تخمینا 1.5 میلیون رأس بز و گوسفند برای به دست آوردن غذا تقلا می‌کنند. مقامات در قندز گفته‌اند که خشک‌سالی بسیاری از کشاورزان را واداشته تا احشام‌شان را به ولایت همسایه بدخشان منتقل کنند.

محمد منیر نظری، رییس زراعت قندز گفت: «برخی از حیوانات به علت خشک‌سالی مرده‌اند، برخی ضعیف شده و برخی دیگر در فرآیند انتقال‌شان گم شده‌اند».

منبع: نیویورک تایمز
مترجم: طاهره رحمانی

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *