جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

افشاگری تازه از دخالت اشرف غنی در امور انتخاباتی؛ 3 نکته از مناظره آریانا نیوز در مورد انتخابات افغانستان

خواندن 3 دقیقه
0
(0)

معاذ الله دولتی، معاون کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید، رییس جمهور غنی بر اعضای کمیسیون انتخابات فشار وارد کرده است تا از مقام‌های‌شان کناره‌گیری کنند.

آقای دولتی شب گذشته در برنامه مناظره تلویزیون آریانا نیوز از مداخلات رییس جمهور در امور کاری کمیسیون پرده برداشت.

تهدید به استعفا

معاون کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گوید که رییس جمهور غنی در یک نشست در ارگ ریاست جمهوری اعضای کمیسیون انتخابات را که با نصب برچسپ در کاپی شناسنامه مخالف بودند در حضور سفیر امریکا و نماینده سازمان ملل در افغانستان تهدید به استعفا کرد.

او گفت که رییس جمهور به صراحت تاکید کرد که مخالفان طرح برچسپ در کاپی شناسنامه ها باید استعفا بدهند.

آقای دولتی تاکید دارد که در نشستی که اعضای کمیسیون انتخابات چند روز پیش با اشرف غنی داشتند، رئیس کمیسیون انتخابات به آقای غنی گفت که ۴ نفر از اعضای کمیسیون مخالف تغییر طرزالعمل ثبت نام رای‌دهندگان و نصب برچسب‌ ثبت نام روی کپی شناسنامه‌ها هستند.

https://twitter.com/ArianaNews_/status/999127780045582337

به گفته آقای دولتی رئیس جمهوری افغانستان پس از آن گفت کسانی که مخالف این طرح هستند از وظایف‌شان کناره‌گیری کنند.

آقای دولتی گفت اعضای کمیسیون پیش از نشست با رئیس جمهوری براساس آرای اکثریت، فیصله کردند که دیدگاه کمیسیون این است که طرزالعمل ثبت نام رای‌دهنده‌ها تغییر نکند.

به گفته او در نشست با آقای غنی رئیس کمیسیون انتخابات «شاید نتوانست موضوع را درست به رئیس جمهوری منتقل کند و گفت که من موافقم و این چهار نفر مخالف اند.»

خیانت ملی

از سویی هم فضل احمد معنوی، رییس پیشین کمیسیون مستقل انتخابات مداخله رییس جمهور در امور کمیسیون را جفای ملی می‌داند.

فضل احمد معنوی، رییس پیشین کمیسیون مستقل انتخابات بیان داشت: «وقتی رییس جمهور تهدید به استعفا اعضای کمیسیون را می کند در بحث انتخابات که بعد هم خودش کاندید در انتخابات ریاست جمهوری می باشد، این می تواند که خیانت ملی تلقی شود.»

مسائل کلان ملی

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان 7 عضو دارد و براساس قانون نهاد مستقلی است که رئیس جمهوری افغانستان نباید در تصمیم‌گیری‌های آن دخالت کند.

اما شاه حسین مرتضوی، معاون سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان هم که در همین برنامه شرکت داشت، با رد اظهارات آقای دولتی گفت که رئیس جمهوری خواهان برگزاری انتخابات شفاف و به موقع است.

شاه حسین مرتضوی، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
شاه حسین مرتضوی، معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

آقای مرتضوی گفت که در همان نشست خود او هم بوده و رئیس جمهور غنی تاکید داشته مشخصا از هیچ عضو کمیسیون نخواسته که از کارشان کناره‌گیری کنند بلکه به گفته او رئیس جمهور موظف است وقتی «کارهای برگزاری انتخابات به وقت و زمان و در مطابقت به قانون پیش نرود، نگران وضعیت باشد.»

کمیسیون مستقل انتخابات ده روز پیش اعلام کرد که رای دهندگان می‌توانند با استفاده از کپی شناسنامه نیز ثبت نام کنند. این نهاد نگرانی شماری از شهروندان این کشور از تهدیدات امنیتی از سوی مخالفین مسلح را دلیل این تصمیم خواند.

این شهروندان نگران اند که گروه‌های مخالف دولت با دیدن برچسب ثبت نام انتخابات بر اصل شناسنامه‌های آنان، خطراتی را برایشان فراهم سازند.

اما پس از اعلام این تصمیم انتقادهای زیادی از حکومت آغاز شد که گویا این تصمیم به خواست رئیس جمهوری بوده و عده‌ای آن را زمینه‌سازی برای تقلب درانتخابات خواندند و کمیسیون انتخابات در چرخشی اعلام کرد که واجدان شرایط رای‌دهی تنها براساس شناسنامه‌های اصلی می‌توانند ثبت نام کنند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان