کمیسیون انتخابات افغانستان: حوزه‌ انتخاباتی برای انتخابات مجلس نمایندگان کماکان ولایت است

توسطروایت زنده

اردیبهشت ۳۰, ۱۳۹۷ به روز رسانی : اسفند ۹, ۱۴۰۲

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان با انتشار خبرنامه‌یی تصمیم خود را در مورد ترتیب حوزه‌های انتخاباتی در انتخابات مجلس نمایندگان این کشور اعلام کرد.

بر اساس این تصمیم که امروز یک‌شنبه(30 ثور) اعلام شده، حوزه‌های انتخاباتی برای این انتخابات کماکان ولایت بوده و برای 10 کرسی کوچی‌ها و یک کرسی اهل هنود و سیک تمام کشور یک حوزه انتخاباتی می باشد.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان گفته که بر اساس مکلفیت‌های قانونی که داشته، گزارش مطالعات تخنیکی خویش را در مورد کوچک‌تر ساختن حوزه‌های انتخابات در ماه حوت 1395، برای ریاست جمهوری افغانستان ارسال نمود. اما مقام ریاست جمهوری چهار روز پیش(26 ثور 1397) مشوره حقوقی را به این کمیسیون ارسال نموده که «با توجه به حکم ماده سی و ششم قانون انتخابات، بنابر محدودیت زمانی، مشوره داده شده که حوزه‌های انتخاباتی مبنی بر هر ولایت به عنوان یک حوزه انتخاباتی اجراآت گردد».

این در حالی است که بر اساس حکم ماده سی و ششم قانون انتخابات، حدود حوزه‌های انتخاباتی باید حداقل 180 روز قبل از انتخابات تعیین گردد.

با این وجود، کمیسیون انتخابات تصمیم خود را در مورد حوزه‌های انتخاباتی این‌گونه مطرح کرده است: “اینک کمیسیون اعلام می دارد که حوزه‌های انتخاباتی برای انتخابات مجلس نمایندگان سال 1397 کماکان ولایت بوده و برای 10 کرسی کوچی‌ها و یک کرسی اهل هنود سیک تمام کشور یک حوزه انتخاباتی می‌باشد”.

IEC

این در حالی است که باشند‌گان ولایات میدان وردک و غزنی دست به اعتراض زده و بیان کرده‌اند که برگزاری انتخابات به خاطر مشکلات امنیتی در سراسر این ولایات ممکن نیست و باید حوزه‌های انتخاباتی کوچک ساخته شود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *