7 شهر زیر تهدید؛ آیا رمضان خونین سال گذشته در افغانستان تکرار خواهد شد؟

توسطعلی شیر شهیر

اردیبهشت ۲۷, ۱۳۹۷ به روز رسانی : اسفند ۷, ۱۴۰۲

در آستانه ماه رمضان بیش از هفت شهر افغانستان مورد تهدید شدید گروه‌های مخالف این کشور قرار دارد. فراه، غزنی، فیض‌آباد، ترین‌کوت، قندز، میمنه و پلخمری از جمله شهرهای افغانستان اند که در حال حاضر با بیشترین میزان تهدیدها مواجه اند.

شهر فراه روز سه‌شنبه‌ این هفته(25 ثور) مورد تهاجم سنگین طالبان قرار گرفت تا لبه‌ سقوط به‌دست این گروه پیش رفت. با این حال روز چهارشنبه(26 ثور) مقام‌های این ولایت به خبرنامه تأکید کردند که پس از یک‌شبانه روز جنگ در این ولایت، نیروهای امنیتی افغان توانسته‌اند ساحه را در کنترل بگیرند و همه‌ شورشیان را از شهر بیرون برانند.
اما صبح امروز پنج‌شنبه(27 ثور) منابع محلی تأکید کردند که درگیری میان افراد گروه طالبان از حوالی ساعت ۱۱ شب گذشته در داخل شهر فراه، بار دیگر آغاز شده و تا صبح امروز ادامه یافته است.

به گفته‌ این منابع، دیروز چهارشنبه ولایت فراه آرام بود، ولی ناوقت شب گذشته درگیری مجدد در این شهر آغاز شد و تا ساعت ۳ بامداد به شدت ادامه داشت.

بر اساس این گزارش، شماری از طالبانی که در خانه‌های مردم پنهان شده‌بودند، سه حمله انتحاری را در نزدیکی فرماندهی پولیس، زندان و حوزه‌ سوم امنیتی انجام داده و پس از آن به درگیری با نیروهای امنیتی پرداختند.

برخی از اعضای شورای ولایتی فراه تأیید می‌کنند درگیری‌هایی که از شب گذشته آغاز شده، تاکنون پایان نیافته و نگرانی‌هایی را برای شهروندان این ولایت خلق کرده است.

شهرهای غزنی، فیض‌آباد، ترین‌کوت، قندز، میمنه و پلخمری از جمله دیگر شهرهای افغانستان اند که در آن‌ها جنگ جریان داشته و به‌گفته‌ مقام‌های محلی، هر لحظه احتمال هر نوع تشنجی وجود دارد.

farah 22
برخی از اعضای شورای ولایتی فراه تأیید می‌کنند درگیری‌هایی که از شب گذشته آغاز شده، تاکنون پایان نیافته و نگرانی‌هایی را برای شهروندان این ولایت خلق کرده است

مرکز غزنی، یکی از این شهرها است که در حال حاضر نیز جنگ میان نیروهای امنیتی و گروه‌های مخالف دولت افغانستان در آن ادامه دارد. مقام‌های محلی در این ولایت روز چهارشنبه از سقوط شهرستان جغتوی این ولایت خبر دادند و تأکید کردند که حملات گروه طالبان در این ولایت شدت یافته است.

با این حال عارف واحدی، معاون والی غزنی در گفت‌وگو با خبرنامه، سقوط این شهرستان را رد کرد، اما تاکید می‌کند که در حمله‌ قطعه سرخ گروه طالبان در شب چهارشنبه، حدود ۱۰ از نیروهای امنیتی در این ولایت کشته شده و ۸ تن دیگر در این حمله زخم برداشته‌اند.

خواستار آتش‌بس در ماه رمضان

با وجود این حملات، محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان از گروه‌های تروریستی خواسته تا در ماه مبارک رمضان جنگ در این کشور را متوقف کنند.

آقای غنی در یک پیام ویدیویی به مناسبت ماه مبارک رمضان گفته که «امیدوارم تا طالبان و دیگر مخالفان مسلح دولت احترام‌شان را به ماه مبارک رمضان نشان داده و سبب هراس و ناامنی برای عبادت‌کنندگان نشوند و خانه‌های الهی را از رونق نیاندازند».

سازمان ملل متحد نیز در اعلامیه‌یی خواستار توقف جنگ در ماه رمضان در افغانستان شده و تاکید کرده است که گروه‌های مخالف باید حرمت این ماه را نگه دارند.

تادامیچی یاماموتو، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد برای افغانستان با نشر پیامی فرا رسیدن ماه رمضان را به مردم افغانستان تبریک گفته است.

او گفته که «امیدوارم ماه رمضان فرصتی را برای نزدیک شدن صلح‌آمیز به یکدیگر و ساختن پل‌ها میان تمام مردم افغانستان فراهم نماید. همچنان از تمام گروه‌های درگیر در جنگ می‌خواهم تا به این مکلفیت دینی احترام بگذارند و جنگ را متوقف کنند».

یوناما گفته که هفته‌های پیش‌رو، زمان خاصی برای دعا و نیایش برای افغان‌ها می‌باشد و هم‌چنان زمانی است برای تفکر و همدلی با کسانی که از درگیری‌های دوامدار در کشور آسیب دیده‌اند.

https://twitter.com/ResoluteSupport/status/997026848008757248

از سویی ‌هم مأموریت حمایت قاطع به رهبری ناتو در افغانستان در این ماه از گروه طالبان خواسته تا به پیشنهاد صلح حکومت افغانستان پاسخ مثبت دهند.

جنرال جان نیکلسون، فرمانده نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان به مناسبت ماه مبارک رمضان از طالبان مسلح خواسته که خواست مردم افغانستان در مورد صلح را بپذیرد.

این خواست از سوی فرمانده نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان در حالی مطرح شده که محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان در دومین نشست روند کابل بسته پیشنهادی صلح حکومت را به گروه طالبان ارائه کرد. اما گروه طالبان این پیشنهاد آقای غنی را توطئه خوانده و رد کرده است.

رمضان خونین سال گذشته تکرار خواهد شد؟

با تهدیدهای بلند موجود در بیشتر شهرهای افغانستان، شهروندان این کشور نگران تکرار رمضان سال گذشته در افغانستان ‌اند. سال گذشته خورشیدی گروه طالبان در اعلامیه‌یی گفته بودند که ثواب «جهاد» در ماه رمضان «چند برابر است» و به ‌این دلیل باید حملات‌شان را در این ماه گسترش دهند.

رمضان سال گذشته در افغانستان یکی از خونین‌ترین ماه‌ها و میزان تلفات آن بی‌سابقه بود. در این ماه حدود ۲۳۰ تن کشته شده و ۷۷۰ تن دیگر زخمی شدند.

بزرگ‌ترین حمله‌ رمضان سال گذشته، انفجار چهارراهی زنبق بود. این انفجار حوالی ساعت ۸:۳۰ دقیقه صبح روز پنج رمضان در نزدیکی چهارراهی زنبق شهر کابل روی داد. انفجار به حدی قوی بود که صدای آن در مناطق مختلف شهر کابل شنیده شد.

kabul-blast20
بزرگ‌ترین حمله‌ رمضان سال گذشته، انفجار چهارراهی زنبق بود

این انفجار ۹۰ کشته و بیش از ۳۸۰ زخمی بر جای گذاشت. قربانیان این انفجار همگی غیرنظامیانی بودند که زنان و کودکان را نیز شامل می‌شد.

مساجد و عبادت‌گاه‌ها نیز یکی از مکان‌های بود که در رمضان سال گذشته توسط گروه‌های مخالف مسلح افغانستان مورد حمله قرار گرفت.

در شب ۲۱ رمضان، مسجد جامع الزهرا در غرب کابل مورد حمله انتحاری قرار گرفت که بیش از 6 کشته و ۱۰ زخمی برجا گذاشت.

با این حال، با ادامه جنگ در ولایت فراه و شماری از ولایت‌های دیگر افغانستان مانند غزنی و بغلان، شمار زیادی از شهروندان افغانستان نگرانی شدیدشان را از وخیم شدن امنیت در ماه رمضان به‌ویژه امنیت مساجد و عبادت‌گاها ابراز می‌کنند.

با وضعیت موجود، شماری از شهروندان افغانستان به‌ویژه علما هم‌زمان با فرا رسیدن ماه رمضان گفته‌اند که برای آمدن امنیت و آرامش در کشور، در این ماه دعا می‌کنند.

محمد حلیمی، یکی از علمای دین در صفحه‌ فیس‌بوک‌اش نوشته است که برای سلامتی نیروهای امنیتی و دفاعی کشور و هم‌چنان برای حاکم شدن امنیت در افغانستان دعا کنید.

یکی از شهروندان دیگر افغانستان به نام انور جعفری نیز در صفحه‌ فیس‌بوک‌اش نوشته که « در اولین سحر ماه مبارک رمضان، امنیت سرتاسری را در افغانستان آرزومندم.»

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط علی شیر شهیر

علی شیر لیسانس‌اش را از دانشکده‌ی ژورنالیزم دانشگاه کابل گرفته است. او در چندین رسانه‌ی دیداری- شنیداری و چاپی به‌ حیث خبرنگار، گزارشگر و ویراستار کار کرده است. شهیر اکنون خبرنگار بخش اجتماعی و اقتصادی در خبرنامه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *