جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

خواست تهران از کابل؛ مذاکرات بر سر وضعیت تالاب هامون از سر گرفته شود

خواندن 2 دقیقه
0
(0)

بر اساس گزارش‌ها، ایران از افغانستان خواسته که مذاکره بر سر وضعیت تالاب هامون را از سر بگیرد.

روزنامه تهران تایمز گزارش داده که مسعود تجریشی، معاون اداره محیط زیست ایران بر لزوم توافق رسمی افغانستان و ایران در مورد سهم تالاب‌های این کشور از آب رودخانه هلمند تأکید کرده است.

معاون اداره محیط زیست ایران همچنان گفته که خشک شدن بستر دریاچه‌ها باعث طوفان ریگ در منطقه شده و مشکلاتی را در هردو کشور به وجود می‌آورد.

تالاب هامون متشکل از سه دریاچه هامون هلمند در خاک ایران، هامون صابری در منطقه مرزی و هامون پوزک در خاک افغانستان است. افغانستان و ایران در سال ۱۳۵۱ خورشیدی قراردادی را در مورد سهم ایران از آب رودخانه هلمند امضا کردند.

این در حالی است که چندی پیش، جواد ظریف وزیر خارجه ایران به افغانستان هشدار داده بود که در صورت عدم رعایت حق‌آبه ایران از آب رود هلمند، کشورش مجبور است دست به عمل متقابل بزند.

اما هارون نجم‌پور، معاون سفیر افغانستان در تهران در پاسخ گفت که افغانستان توانایی کنترول و مدیریت منابع آبی خود را ندارد، بنابراین، اگر آبی در رودخانه هلمند بوده، جریان دارد. به گفته وی، افغانستان به توافق دو کشور در مورد حق آبه ایران پایبند است، اما کل منطقه در یک خشکسالی بی سابقه در 50 سال گذشته قرار دارد.

این دیپلمات بلندپایه افغانستان خاطرنشان کرده که بر اساس توافق‌نامه با ایران، در صورت بروز خشک‌سالی حق آبه ایران از رودخانه هلمند نیز کاهش می‌یابد.

photo_2018-05-13_08-59-21

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان