جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

دونالد ترامپ از توافق هسته‌یی با ایران(برجام) خارج شد/ تأکید ایران و اروپا به ادامه برجام بدون امریکا

خواندن 2 دقیقه
0
(0)

دونالد ترمپ، رئیس جمهوری ایالات متحدۀ امریکا روز گذشته (سه‌شنبه، 18 ثور) اعلام کرد که کشورش از توافق هسته‌یی ایران با قدرت‌های جهان(برجام) خارج خواهد شد. او پس از یک سخنرانی در میان خبرنگاران، فرمان خروج این کشور از برجام را امضا کرد.

ترامپ که دو سال پیش به خروج آمریکا از برجام وعده داده بود، در یک سخنرانی در کاخ سفید بار دیگر توافق هسته‌یی ایران را فاجعه‌بار خوانده و گفته که این معامله صلح و آرامش را به همراه نیاورده و نخواهد آورد.

ترامپ با تأکید بر این‌که ایران یک کشور تروریست‌پرور است، همچنان گفت که «اجازه نخواهد داد رژیمی که شعار مرگ بر آمریکا سر می‌دهد، به اسلحه‌ هسته‌یی دست یابد».

رئیس‌جمهور آمریکا در بخشی از سخنرانی‌اش گفت که ایران از گروه‌های افراطی چون حماس، حزب‌الله، طالبان و القاعده حمایت می‌کند که این رفتار بی‌ثبات کننده‎ ایران پس از توافق هسته‌یی شدیدتر شده است.

آقای ترامپ همچنان یک فرمان رسمی بازگشت تحریم‌های هسته‌یی در برابر ایران را امضا کرده که ضمن اعمال تحریم‌های سنگین بر ایران، هر دولتی را که برای دستیابی به اسلحه‌ هسته‌یی ایران را کمک کند، نیز تحریم خواهد کرد.

با این حال، این سخنرانی دونالد ترامپ واکنش‌های زیادی در پی داشت.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، آمریکا را به پامال کردن تعهدات بین‌ المللی متهم کرده و گفته که با وصف خروج آمریکا از توافق هسته‌یی، تهران برای حال حاضر از آن خارج نخواهد شد. آقای روحانی گفته که پس از این توافق، برجام بین ایران و پنج کشور است.

trump

سران بریتانیا، فرانسه و آلمان نیز با نشر اعلامیه‌ مشترکی از تصمیم امریکا ابراز تأسف کرده و به پایبندی به توافق هسته‌یی با ایران تأکید کردند.

اتحادیه‌ اروپایی هم با نشر بیانیه‌یی ضمن ابراز تأسف از تصمیم امریکا گفته که توافق هسته‌یی با ایران یک توافق چند جانبه است که نمی‌توان آن را به گونه‌ یک‌جانبه لغو کرد.

با این حال، اسرائیل، رقیب ایران و مخالف سرسخت توافق هسته‌یی غرب با این کشور، از تصمیم دونالد ترمپ استقبال کرده است.

توافق هسته‌یی ایران در ۱۴ جولای ۲۰۱۵ میان ایران و پنج عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل متحد(ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین) به اضافه آلمان امضا شد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان