جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

روایت خون و آتش؛ حمله انتحاری، بیش از 150 کشته و زخمی و واکنش ها در رسانه های اجتماعی

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

اولین حمله مرگبار انتحاری بر جمعیتی از شهروندان افغانستان که در حال انتظار برای طی مراحل درخواست های شناسنامه های شان در کابل بود، بیش از 50 کشته و بیش از 100 زخمی برجای گذاشته است.

این حمله صبح امروز مرکز سیار از اداره ثبت احوال نفوس افغانستان در جاده شهید مزاری مربوط به ناحیه ششم کابل را هدف قرار داد.

ساعاتی پس از این رویداد داعش مسولیت این حمله انتحاری را برعهده گرفت و گفت که تجمعی از “شیعیان” افغانستان را هدف قرار داده است.

رویداد مرگبار

با آن که پیش از این حملات خونباری بر مکان های مذهبی و غیرنظامی دیگر هزاره ها در یک سال گذشته در مناطق مختلف افغانستان انجام شده، اما این حمله بر کسانی صورت گرفته که برای شرکت در روند انتخابات درخواست شناسنامه داده بودند.

این حمله ساعاتی قبل از انفجار دیگری در پلخمری مرکز ولایت بغلان انجام شد که در آن نیز شش عضو یک خانواده در نزدیکی محل ثبت نام رای دهندگان کشته شدند.

از زمان آغاز آغاز روند ثبت نام رای دهندگان تا کنون، بیش از 3 حمله بر مراکز ثبت نام انجام شده است. یکی از این حملات در غور انجام شد که شورشیان 3 تن را از یک مرکز ثبت نام رای دهندگان با خود بردند. این افراد چند روز پس از آن حمله دوباره با پادرمیانی بزرگان محلی آزاد شدند.

واکنش های اولیه

ساعاتی پس از این حمله ریاست جمهوری و ریاست اجرایی افغانستان واکنش نشان داده و رییس جمهور ضمن محکومیت آن در تویتی گفته است که برای قربانیان این حادثه شفای عاجل می خواهد.

https://twitter.com/ashrafghani/status/987969581573726208

همزمان با این یکی از سخنگویان رییس جمهور افغانستان نیز نوشته که این حمله بر عزم مردم افغانستان برای شرکت در انتخابات تاثیر نخواهد گذاشت؛ موضع گیری که واکنش های تندی را از سوی برخی از کاربران رسان های اجتماعی در پی داشته است.

در همین حال، سفیران آمریکا و بریتانیا حمله امروز را به شدت محکوم کرده اند. جان بس سفیر آمریکا در تویتی این حمله مرگبار را دشمنی با دموکراسی خوانده است.

https://twitter.com/USAmbKabul/status/987979368759734272

یوناما نیز با نشر تویتی ضمن ابراز انزجاز این حمله گفته که از حقوق اساسی مردم افغانستان حمایت می کند.

https://twitter.com/UNAMAnews/status/988013255032524802

واکنش شهروندان

همزمان با این واکنش های گسترده ای ملی و بین المللی، شماری زیادی از شهروندان افغان در رسانه های اجتماعی غم نامه ها منتشر کرده و از وضعیت موجود ابراز نگرانی نموده اند.

یکی از افرادی که در صحنه انفجار حضور داشته به خبرگزاری اسوشیتد پرس گفته که اکنون می دانند که دولت افغانستان نمی تواند امنیت آن ها را تامین کند به این جهت باید سلاح بردارند.

یکی از کاربران فیس بوک نوشته که “مرگ دموكراسي در افغانستان!”.

کاربر دیگری نیز گفته که هزاره ها پس از هفده سال به حساب و کتاب مجدد نیاز دارد.

حملات پیوسته

حمله انتحاری امروز در ادامه حملات دیگر از این دست در کابل و شماری از کلان شهرهای افغانستان انجام شده است. در اول سال جاری خورشیدی، حمله انتحاری دیگری بر مراسم نوروز در کابل انجام شد که در آن بیش از 28 تن کشته شدند.

پیش از این نیز در سال گذشته خورشیدی دو مسجد بزرگ در شمال و غرب کابل مورد حمله قرار گرفت که ده ها کشته و مجروح برجای گذاشت.

مسولیت این حملات هدفمند را همواره داعش برعهده گرفته است. شاخه خراسان گروه داعش از اواخر سال 2014 میلادی در افغانستان فعال شده و اکنون بیشترین حملات مرگبار این گروه بر مراکز و تجمعات شیعیان انجام می شود.

با آن که دولت افغانستان اعلام کرده که حملات بزرگی را علیه مراکز داعش در شرق و شمال افغانستان انجام داده است اما این گروه همچنان می تواند مراکز غیرنظامیان را حتی در پایتخت افغانستان هدف قرار دهد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان