جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
9 بازدید

«امید محمودی»؛ از تلاش برای نجات زندگی در امتداد جاده‌ مرگ تا انتخاب به عنوان «ابر مدیر» سویدن در سال ۲۰۱۸

خواندن 8 دقیقه
0
(0)

یک مهاجر افغانستانی امسال برنده جایزه «ابر مدیر ۲۰۱۸» در سویدن شده است.

جایزه شاهی سویدن که یکی از عالی‌ترین و معتبرترین جایزه‌های این کشور است، سالانه از سوی شاهِ این کشور به بهترین ‌‌«مدیر جوان و برتر‌» اهدا می‌شود. این جایزه سالانه در یک رقابت دشوار در بین هزارها جوان برگزار می‌شود و ارزیابی و تشخیص مدیر برتر سال را یک تیم از افراد متخصص که اکثرا اعضای گزینش جایزه جهانی نوبل هستند، به عهده دارد.

این جایزه امسال از میان ۲۴ هزار نامزد از سراسر سویدن، از سوی «کارل گوستاو شانزدهم»، شاه سویدن، به «امید محمودی»، مهاجر افغانستانی اهدا شد.

امید محمودی یکی از جوانان پرتلاش و موفق افغانستانی در سویدن است. امید جهت عرضه خدمات به پناهجویان به ویژه پناهجویان جوان و تنها، در سویدن فعالیت دارد و یکی از بزرگ‌ترین اتحادیه‌های جوانان مهاجر را در این کشور مدیریت و رهبری می‌کند.

تلاش برای زندگی حتی در امتداد جاده‌ مرگ

امید محمودی جوان افغانستانی که در کابل بزرگ شده و مکتب را در این شهر به پایان رسانده است. محمودی قبل از این‌که راهی سویدن شود، دانشجوی رشته حقوق و علوم سیاسی در یکی از دانشگاه‌های خصوصی در کابل بود.

Omid Mahmmodi
امید محمودی جوان افغانستانی که در کابل بزرگ شده و مکتب را در این شهر به پایان رسانده است

 او در آغاز اولین موج مهاجرت مردم افغانستان به سوی کشورهای اروپایی، در اواخر سال ۲۰۱۰ راهی ایران شد. محمودی به خبرنامه می‌گوید: ‌«سال‌ها زندگی در افغانستان با سختی‌های بسیاری همراه بود و روزگار آن‌طور که ما می‌خواستیم نبود، در اواخر سال ۲۰۱۰ میلادی بود که کشوری را که از آن خاطرات تلخ و شیرینی زیادی دارم و کودکی‌ام را در آن سر کردم، رها کردم. در ابتدا قصدم این بود که مدتی به ایران یا پاکستان بروم، اما وضعیتی که دو کشور همسایه داشت، چیزی بهتر از افغانستان نبود، همین شد که راهی کشور‌های اروپایی شدم.‌»

محمودی از افغانستان به ایران رفت و از آن‌جا راه مهاجرت را  به مقصد ناروی در پیش گرفت؛ البته سفر با کاروان قاچاقچی‌ها که مهاجران را به صورت غیرقانونی به اروپا می‌بردند.

این مدیر برتر جوان می‌گوید: ‌«تلاش برای نجات زندگی، یکی از قانونی‌ترین‌کار‌ها است و من به دلیل مشکلات امنیتی، افغانستان را ترک کردم، اما این تعریف در فرهنگ و قانون متفاوت است و تلاش برای زنده ماندن افرادی که کشورشان را ترک می‌کنند و خطرات زیادی را به جان می‌خرند را مهاجرت غیرقانونی عنوان می‌کنند. آری! من نیز برای نجات زندگی‌ام از افغانستان به طور غیر‌قانونی به سویدن آمدم که البته آسان نبود.‌»

او می‌گوید که گذشت از مرزی که نگهبانانش در صورت پیدا کردن افراد، آن‌ها را به رگبار می‌بستند و پذیرفتن سفر دریایی، گشنه ماندن و تیر خوردن آسان نیست: ‌«از مرز ایران گذشتیم، با ترس این‌که هر دم ممکن است نگهبانان مرزی ما را به رگبار ببندند و پیمودن راه‌های طولانی و نجات از قاچاقبران، گذر از دریایی که هر آن ممکن بود غرق شویم. شاید باورش سخت باشد، اما حقیقت این است که هفت درصد از مهاجران در راه یا به رگبار بسته می‌شوند، در دریا غرق می‌شوند و یا هم از گرسنگی می‌میرند، آن‌ها این خطر‌ها را به امید ساختن زندگی می‌پذیرند.‌»

اتحادیه مهاجران

امید محمودی می‌گوید: ‌«من اتحادیه پناه‌جویان را در ۲۰۱۳ میلادی برای کمک به مهاجران مقیم سوید بنیان گذاشتم، حالا این اتحادیه در سراسر سویدن ۲۱ شعبه دارد و برای هم‌پذیری مهاجران و کمک به آن‌ها کار می‌کند.‌»

او اضافه می‌کند که برای کمک به بهبود اوضاع مهاجران در سویدن سال‌ها تلاش کرده تا بتواند خواسته‌های مهاجران را به سطح رهبری جامعه برساند.

Omid-mahmmodi-2
امید محمودی می‌گوید: ‌من اتحادیه پناه‌جویان را در ۲۰۱۳ میلادی برای کمک به مهاجران مقیم سوید بنیان گذاشتم، حالا این اتحادیه در سراسر سویدن ۲۱ شعبه دارد و برای هم‌پذیری مهاجران و کمک به آن‌ها کار می‌کند

محمودی اضافه می‌کند: ‌«مهاجران از هر کجایی که باشند، افرادی هستند که برای زندگی بهتر تلاش می‌کنند و این حق آدمی است و مطابق به آن در صورتی که تلاش برای داشتن زندگی بهتر برای دیگران آسیب نرساند، با هیچ قانونی منافات ندارد. من خواستم با ایجاد اتحادیه مهاجران، زمینه گفت‌وگو و تفهیم منظور و هدف مهاجران را در جامعه میزبان فراهم بسازم.‌»

او می‌گوید که تا حدودی به این هدف دست یافته و حالا مهاجران در سویدن مستقیما در مورد زندگی‌شان با مقام‌های حکومتی صحبت می‌کنند.

ابر مدیر سویدن در سال 2018 می‌گوید: ‌«شکر خدا تا جایی ما به اهداف‌مان رسیده‌ایم. حالا مهاجران برای حل مشکلات‌شان با مقام‌های سویدن صحبت می‌کنند، یک تعهد به وجود آمده و دولت سویدن متهد شده که برای مهاجران فرصت و امکات برای زندگی بدهد تا آنان بتوانند روند جامعه‌پذیری را بگذرانند و خودشان را با قوانین کشور میزبان آماده سازند‌».

محمودی اضافه می‌کند: ‌‌«مطابق به پالیسی سویدن، هر شرکتی که زمینه کار مهاجران را فراهم کند، دولت از آن شرکت حمایت خواهد کرد. یعنی دولت تبعیض مثبت را در پیش گرفته است. هر شرکت این کشور که مهاجر را استخدام می‌کند و به او مهارتی می‌آموزد، دولت ۷۵ درصد حقوق آن کارمند را می‌پردازد و این‌گونه از مهاجران حمایت می‌کند.‌»

مجرمان بیگانه

محمودی خاطرنشان می‌کند که کشور‌های میزبان با قانون‌های سخت‌گیرانه نسبت به مهاجران، با آن‌ها همانند یک مجرم برخورد می‌کنند که درست نیست و او سال‌ها برای تغییر این دیدگاه تلاش کرده است.

او برای تشریح وضعیتی که مهاجران به ویژه مهاجران افغانستان در کشور‌های دیگر دارند، کتابی را به نام «مجرمان بیگانه» منتشر کرده است. محور بحث این کتاب، پرداختن به اوضاع مهاجران به ویژه مهاجران غیرقانونی است که به صورت غیرقانونی به جوامع دیگر رفته‌اند و کشور‌های میزبان با آن‌ها همانند یک مجرم برخورد کرده‌اند.

بخشی از این کتاب به زندگی یک پناه‌جوی افغانستانی می‌پردازد و از دشوار‌ی‌ها و خواسته‌های او روایت می‌کند. به هر حال کتاب مجرمان بیگانه اثری از محمودی در سال ۲۰۱۳ به زبان سویدنی به نشر رسید. این کتاب با استقبال خوبی در سویدن مواجه شد و یکی از کتاب‌های پرفروش گردید.

Omid mahmmodi 2
او برای تشریح وضعیتی که مهاجران به ویژه مهاجران افغانستان در کشور‌های دیگر دارند، کتابی را به نام «مجرمان بیگانه» منتشر کرده است

از محمودی کتابی دیگری به نام «زنان افغانستان» نیز در اواخر ۲۰۱۷ به نشر رسیده‌ است. این کتاب به توصیف وضعیت زنان در افغانستان می‌پردازد. خالق این اثر می‌گوید: ‌‌«با رسیدن به سویدن و تحمل سختی‌های بسیار زیاد، موفق شدم دوستان زیادی پیدا کنم. آن‌ها مدام در مورد زنان افغانستان و وضعیت آن‌ها می‌پرسیدند و کتاب زنان افغانستان، به وضعیت این زنان می‌پردازد. در واقع این کتاب پاسخی به آن عده از افرادی است که می‌خواهند در مورد زنان افغانستان بدانند. در مورد این بدانند که چرا میزان زنان مهاجر افغانستان در مقایسه با مردان کم‌تر است.‌»

کتاب زنان افغانستان که به زبان سویدنی منتشر شده، قرار است به زودی به زبان فارسی دری و انگلیسی نیز منتشر شود.

استخدام پناه‌جویان

با این حال محمودی سه شرکت خصوصی نیز دارد. او می‌گوید هدف از به‌راه اندازی این سه شرکت، فراهم کردن زمینه کار و استخدام پناهجویان است.

او می‌گوید: ‌«پناه‌جویان در مقایسه با ساکنان اصلی سویدن یا هر کشور دیگر، از شانس کمی در قسمت پیدا کردن کار برخوردار اند. ابتدا این‌ که بیشتر پناه‌جویان زبان را نمی‌دانند و مشکل دیگر این‌که مهارت کمتری دارند. ما با استخدام این پناه‌جویان می‌خواهیم که آن‌ها در کنار کار، مهارت‌شان را بالا ببرند و زبان بیاموزند.‌»

 امید محمودی در حال حاضر صاحب یک رستورانت نیز است که کارمندان آن اکثر پناه‌جویان افغانستانی اند. آن‌ها اکثرا برای خود پناه‌جویان کار می‌کنند و مطابق فرهنگ پناه‌جویان غذا می‌پزند و سرویس می‌دهند.

در کنار رستورانت، او صاحب یک مرکز آموزشی نیز می‌باشد. این مرکز در بخش‌های مختلف زمینه آموزش زبان، هنر و… را برای مردمی که اکثرا مهاجر اند، فراهم می‌کند.

بخش دیگر این مرکز آموزشی به خدمات حقوقی، مشاوره حقوقی و ارایه خدمات صحت روانی برای مهاجران اختصاص دارد.

Omid and sweden king
او به خاطر این کارآفرینی، ایجاد اتحادیه مهاجران مقیم سویدن و تلاش برای بهبود زندگی مهاجرین، از سوی شاه و همچنان پارلمان سویدن به عنوان برترین مدیر موفق این کشور در ۲۰۱۸ انتخاب شده و مورد تقدیر قرار گرفته است

با تمام این حال، محمودی حالا با یکی دیگر از جوانان، شرکت ترمیم و ساخت وسایل برقی به خصوص گوشی‌های هوشمند را نیز راه‌اندازی کرده‌ که در تمام این ساحات، مهاجران مصروف کار‌ اند.

او به خاطر این کارآفرینی، ایجاد اتحادیه مهاجران مقیم سویدن و تلاش برای بهبود زندگی مهاجرین، از سوی شاه و همچنان پارلمان سویدن به عنوان برترین مدیر موفق این کشور در ۲۰۱۸ انتخاب شده و مورد تقدیر قرار گرفته است.

این ابر مدیر سویدن در سال 2018 می‌گوید: ‌«من از تمام سوید‌نی‌ها و از تمام مهاجرانی که برای بهبود وضعیت زندگی مردم هم‌چون من تلاش کرده‌اند، سپاس‌گزارم. من زمانی که به سویدن آمده بودم، تنها انتظارم این بود که به من فرصت بدهند هم برای سازندگی زندگی خود و هم جامعه‌یی که در آن زندگی می‌کنم، سهم بگیرم، غیر از آن انتظاری نداشتم. البته در کنار آن، من آنچه را که برای خودم می‌خواستم، برای دیگران هم می‌خواستم و این‌که فکر نمی‌کردم در قبال این خواسته از من تقدیر شود، و نه من این کار را برای تقدیر می‌کردم.‌»

امید محمودی آرزو دارد که روزی در افغانستان امنیت برقرار شود تا ساکنانش مجبور به تحمل سختی‌ها و مهاجرت نشوند.

او از جوانان افغانستان می‌خواهد در هر جایی که هستند، برای داشتن آینده‌یی بهتر و زندگی انسانی تلاش کنند و به حقوق افراد احترام بگذارند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان