جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

سال 97 خورشیدی؛ چشم‌انداز برنامه‌های حکومت افغانستان برای صادارت میوه

خواندن 5 دقیقه
0
(0)

محمد اشرف غنی، رییس جمهوری افغانستان جلسه‌ای را با نهادهای بازرگانی و تجاری این کشور بخاطر پروسس، بسته‌بندی، بازاریابی و افزایش صادارت جلغوزه برگزار کرده و در آن در مورد افزایش صادارت میوه‌های خشک افغانستان به‌ویژه جلغوزه تاکید کرده است.

در این جلسه که به شمول نماینده‌های سکتور بازرگانی افغانستان، والی‌های ولایت‌های پکتیا، پکتیکا و خوست؛ ولایت‌های با بیشترین حاصلات جلغوزه، نیز حضور داشته‌اند، آقای غنی گفته است که بازارهای کشورهای منطقه برای صادرات جلغوزه آماده‌است و بازرگانان افغان باید از این فرصت ها برای صادرات این محصول زراعتی استفاده کنند تا تاجران این کشور درآمد بیشتری از این آدرس به‌دست آورند.

رییس جمهوری افغانستان به مقام‌های وزارت زراعت افغانستان و مشاوران بخش زراعت و انکشاف دستور داده است که برنامه‌های مشخصی را با دهقانان ولایت‌های پکتیا، پکتیکا و خوست برای توسعه تولید، پروسس و بسته‌بندی جلغوزه به پیش برده و برای این محصول بازاریابی کنند.

ارگ ریاست جمهوری افغانستان در اعلامیه‌ای گفته است که در این نشست به والیان ولایت‌هایی با بیشترین تولید جلغوزه نیز دستور داده شده است که به همکاری مدیران ریاست زراعت در این ولایت ها روی مدیریت درست صادرات جلغوزه کار کنند.

ghani
رییس جمهوری افغانستان به مقام‌های وزارت زراعت افغانستان و مشاوران بخش زراعت و انکشاف دستور داده است که برنامه‌های مشخصی را با دهقانان ولایت‌های پکتیا، پکتیکا و خوست برای توسعه تولید، پروسس و بسته‌بندی جلغوزه به پیش برده و برای این محصول بازاریابی کنند

در اعلامیه به نقل از رییس جمهور غنی آمده است: « قاچاق و کمیشن‌کاری در این بخش سبب می‌شود که عواید زیاد به جیب قاچاق‌بران بریزد. باید صادرات جلغوزه منظم و قانون‌مند شود تا مردم به منفعت بیشتر دست یابند. اگر این موضوعات توسط مسوولان بخش زارعت و تجارت ما به صورت همه جانبه عملی شود در سال جاری تغییرات محسوس در بخش صادرات جلغوزه داشته‌باشیم.»

بی‌برنامگی حکومت

هم‌زمان با برگزاری جلسه‌ی نهادهای بازرگانی و تجاری افغانستان تحت رهبری رییس جمهور غنی، اتاق تجارت و صنایع این کشور اعلام کرده است که وزارت‌های تجارت و زراعت در سال جدید خورشیدی برنامه‌ای جامعی برای صادرات میوه‌های تازه و خشک ندارد.

صیام پسرلی، سخنگوی این اتاق گفته است که تا حدود دو ماه دیگر فصل میوه افغانستان آغاز می‌شود، اما این وزارت‌ها برای صادرات و بسته‌بندی میوه در فصل پیش رو هیچ برنامه‌ای ندارند.

این مقام‌های تاکید کرده‌اند که این بی برنامه‌گی بر صادرات میوه این کشور تاثیر منفی می‌گذارد. آقای پسرلی گفته است: «با نزدیک شدن فصل میوه در افغانستان حکومت هیچ تدابیر لازم برای صادرات ندارد. برای گسترش صادرات باید راه های زمینی ایجاد شود.»

دهلیزهای هوایی ناکافی

مقام‌های حکومت افغانستان تاکید دارند که در سال جدید خورشیدی اکثر صادرات میوه‌های تازه  و خشک افغانستان از طریق دهلیزهای هوایی صورت خواهد گرفت.

سمیر رسا، سخنگوی مشاوریت بخش اقتصادی ریاست جمهوری افغانستان
سمیر رسا، سخنگوی مشاوریت بخش اقتصادی ریاست جمهوری افغانستان

سمیر رسا، سخنگوی مشاوریت بخش اقتصادی ریاست جمهوری افغانستان تاکید دارند که افغانستان تا کنون چندین دهلیز هوایی با کشورهای منطقه ایجاد کرده است که این دهلیزها می‌تواند در سال جدید خورشیدی نقش موثری را در انتقال میوه‌های افغانستان به بازارهای جهانی بازی کند.

آقای رسا به خبرنامه گفت: «در کنار دهلیز هوایی هند، قرار است با پنج کشور دیگر نیز موافقت‌نامه دهلیز هوایی امضا شود. با ایجاد این دهلیزهای جدید صادرات میوه افغانستان به‌گونه‌ی چشم‌گیری افزایش خواهد یافت.»

ماه گذشته دومین دهلیز هوایی افغانستان پس از مسیر دهلی-کابل، با قزاقستان افتتاح شد. به گفته‌ی مقام‌های اتاق تجارت و صنایع افغانستان نخستین پرواز مسیر کابل-آلماتی حدود ۴ تُن سبزی و بیش از ۶۰۰ کیلوگرام قالین به قزاقستان انتقال داده شده است.

به گفته‌ی مقام‌های حکومت افغانستان، عربستان سعودی، امارات متحده عرب، آذربایجان واندونزی از جمله کشورهای اند که به‌تازگی افغانستان طرح ایجاد دهلیزهای هوایی با این کشورها را ریخته است.

مقام‌های اتاق تجارت و صنایع افغانستان اما این دهلیزهای هوایی را ناکافی می‌دانند و تاکید دارند که در کنار این راه‌های ترانزیتی، برای صادرات به هند و کشورهای آسیای مرکزی باید تلاش صورت گیرد تا راه های زمینی ایجاد شده و صادرات بیشتر انجام شود.

با این حال مقام‌ها در وزارت سرمایه‌گذاری، صنعت و تجارت افغانستان می‌گویند که در بخش ترانزیت زمینی نیز حکومت این کشور در سال جدید خورشیدی موافقت‌نامه‌های که در بخش ترانزیتی با کشورهای منطقه دارد را دنبال کرده و آنها را توسعه می‌دهد.

مسافر قوقندی، سخنگوی وزارت تجارت و صنایع افغانستان
مسافر قوقندی، سخنگوی وزارت تجارت و صنایع افغانستان

به گفته‌ی این مقام‌ها تعقیب موافقت‌نامه های پنج‌جانبه لاجورد، سه‌جانبه بندر چابهار، دوجانبه با ترکمنستان و سایر برنامه‎‌های ترانزیتی ازجمله اولویت‌های افغانستان در بخش ترانزیت است.

مسافر قوقندی، سخنگوی وزارت سرمایه‌گذاری، صنعت و تجارت به خبرنامه گفت: «موافقت‌نامه پنج‌جانبه راه لاجورد که در سال گذشته‌ی خورشیدی در نشست «ریکا ۷» در شهر عشق‌آباد ترکمنستان، میان کشورهای افغانستان، ترکمنستان، گرجستان، آذربایجان و ترکیه امضا شد، کارهای حقوقی و فنی این پروژه در حال اجرا است و سال جدید خورشیدی، کارهای اجرایی این پروژه آغاز خواهد شد.»

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان