گروه نؤنازی؛ حمله بر اتحادیه افغان های مقیم یونان و وضعیت وخیم پناهجویان افغان

توسطابوذر ملک نژاد

فروردین ۴, ۱۳۹۷ به روز رسانی : بهمن ۲۹, ۱۴۰۲

درکنار دروازه تخریب شده لوحه‌ای با عنوان «اتحادیه افغان‌های مقیم یونان» برای پذیرایی از بازدیدکنندگان این اتحادیه گذاشته شده است. دروازه این اتحادیه که تخریب شده، سوخته و آویزان به چشم می خورد.

در داخل دفتر، یک میز چوبی در کنار دیوار سوخته، سیاه و دودآلود و در کنار آن یک مانیتور کمپیوتر تخریب شده در روی زمین قرار دارد.

مهاجمان راست افراطی منتظر اند تا کارمندان این اتحادیه برای وقفه نان چاشت دفتر شان را ترک کنند تا آنها بتوانند به دفتر کاری « اتحادیه افغان های مقیم یونان» رفته و کمپیوتر، لودسپیکر و عکس های نصب شده روی دیوار را پیش از آن که دفتر را به آتش بکشند، از بین ببرند.

یونس محمدی، رییس پیشین اتحادیه افغان‌های مقیم یونان و رییس کنونی انجمن پناهندگان در یونان به الجزیره گفته “خوب بود هیچ کسی در آن دفتر حضور نداشت، در غیر آن صورت همه قربانی می شدند.”

آقای محمدی گفته که این حمله پس از آن اتفاق افتاده که سازمان او پیش از این نیز تهدید جانی از سوی گروه‌های تروریستی دریافت کرده است.

Younus-mohammadi
آقای محمدی گفته که این حمله پس از آن اتفاق افتاده که سازمان او پیش از این نیز تهدید جانی از سوی گروه‌های تروریستی دریافت کرده است

رسانه‌های یونانی نیز گزارش داده‌اند که گروه «نؤنازی» مسوولیت حمله بر دفتر اتحادیه افغان‌های مقیم یونان را بر عهده گرفته است.

این رویداد به شدت خشونت آمیز گفته شده که در برابر مهاجران و پناهندگان مسلمانان در یونان صورت گرفته است.

الجزیره اخیرا گزارش داده که یک رشته از خشونت‌ها کارگران پاکستانی و پناهندگان افغان در یونان و همچنان یک سلسله تهدیدات مرگ، سازمان های اجتماعی مدنی پناهجویان در این کشور را هدف قرار می دهد.

یونس محمدی گفته که این گروه پیش از آن که در ماه نوامبر سال 2017 مسوولیت حمله بر خانه کودک افغان را برعهده بگیرد، ناشناخته بود به این دلیل نام این گروه برای آنها یک نام جدید است.

در آن رویداد، مهاجمان با پرتاب سنگ و بوتل های شراب در داخل خانه یک کودک 11 ساله افغان، او را تهدید کرده بود که به روستای خود بازگردد.

آقای محمدی گفته که این گروه افراطی می خواهد کشتار نماید.

در ماه جنوری نیز برخی از گروه‌های جامعه مدنی تهدیدات مرگ از سوی افراد ناشناس دریافت کرده بودند. این افراد ناشناس در تماس تلیفونی ادعا کرده بودند که عضو گروه «نؤنازی» هستند.

نعیم الغاندور، رییس انجمن مسلمانان یونان کسی که برای کمک به اتحادیه افغان های مقیم این کشور در داخل دفتر خراب شده‌ی این اتحادیه حضور داشت نیز در اوایل سال جاری از طریق تلیفون از سوی یکی از تهدیدکنندگان تماس دریافت کرده است.

آقای الغاندور به الجزیره گفته “وقتی که به من زنگ آمد تلفونم را برداشتم و فرد تهدید کننده از طریق تیلفون برایم گفت که ما کسانی هستیم که مهاجران و مسلمانان را می کشیم، مساجد را می سوزانیم، به خانه امیر، کودک 11 ساله افغان حمله کردیم.”

الغاندور گفته که “این اولین حمله نبوده و حمله اخیر هم نیست. ما از دولت خواهان حفاظت و حمایت هستیم.”

محققان و منتقدان گفته اند که این گروه راست افراطی ممکن ارتباط مستقیم یا غیر مستقیم با «گولدین دون»، حزب نیوفاشیست یونان داشته باشد. این حزب 16 کرسی در پارلمان یونان دارد.

این در حالی است که در گذشته نیز اعضای «گولدین دون» حملات وحشیانه به مهاجران و مخالفان سیاسی اش انجام داده‌اند.

Afghan-Community--office-in-Greece
با آن که آمار جرایم ثبت شده در یونان کاهش یافته اما در سال 2017 میلادی خشونت ها در این کشور به گونه چشم گیری افزایش یافته است

پس از کشته شدن پاولوس فیساس، یک عضو ضد فاشیست این حزب در سال 2013، 69 عضو دیگر این حزب بازداشت و محاکمه شدند. این افراد ادعا کرده بودند که یک سازمان جنایتکار را اداره و رهبری می کنند.

با آن که آمار جرایم ثبت شده در یونان کاهش یافته اما در سال 2017 میلادی خشونت ها در این کشور به گونه چشم گیری افزایش یافته است.

براساس آمار ارایه شده از سوی الجزیره در مقایسه با سال 2016 میلادی، آمار جرایم به دلایل تعصبات نژادی و ملیتی در سال 2017 تقریبا سه برابر شده است.

در سال 2016 پولیس 48 مورد جرایم در یونان را به ثبت رسانده بود در حالی که این رقم در سال 2017 میلادی به 133 مورد رسیده است.

در اوایل ماه جاری میلادی، پولیس یونان 7 تن از اعضای Combat 18 Hellas و نیونازی که بیش از 30 حمله به اسکات انارشیست، مراکز اجتماعی چپ و مراکز یادبود یهودیان در سراسر یونان انجام داده اند را بازداشت کرد.

پتروس کنستانتینو، مدیر عمومی گروه ضد فاشیستی به الجزیره گفته که “برای ما این خیلی مهم است که با اتحادیه افغان های مقیم یونان همکاری کرده و به جنگ در برابر گروه «نؤنازی» ادامه بدهیم.

یونس محمدی، رییس انجمن پناهندگان در یونان گفته که در سال 2010 میلادی از سوی گروهی از مهاجمان مورد حمله قرار گرفته است. او گفته که من در حال آموزش زبان یونانی به کودکان و زنان بودم که حمله کنندگان شروع به شکستن تمام چیز کردند و همچنان من را لت و کوب کردند.

پس از آن حمله، آقای یونس محمدی به روستایی در مرکز شهر آتن رفت؛ جای که دفتر سازمان نیز در آنجا مستقر بود.

او گفته که برای من خود حمله تکان دهنده نبود بلکه رفتار مقام های یونان تکان دهنده بود. محمدی گفته زمانی که با پولیس صحبت کردم، آنها به من گفتند که اگر شکایت کنم من را در بازداشت‌گاه قرار خواهند داد.

محمدی امیدوار است که پس از محاکمه اعضای حزب «گولدین دون»، وضعیت برای مهاجران بهبود یابد.

او همچنان به این باور است که وضعیت کنونی باید بهتر می بود اما نه، این طوری نیست؛ فاشیستان هنوز هم اینجا هستند. تمام شان افراطی و فاشیست هستند.

نویسنده: باتریک استرکلاند

منبع: الجزیره

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *